احتمال بازنشستگی فولکس‌های بیتل و شیراکو

شنبه 16 اردیبهشت 1396 - 11:30
مطالعه 4 دقیقه
VW-Beetle-&-Scirocco2
مدل‌های شیراکو و بیتل محصولات پا به سن گذاشتهٔ فولکس‌واگن هستند که فروش پایینی هم دارند؛ بنابراین این امر ممکن است منجر به خاتمهٔ تولید این دو مدل...
تبلیغات

مدل‌های شیراکو و بیتل محصولات پا به سن گذاشتهٔ فولکس‌واگن هستند که فروش پایینی هم دارند؛ بنابراین این امر ممکن است منجر به خاتمهٔ تولید این دو مدل بدون معرفی جایگزین گردد چراکه فولکس‌واگن پس از بحران دیزل‌گیت به دنبال راه‌های جهت صرفه‌جویی در مخارج و سرمایه‌های خود است. این در حالی است که پیش‌ازاین گفته می‌شد نسل جدید شیراکو امسال معرفی خواهد شد و بیتل نیز به سنت الکتریکی شدن خواهد رفت اما حالا هردوی آن‌ها به دو دلیل به بازنشستگی بدون جایگزین تهدید شده‌اند. دلایلی که همان‌طور که اشاره شد فروش پایین و بحران دیزل‌گیت هستند که فولکس‌واگن را مجبور به کاهش هزینه‌ها کرده است. عضو هیئت‌مدیرهٔ این شرکت، آقای «Arno Antlitz» در این رابطه به Autocar گفته است:

«شیراکو و بیتل نمایندگان فولکس‌واگن در بخش خودروهای اسپرت و جذاب هستند اما این امر همیشه موجب ادامهٔ تولید این خودروها از نسلی به نسل دیگر نخواهد بود».

با توجه به این شایعه، بیتل کابریولت ممکن است با کمی تأخیر بازنشسته شود چراکه این مدل فروش بیشتری از نسخهٔ کوپه دارد. بااین‌حال این امر در تمامی بازارها صدق نمی‌کند چراکه در آوریل امسال، فولکس‌واگن 3,096 دستگاه بیتل کوپه و 2,309 دستگاه بیتل کابریولت را در ایالات‌متحده به فروش رسانده است. این در حالی است که فروش این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاملاً کاهش داشته است زیرا در همین ماه در سال 2016، فروش بیتل کوپه 9,380 و بیتل کابریولت 5,387 دستگاه بوده است. علاوه بر این، در سه‌ماهۀ نخست سال جاری فولکس‌واگن موفق به فروش تنها 5,774 دستگاه بیتل در سراسر قارۀ اروپا شده است درحالی‌که فروش کلی سال 2016 آن نیز 25,127 دستگاه بوده است. از سوی دیگر، از شیراکو نیز در سه‌ماهۀ نخست سال 2017 تعداد 2,054 دستگاه و در کل سال گذشته 10,752 دستگاه فروخته شده است. بدین ترتیب فروش گلف به‌تنهایی در ماه ژانویه از فروش بیتل و شیراکو بیشتر است.

حتی قبل از وقوع عوارض مالی دیزل‌گیت نیز به دلیل فروش پایین بیتل گزارش شده بود که فولکس‌واگن قصد دارد برای مدتی تولید آن‌را متوقف کند تا بررسی شود که آیا ارزش ساخت نسل جدید را دارد یا نه. علاوه بر این، این گروه خودروسازی آلمانی پس از دیزل‌گیت سیاست‌های انباشت سرمایه را در پیش گرفته است به‌گونه‌ای که شایعاتی نشان می‌دهند که فولکس‌واگن شاید شرکت دوکاتی را هم بفروشد. بنا بر گزارشات، گروه فولکس‌واگن فعلاً فقط در موردعلاقهٔ خریداران بالقوه دوکاتی برای خرید این موتورسیکلت‌ساز ایتالیایی تحقیق کرده و هنوز تصمیم نهایی و قطعی خود را در این رابطه اتخاذ نکرده است. در سال 2012، آئودی دوکاتی را به مبلغ 935 میلیون دلار خریداری کرد.

فولکس‌واگن تنها در ایالات‌متحده میلیاردها دلار بابت دیزل‌گیت هزینه کرده است. به‌عنوان‌مثال اخیراً این شرکت با دولت ایالات‌متحده برای پرداخت جریمهٔ 4.3 میلیارد دلاری توافق کرده است. علاوه بر این، 14.7 میلیارد دلار جریمه برای موتور 2 لیتری TDI دیزلی، 1.2 میلیارد دلار برای موتور 3 لیتری و 1.2 میلیارد دلار هم برای نمایندگی‌های این شرکت در نظر گرفته شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.