معرفی نسل جدید فولکس جتا، شیکتر و پیشرفتهتر
جتا یکی از موفقترین محصولات فولکسواگن است بهنحویکه از سال 1979 تاکنون بیش از 16 میلیون دستگاه از آن به فروش رسیده که 3.2 میلیون دستگاه از آن تنها در ایالاتمتحده فروخته شده است. حال فولکسواگن در نمایشگاه دیترویت امسال نسل هفتم این سدان کامپکت محبوب را معرفی کرده است. این نسل بهطور کامل از نو طراحی شده و روی پلتفرم ماجولار MQB فولکسواگن ساخته شده که به گفتهٔ سازنده موجب ارائهٔ فضای داخلی بیشتر و مصرف سوخت بهتر شده است. این همان پلتفرمی است که در خودروهایی چون فولکسواگن گلف و آئودی A3 هم بکار رفته است.
جتا 2019 در بیرون از طراحی اسپرتی برخوردار است که هرچند مشابه نسل قبلی نیست ولی چندان متفاوت با آن به نظر نمیرسد. طراحی بیرونی این ماشین تا حدودی از مدل آرتئون و کانسپت ID الهام گرفته است اما الهام گیری از نسخهٔ اروپایی پاسات خصوصاً در نمای جلویی آن نیز مشهود است. در استایل بیرونی این سدان آلمانی جلوپنجرهای عریض با چراغهای باریک و خطوط تیز بدنه در کنار خط سقف شیبدار دیده میشود که شکل کوپه مانندی به آن بخشیده است. در نمای عقبی هم چراغهایی کشیده و دو سر اگزوز باریک دیده میشود. همچنین چراغهای جلو هم بهصورت استاندارد از نوع LED هستند. بهطورکلی نسل جدید جتا از طراحی مدرنتر و با ظرافت بالاتری برخوردار است.
استفاده از پلتفرم MQB موجب ایجاد ابعاد جدیدی در جتا شده است بهگونهای که در همهٔ قسمتها رشد داشته و کشیدهتر، عریضتر و بلندتر از قبل شده است. همچنین فاصلهٔ محوری آن نیز از 2.65 متر نسل قبلی به 2.68 متر رسیده است درحالیکه اوورهنگ جلو کوتاهتر شده ولی اوورهنگ عقب افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین رشد ابعاد بیرونی موجب افزایش فضای کابین خودرو شده است اما حجم صندوق بار تغییری نداشته است. علاوه بر این، کابین جتای جدید بهطور کامل از نو طراحی شده است.
در سراسر کابین جتا از متریال باکیفیت و خوش لمس استفاده شده و طراحی کابین نیز کاملاً جدید است. همچنین 10 رنگ مختلف برای نورپردازی داخلی هم در نظر گرفته شده است. در میانهٔ داشبورد نمایشگر بزرگتری تعبیه شده که هنوز ابعاد آن اعلام نشده است اما به سمت راننده زاویه دارد و در مکانی بالاتر نصب شده است. علاوه بر این، تکنولوژیهای دیگری هم در کابین این ماشین کار شده است که مهمترین آنها صفحه آمپر دیجیتالی است. البته این تکنولوژی فقط در تیپهای بالایی SEL و SEL پریمیوم ارائه میگردد. رابط کاربری این نمایشگر بهگونهای طراحی شده که میتواند موارد موردنظر راننده مانند ناوبری یا تنظیمات خودرو را بهطور مستقیم روبروی آن به نمایش درآورد.
فولکسواگن ادعا کرده است که در نسل جدید جتا با وجود سقف کوپه مانند، فضای داخلی افزایش پیدا کرده است بهنحویکه فضای سر، فضای زانو و فضای شانهها در آن بیشتر از نسل قبلی شده است؛ اما علاوه بر اتاق بزرگتر، تجهیزات ایمنی جتا نیز افزایش پیدا کرده و حالا ویژگیهایی مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد جلو، کروز کنترل تطبیقی، نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و سیستم حفظ حرکت میان خطوط در لیست ویژگیهای ایمنی آن دیده میشود. علاوه بر این، اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل هم بهصورت استاندارد در جتای جدید ارائه شده است.
علیرغم تغییرات کلی خارجی و داخلی نسل جدید جتا، در زیر کاپوت آن همان پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ نسل قبلی قرار دارد که 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته یک نسخهٔ قدرتمند بنام GLI نیز در حال توسعه است و در آیندهٔ نزدیک معرفی خواهد شد. برای انتقال نیروی این موتور به چرخهای جلو، بهصورت استاندارد یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است اما در تیپهای بالایی بجای گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی، یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید با تکنولوژی توقف/حرکت ارائه میشود.
با وجود این تغییرات و بهروزرسانیها، قیمت نسل جدید جتا نسبت به نسل قبلی کاهش یافته است بهنحویکه قیمت آن از 18,545 دلار آغاز میشود که 100 دلار کمتر از نسل قبلی است. جتا 2019 در ابتدا در چهار تیپ مختلف شامل S، SE، SEL و SEL پریمیوم قابل خریداری خواهد بود درحالیکه بهزودی مدل R-Line هم به آنها اضافه خواهد شد. این مدل به ویژگیهای ظاهری اسپرت، ارتقاءهای داخلی جزئی و دیفرانسیل الکترونیکی XDS مجهز است. نسل جدید فولکسواگن جتا در سهماههٔ دوم سال جاری در ایالاتمتحده عرضه خواهد شد.
با پوشش لحظهبهلحظۀ آخرین اخبار و رویدادهای نمایشگاه خودروی دیترویت 2018، در مجلۀ پدال همراه شما عزیزان هستیم...