اولین تجربه رانندگی با فولکسواگن پولو GTI جدید
تا به اینجا شاهد سال خوبی برای طرفداران سوپرمینی های اسپورت بودهایم. در سال جاری نسل جدید فورد فیستا ST، سوزوکی سوئیفت اسپورت تازهنفس و مینی کوپر S بهروز شده وارد میدان شدهاند؛ و البته نباید یکی از پیشکسوتان این عرصه یعنی فولکسواگن پولو GTI را از یاد ببریم.
پولوی داغ که در جایگاهی پایینتر از گلف GTI قرار میگیرد دست نوازش را بر سر آپ GTI کشیده و در میانه خانواده قرار میگیرد. نسلهای قبلی این خودرو هرگز بهترین عملکرد را نداشتهاند و رقبایی همچون رنو کلیو و فیستا ST نسل قبل در جاده های پر پیچ و خم تواناییهای بیشتری داشتهاند.
البته فولکسواگن در نسل جدید پولو GTI تلاش داشته این موضوع را حل کند؛ اما افزایش لذت یک خودرو بدون تأثیر منفی روی راحتی و کاربری خودرویی همیشهسبز و استاندارد یک وظیفه آسان نبوده و نیست.
یکی از برجستهترین جنبههای پولو GTI پیشرانه آن است. پیشرانه 2 لیتری توربوی بنزینی در زیر کاپوت این خودرو آرمیده است. این همان پیشرانهی بکار رفته در گلف GTI بوده اما قدرت آن به 197 اسب بخار و گشتاور نیز به 320 نیوتون متر محدود است.
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو برابر با 6.7 ثانیه بوده و شکی وجود ندارد که عملکرد خوب پولو GTI به خاطر گشتاور بالایی است که از دورهای میانی در دسترس میباشد. همچنین وجود گیربکس 6 سرعته دوکلاچه و انتقال نیرو به چرخهای جلو، قوای محرکه خیلی زیر فشار قرار نمیگیرد.
البته باید گفت در یکسوم نهایی منتهی به ردلاین پیشرانه گشتاور خودرو فوراً ناپدید میشود. این یک پیشرانهی قدرتمند است که اگرچه هر از گاهی پرفورمنس نه چندان جالبی دارد اما هیچگاه شما را تنها نمیگذارد. سریعاً خواهید توانست در کاربریهای روزمره با پیشرانه ارتباط برقرار کنید اما در جاده های پر پیچ و خم آرزو خواهید کرد که ای کاش این قلب آهنین کاراکتر متمایزتری داشت. نسخه مجهز به گیربکس 6 سرعته دستی در آینده عرضه خواهد شد و شاید باعث هیجان بیشتر راننده در پشت فرمان پولو GTI شود.
بد نیست بدانید این خودرو دارای حالتهای متغیر رانندگی بوده و هر یک شخصیت پولو را تغییر میدهند. البته چیزی که بیشتر پاسخ خودرو را تحت تأثیر قرار میدهد گیربکس دوکلاچه فولکس است. بجای واردکردن فشار زیاد به پیشرانه این گیربکس است که دندهها را بیشتر نگه میدارد.
تمامی مدلهای پولو GTI بازار بریتانیا به سیستم تعلیق اسپورت با دو تنظیم دامپرها مجهز هستند؛ اما این حالتهای متفاوت خیلی روی رفتار پولو تأثیر ندارند. پایداری و چسبندگی خودرو عالی بوده و زمانی که با آن به پیچها حمله کنید شاهد تخت ماندن خودرو خواهید بود.
اما فرمان بزرگ پولو GTI ارتباطیترین نمونه کلاس نبوده و بازخورد چندانی از آن به دست نمیآید. پولو با دیفرانسیل لغزش محدود هم عرضه نمیشود بنابراین همیشه نمیتوانید با اعتمادبهنفس عالی پایتان را روی پدال گاز فشار دهید.
کابین نیز فضای خوبی برای سرنشینان فراهم کرده است. پولوی استاندارد از نظر کیفیت کابین یک سنگ محک در کلاس خود بوده و نسخه اسپورت آن نیز همین رویه را دنبال نموده است. این کابین احساس هوشمندانهای داشته و همان طراحی مدرن و داشبورد نرم را شاهد هستیم. پشت آمپرهای دیجیتال سفارشی باعث شدهاند این سوپرمینی وارد عصر دیجیتال شود درحالیکه صفحهنمایش 8 اینچی ارتقا یافته هم همان وضوح مورد انتظار را دارد.
جدیدترین نسل فولکسواگن پولو GTI یک سوپرمینی اسپورت برجسته است. این خودرو احساس هاچبک های بخشندهای را دارد که زندگی با آن بسیار آسان بوده و کابین پیشرفته و پر از تکنولوژی پولو هم یک سنگ محک در این کلاس میباشد. با خرید این خودرو ناامید نخواهید شد. البته پولو جذابترین و هیجانانگیزترین خودروی کلاس نیست اما از این نظر نسل جدید فورد فیستا ST بر آن برتری دارد.
مشخصات فولکسواگن پولو GTI 2018
- قیمت: 23020 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 197 اسب بخار/320 نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.7 ثانیه
- حداکثر سرعت: 236 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress