فولکس واگن

معرفی فیس‌لیفت فولکس‌واگن آرتئون با نسخه‌های شوتینگ بریک، هیبریدی و R

سرانجام فولکس‌واگن رسماً نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ سدان شیک آرتئون را معرفی کرده است؛ اما همراه با معرفی آرتئون مدل ۲۰۲۱، فولکس‌واگن نسخه‌های جدیدی از این ماشین شامل شوتینگ بریک، پلاگین‌هیبریدی و R را هم ارائه کرده است. تغییرات ظاهری فیس‌لیفت آرتئون جزئی است ولی همین تغییرات ظاهر آن‌را شیک‌تر و جذاب‌تر کرده است. در بخش جلویی خودرو جلوپنجره با میله‌های کرومی کلفت‌تر تغییراتی را تجربه کرده و سپر هم بازطراحی شده که با خطی کرومی که در عرض کامل سپر بالای اسپویلر جلو کار شده، نمای زیباتری به خودرو بخشیده است.

در این فیس‌لیفت اما فولکس‌واگن تصمیم گرفته نسخهٔ اسپرت R-Line را بیشتر از نسخه‌های سادۀ آرتئون متمایز کند. به همین دلیل، سپر جلو در این نسخهٔ اسپرت از ورودی‌های هوای بزرگ‌تر با طراحی متفاوتی برخوردار شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد نسخهٔ R-Line نیز یک نوار LED سراسری است که چراغ‌های جلو را از قسمت دی‌لایت‌های بیرونی به هم متصل کرده است.

تغییرات عقب آرتئون مدل ۲۰۲۱ اما بسیار اندک بوده و مهم‌ترین آن‌ها گرافیک داخلی جدید چراغ‌ها است درحالی‌که در لوگوی فولکس‌واگن و نوشتهٔ ATREON روی درب صندوق هم بازنگری شده است. همچنین در نسخهٔ R-Line سر اگزوزها تغییر کرده و یک دیفیوزر جدید هم نمای متمایزی به سپر عقب بخشیده است. بزرگ‌ترین تغییر آرتئون مدل ۲۰۲۱ اما اضافه شدن نسخهٔ شوتینگ بریک به خانوادهٔ آن است. این یک استیشن اسپرت و کاربردی است که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب فضای باری تا ۱۶۳۲ لیتر را ارائه می‌کند که ۷۵ لیتر از نسخهٔ فست‌بک استاندارد بیشتر است.

پرچم‌دار فولکس‌واگن در اروپا کراس‌اوور توآرگ است و این شرکت در بازطراحی کابین آرتئون مدل ۲۰۲۱ نیم‌نگاهی به کراس‌اوور لوکس خود داشته است؛ بنابراین حالا در داخل آرتئون شاهد غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های کنترلی لمسی و بازطراحی دریچه‌های تهویه هستیم درحالی‌که کنترلرهای سیستم تهویه هم تغییر کرده و نمونه‌های لمسی جدیدی جایگزین کنترل‌های چرخشی قبلی شده‌اند. علاوه بر این، آرتئون به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مدرن MIB3 فولکس‌واگن با رابط کاربری تمام لمسی مجهز شده که از اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند. همچنین کیفیت متریال داخلی این ماشین نیز بهبود یافته و حالا چرم مصنوعی برجسته‌ای روی داشبورد و رو دری‌ها کار شده است.

در بخش تکنولوژی، آرتئون مدل ۲۰۲۱ به سیستم دستیار مسافرت سفارشی مجهز شده که امکان رانندگی تا حدودی خودکار را تا سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. علاوه بر این، دوربین دید عقب هم از قابلیت جدیدی برخوردار شده که زاویهٔ تصویر روی نمایشگر مرکزی خودرو را از ۹۰ درجه به ۱۷۰ درجه افزایش داده است. از دیگر ویژگی‌های داخلی برجستهٔ این کوپهٔ چهاردر فولکس‌واگن نیز می‌توان به سیستم نورپردازی داخلی با ۳۰ رنگ، شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند و سیستم صوتی پریمیوم ۷۰۰ واتی هارمن کاردون اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین خبرها در بخش فنی آرتئون مدل ۲۰۲۱ ارائهٔ یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی کاملاً جدید است که وعدهٔ ارائهٔ بُرد تمام الکتریکی طولانی را داده است. فولکس‌واگن فعلاً مشخصات این قوای محرکه را اعلام نکرده و صرفاً گفته است که این مدل ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد. با توجه به اینکه نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی پاسات GTE هم همین‌قدر قدرت دارد، احتمالاً آرتئون پلاگین‌هیبریدی به همان قوای محرکهٔ پاسات GTE مجهز است که از یک پیشرانهٔ بنزینی ۱.۴ لیتری توربوشارژ ۱۵۶ اسب بخاری به همراه یک موتور الکتریکی ۱۱۵ اسب بخاری و پکیج باطری ۱۳ کیلووات ساعتی تشکیل شده است. بُرد تمام الکتریکی پاسات GTE هم ۵۶ کیلومتر است که در آرتئون هم باید انتظار بُردی در همین حدود را داشته باشیم.

سومین و آخرین عضو جدید خانوادهٔ آرتئون مدل پرفورمنس R است که فعلاً فقط میدانیم ۳۲۰ اسب بخار قدرت دارد اما از نوع پیشرانهٔ آن خبر نداریم. این نسخهٔ پرفورمنس همچنین به سامانهٔ چهارچرخ محرک با تکنولوژی کنترل بُرداری گشتاور R-Performance هم مجهز شده است. به گفتهٔ فولکس‌واگن، این سیستم بسته به شرایط رانندگی گشتاور را بین محورها و همین‌طور بین چرخ‌های عقب توزیع می‌کند. آرتئون R در بیرون نیز با ویژگی‌هایی مثل رینگ‌های بزرگ‌تر منحصربه‌فرد و سر اگزوزهای چهارتایی، ظاهر تهاجمی‌تر و جذاب‌تری دارد.

متأسفانه اما هیچ‌کدام از نسخه‌های شوتینگ بریک، پلاگین‌هیبریدی و R آرتئون در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود و آمریکایی‌ها صرفاً می‌توانند آن‌را در تیپ‌های SE، SEL R-Line و SEL Premium R-Line با یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربو خریداری کنند که ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به‌صورت استاندارد به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما تیپ بالا ردهٔ SEL Premium R-Line به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Motion مجهز است درحالی‌که این سیستم برای دیگر تیپ‌ها هم قابل سفارش خواهد بود. همچنین همان‌طور که از نام تیپ‌ها مشخص است، فقط تیپ پایهٔ SE به‌صورت ساده ارائه می‌شود و دیگر تیپ‌ها به‌صورت استاندارد به پکیج اسپرت R-Line مجهز هستند.

حتی تیپ پایهٔ آرتئون SE هم از تجهیزات بسیار کاملی مثل نمایشگر هشت اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۳ اینچی و رینگ‌های ۱۸ اینچی شیک با طراحی جدید به همراه سیستم‌های ایمنی استانداردی همچون ترمز اضطراری اتوماتیک و پایش نقاط کور برخوردار است. در تیپ SEL شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، سیستم تشخیص علائم ترافیکی و دستیار حفظ حرکت میان خطوط هم به این موارد اضافه می‌شود درحالی‌که تیپ SEL Premium هم از رینگ‌های ۲۰ اینچی و سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۲ بلندگو سود می‌برد.

آرتئون در ایالات‌متحده باید با رقبایی مثل کیا استینگر و نیسان ماکسیما به رقابت بپردازد که هرچند قدرت کمتری نسبت به آن‌ها دارد اما به لطف استایل جذاب و شیک بیرونی و همین‌طور کابین لوکس و مدرن می‌تواند توجهات را به خود جلب کرده و به‌عنوان پرچم‌دار ارزشمندی برای فولکس‌واگن در آمریکای شمالی عمل کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. iman

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (168 ديدگاه)

    آرتئون به همراه چارجر و جولیا یکی از سدان های مورد علاقه من هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. مسعود

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (222 ديدگاه)

    واقعا ظاهر ساده و زیبایی داره و بنظرم دیر ظاهرش صاحبش رو خسته کنه …

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (10183 ديدگاه)

      دقیقاً همینطوره
      اگر از نزدیک ببینیدش ، عاشقش میشید از بس که خوش فرم و زیبا ساخته شده .
      اما به شدت در تصادفات آسیب‌پذیره که از نزدیک شاهد تصادفش بودم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ارشیاsvj

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    همش ۳۲۰ اسب بخار؟؟کمه که کاش بیشتر بود??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رامین

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    به نظرم یکی از زیباترین طراحی های تاریخ خودرو هست این آرتئون.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Hadi

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    شیک بود…
    شیک تر شد…
    واقعاً خیلی ظاهر خوب و برجسته ای داره ?…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. mehran (fox)

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (214 ديدگاه)

    آلمانیا ماشین تولید نمی کنن که، جواهر تولید میکنن….
    از اون طراحیاییه که فکر کنم همه دوسش دارن، اونقدر که بی نقصه….

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. مهرداد كمال

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1813 ديدگاه)

    چقد تو شیکی لعنتی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. بهنام

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (492 ديدگاه)

    تو وان ترکیه چند تا دونه ارتیون دیدم واقعا از نزدیک خیلی جذابه. شیک و اتو کشیده. فیس لیفتش هم به نظر باز هم زیباتر شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامتین

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    واقعا عالیست. از هر نظر اوکیه. البته میشد نمای داخلی لوکستر و با ابهتتر بمانند نمای خارجیش بشه. موتور 3 لیتری هم گویا فعلا بکار گرفته نشده!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا