اولین تجربه رانندگی با فولکسواگن گلف R مدل 2022
نام گلف با کلاس خودروهای هاچبک عجین شده تا جایی که بسیاری از افراد این کلاس را با این نام میشناسند. چند وقتی است که نسخه داغ گلف نسل هشتم با پسوند R معرفی شده و حالا فرصت بررسی این خودرو از نزدیک به ما دست داده است. با ما همراه باشید تا ببینیم کوچولوی محبوب فولکسواگن در نسل جدید خود چه حرفهایی برای گفتن دارد.
قدرتی که شما را تحت تأثیر قرار میدهد
پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوی گلف R قدرت بیشتری نسبت به تمامی رقبای کلاس خود ارائه میکند به گونهای که از همان دورهای ابتدایی میتوانید از 315 اسب بخار قدرت و 400 نیوتون متر گشتاور تولیدی لذت ببرید. به این ترتیب نسل جدید این خودرو قویتر از هوندا سیویک تایپ R و هیوندای ولوستر N بوده و نسبت به نسل پیشین خود گلف R نیز بهبود محسوسی را نشان میدهد. حداکثر قدرت خودرو در دور 1900 به دست میآید و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت نیز تنها در 4.7 ثانیه ثبت میشود.
گلف R با هیجان زیادی از زمین کنده شده و سیستم چهار چرخ محرک و لاستیکهای تابستانی مسیر سرد بزرگراه را طی میکنند. ارائه اولیه قدرت شگفتانگیز بوده و هر چهار سرنشین با اندک اشارهای به پدال گاز در صندلیها فرو میروند. نکته بهتر اینکه قدرت یاد شده تا ردلاین پیشرانه ارائه شده و هرگز نشانی از کندی به چشم نمیخورد.
پیشرانه با دو گیربکس 6 سرعته دستی یا 7 سرعته دوکلاچه همراه میشود. البته گیربکس دستی مسیر تعویض دنده طولانیتری داشته و نسبت به گیربکس سیویک تایپ R در رده پایینتری قرار میگیرد. همچنین گیربکس دوکلاچه گلف R نیز دقت و حس تیزی ولوستر N را ندارد.
دینامیک سواری
موضوع ناامید کننده تر اینکه گلف R همان دینامیک سواری سیویک تایپ R یا ولوستر N را ندارد. فرمان با نسبتهای متغیر باعث سبکی یا سنگینی فرمان نسبت به حالتهای انتخابی شده و در حالت ریس سنگینترین وضعیت را خواهد داشت. البته تفاوت این است که موتور الکتریکی فرمان میزان گردش را بسته به سرعت خودرو نیز تنظیم میکند.
به همین خاطر زمانی که برای مثال در پارکینگ هتل و در حالت نرمال حرکت میکنید فرمان بسیار سبک حس شده و با دخالت کمتری نسبت به حرکات در سرعت کم واکنش نشان میدهد و با یک انگشت میتوان فرمان را چرخاند. زمانی که حالت ریس فعال شود فرمان سنگینتر میشود.
مشکل این است که سنگینی بیشتر فرمان منجر به حس بهتر در دستان راننده نمیشود. غربیلک فرمان پوشیده با چرم تنها پیشنمایشی از آن چیزی خواهد داشت که چرخ ها انجام میدهند. در حقیقت بازخورد فرمان رقبا بهتر از این هاچبک آلمانی است.
البته این به معنی نادیده گرفتن هندلینگ گلف R و پایداری استثنایی آن نیست. سیستم کنترل شاسی دینامیک DCC فولکسواگن به همراه دامپرهای تطبیقی بهصورت استاندارد در این خودرو وجود دارند و بنابراین گلف R با دقت و پایداری زیادی پیچها را پشت سر میگذارد.
بازوهای کنترلی و رول بار سیستم تعلیق 10 درصد سفت تر از مدل سال پیش شده و بنابراین سواری خودرو هر از گاهی خشک میشود اما خب این امر منجر به کنترل عالی حرکات بدنه شده و حتی در سختترین پیچها نیز خودرو تخت باقی میماند؛ و اگرچه گلف R خودرویی چهار چرخ محرک است اما دیفرانسیل عقب این خودرو می تواند تا 50 درصد گشتاور را به چرخ های عقب بفرستد و در این حالت نیز 100 درصد گشتاور را به یک سمت هدایت کند تا حس سواری متوازنتری وجود داشته باشد.
طراحی خوب، تکنولوژی مدرن
از نظر بصری هنوز هم با یک گلف روبرو هستیم. فولکسواگن همان روش پورشه در حفظ استایل محصولات نمادین خود را در پیش گرفته و اگرچه ویژگیهای جدیدی همچون چراغها و نوار نورانی جلوپنجره را در گلف R ارائه کرده اما در کل گلف R مثل همیشه قابلشناسایی است.
طراحی کابین نیز مشابه محصولات فولکسواگن بوده و از متریال خوبی همچون چرم و فلز، صندلیهای اسپورت با پوشش چرم ناپا و نورپردازی داخلی سود برده شده است. تقریباً همهچیز حس و حال لوکس و خوب را داشته و این موضوع را نمیتوان درباره برخی رقبا همچون هیوندای ولوستر N گفت.
بسته ایمنی فعال فولکسواگن بهصورت استاندارد در مدلهای اتوماتیک وجود دارد و شامل دستیار سفر است که در واقع یک کروز کنترل تطبیقی برای سفرهای طولانی میباشد. از دیگر موارد میتوان به ترمز اضطراری خودکار، هشدار ترافیک پشتی و... اشاره کرد. همه این موارد در بزرگراه بسیار خوب کار میکنند و گلف R را درست در وسط لاین خود نگه داشته و راننده احساس خوبی خواهد داد.
اما برخی از تکنولوژیها خیلی قابلتعریف نیستند. اینترفیس کاربری پیچیده در گلف R شامل پشت آمپرهای دیجیتال 10.3 اینچی، نمایشگر مرکزی 10 اینچی و بستهای از دکمههای لمسی است که کار کردن با آنها سخت جلوه میکند. این دکمهها به ندرت با اولین لمس پاسخ میدهند و در زمان رانندگی هم بهسختی میتوان با آنها کار کرد. پلاستیک مشکی براق نیز قطعاً اثرانگشت و کثیفی را به خود جذب خواهد کرد.
جدای از اینها، عملکردهای سادهای همچون فعال کردن گرمکن صندلی یا استفاده از کنترلهای سیستم تهویه مطبوع نیازمند چندین بار استفاده از دکمهها میباشد. البته گلف R با سیستم اندروید اتو و اپل کارپلی استاندارد عرضه میشود و میتوانید از این دو سیستم استفاده کنید.
اما جایی که گلف R به راحتی رقبا را پشت سر میگذارد راحتی کابین است. کافی است حالت رانندگی را در نرمال قرار داده و فرمان سبک شود و پیشرانه نیز به آرامی کار کند. به علاوه صندلیها بسیار راحت بوده و از گرمکن و سردکن سود میبرند. گلف R بهترین گزینه بین رقبا از نظر راحتی سواری است.
- 5 درب بالغ
با قیمت پایه 43645 دلاری برای نسخه دستی، فولکسواگن گلف R مدل 2022 جزو گزینههای گران این کلاس بوده چراکه سیویک تایپ R با قیمت 37895 دلار و مینی کوپر جان کوپر ورکس با بهای 45750 دلار در دسترس هستند. هیوندای ولوستر N هم با قیمت 32500 دلار قابل انتخاب است؛ اما خب فولکس قویترین عضو این گروه بوده و با تجهیزات استاندارد زیادی همچون دامپرهای تطبیقی، صندلیهای چرم ناپا، کاکپیت دیجیتال و... عرضه میشود.
از نظر ما سیویک تایپ R و ولوستر N از نظر دینامیکی غیرقابل شکست هستند و در شرایط مشابه جادهای هیجان رانندگی بیشتری دارند. شاید برخی افراد بگویند نسخه پایه گلف GTI بدون آپشن های گرانقیمت و بهای زیر 30 هزار دلار به همان اندازه لذتبخش خواهد بود.
اما نمیتوان گلف R را نادیده گرفت. این خودرو از سواری راحت، استایل شیک و اتوخورده و... سود برده و همچون گذشته یک هاچبک داغ برای افراد بزرگسال است.
- قضاوت نهایی
فولکسواگن یکبار دیگر کاربلدی خود در تولید یک هاچبک اسپورت را نشان داده و گلف R مدل 2022 با پیشرانه قوی، دینامیک احساسبرانگیز و ظاهری جذاب نگاهها را به خود جلب میکند. در واقع این هاچبک داغ تمامی فاکتورهای لازم برای جلب نظر خریداران را دارد.
مشخصات فولکسواگن گلف R مدل 2022
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 315 اسب بخار/400 نیوتون متر
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 4.7 ثانیه
- قیمت پایه: 43645 دلار
- قیمت مدل تست شده: 45440 دلار