وقتی فولکسواگن به دنبال خرید آلفارومئو بود!
بیایید ماشین زمان را روشن کرده و به سال 2011 برویم یعنی زمانی که فردیناند پژ رئیس فولکسواگن اعلام کرد آلفارومئو با حمایتهای فولکس میتواند به فروش 400 هزار دستگاهی در عرض 5 سال دست یابد. این بیانیه خبرساز در زمان سخنرانی بازگشایی نمایشگاه ژنو ایراد شد و تنها چند هفته بعد فولکسواگن آن را تکرار کرد.
این غول خودروسازی آلمانی پیشنهاد داد آلفارومئو در صورت انتقال به این شرکت از پیشرانههای پورشه به ویژه یک پیشرانه 4 سیلندر توربوی جدید نصب شده در باکستر و کیمن 2016 استفاده خواهد کرد. کمپانی مادر آلفارومئو یعنی فیات-کرایسلر سریعاً به این پیشنهاد پاسخ داد و سخنگوی این شرکت به اتوکار گفت: "ما در را روی آنها (فولکسواگن) بستیم و حالا آنها میخواهند از پنجره وارد شوند."
این مجله بریتانیایی هماکنون گزارش داده گروه فولکسواگن یکبار دیگر در ژوئن 2018 به دنبال خرید آلفارومئو بوده است. با اینکه پژ دیگر تأثیری روی تصمیمات فولکسواگن ندارد اما اتوکار میگوید هربرت دایس مرد شماره یک فولکسواگن به دنبال برآورده کردن آرزوی پژ بوده است.
حدود سه سال پیش دایس ظاهراً گفتوگویی با مدیرعامل وقت فیات-کرایسلر یعنی مایک مانلی داشته و از او خواسته درباره فروش آلفارومئو به فولکسواگن موافقت کند. بازهم دست ژرمنها از رسیدن به آلفارومئو کوتاه مانده زیرا مانی گفته فیات-کرایسلر علاقهای به فروش آلفارومئو ندارد.
امروز هم استلانتیس میگوید تمامی برندهای این شرکت از سرمایهگذاریهای 10 سال آینده سود خواهند برد. بله این سرمایهها حتی به برندهای مشکلداری همچون لانچیا و دی اس نیز خواهد رسید. همچنین این امر به معنی آن است که هیچیک از خودروسازان متعلق به استلانتیس فروش نبوده و بنابراین آرزوی فولکسواگن برای خرید آلفارومئو در آینده برآورده نخواهد شد.
اما اگر چنین اتفاقی رخ میداد چه جایگاهی نصیب آلفارومئو میشد؟ شاید این برند جایگزین ارزانتری برای پورشه میبود مخصوصاً اینکه محصولات پورشه گرانتر و گرانتر شدهاند. گزینه دوم نیز میتوانست جایگزینی آلفارومئو برای محصولات پرفورمنس S و RS آئودی باشد. فولکسواگن استاد عرضه موفقیتآمیز خودروهای مشابه با برندهای متفاوت است بنابراین در صورت خرید آلفارومئو قطعاً راهی برای موفقیت این برند مییافت.