اولین تجربه رانندگی با فولکسواگن تی-کراس 2019
فولکسواگن به ازای هر خودروی سواری استانداردی که میفروشد یک شاسیبلند هم دارد. یکی از اعضای این خانوادهی پرجمعیت شاسیبلند جمعوجور تی-کراس است. بهتر است به نسخهی قدبلندتر فولکسواگن پولو فکر کنید که مزیتهای کاربردی بیشتری دارد.
اولین نکته به فضای داخلی و بار مربوط میشود. تی-کراس فضای بار 385 لیتری داشته بنابراین فضایی پذیرفتنی داشته که به اندازهی گلف محبوب است. البته اگر صندلیهای عقب را بهطرف جلو حرکت دهید فضای بار به 455 لیتر خواهد رسید.
البته این کار باعث میشود فضای پای چندانی برای سرنشینان در صندلی عقب باقی نماند بنابراین بهتر است فضایی بینابینی را در نظر بگیرید. در این حالت فضای جاداری را شاهد خواهید بود که کمکحال آن خط سقف مناسبی است که باعث میشود سرنشینانی با هر قد و اندازهای احساس راحتی داشته باشند.
جدای از اینها باید گفت فضای اضافی محفظه بار که با حرکت روبهجلوی صندلیها به دست میآید شاید چندان مفید نباشد. انجام این کار فضایی بزرگ بین کف محفظه بار و پشت صندلی را هویدا میکند که شاید اشیای کوچک در آن جای بگیرند. این ویژگی هوشمندانهای است اما میتوانست با ظرافت بیشتری همراه باشد.
ما همچنین شکایتی دربارهی قوای محرکهی این خودرو نداریم. پیشرانهی 3 سیلندر یک لیتری توربوی 113 اسب بخاری فولکس را اکثر ما میشناسیم. این قلب آهنین قدرتی کاملاً مناسب برای خودرویی با این ابعاد دارد. تی-کراس مجهز به این پیشرانه در عرض 10.2 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد. گشتاور 200 نیوتون متری آن نیز انعطاف زیادی را ایجاد میکند. قدرت و گشتاور پیشرانه به همان نرمی و روانی مورد انتظار محصولات فولکسواگن روانهی کف جاده میشود. گیربکس 6 سرعته دستی هم تعویضهای سبک و نرمی دارد.
این حس روانی به سواری و هندلینگ تی-کراس هم تسری یافته است. این خودرو از پلتفرم کوچکتر MQB A0 فولکس استفاده کرده است. سواری خودرو گاها ناهنجار میشود اما در بزرگراهها عملکرد مناسبی داشته و در سرعتهای پایین و دست اندازهای کم سرعت هم آنها را جذب میکند.
اما جایی که تی-کراس به تقلا میافتد روبرو شدن با دست اندازها در سرعتهای متوسط و بالاست اما خب این موضوع اصلاً بدتر از رقبا نیست. در کل برای خودرویی که قدبلندتر از فولکس پولو است، این سواری و کنترل به خوبی صورت میگیرد.
فرمان خودرو سبک بوده و گاها ارتباط خود با جاده را از دست میدهد اما همین موضوع شاید باعث ایجاد حس چابکی تی-کراس شود. شاسی نیز علاقهی مناسبی به عبور از پیچها داشته و مانور دادن با آن در محیطهای شهری به خوبی صورت میگیرد.
علیرغم وجود این نقاط قوت، فولکسواگن تی-کراس آن شخصیت متمایز و خاص خودش را ندارد. رنگهای روشن، رینگهای نارنجی چشمگیر و طرح متمایز کابین با کلیت و هویت خودرو هماهنگی چندانی ندارند.
اما این طرحها برخی مشکلات کیفیتی معدود تی-کراس را هم پنهان میکنند. در بخش داخلی این خودرو پلاستیکهای سخت هم دیده میشوند. خوشبختانه بدترین قطعات دور از دسترس هستند.
سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو از همان صفحه لمسی 8 اینچی محصولات فولکسواگن سود برده و گرافیک روشن و ارتباطات مناسبی دارد. اپل کارپلی و اندروید اتو بهصورت استاندارد در تریم SE و بالاتر بکار رفتهاند بنابراین نیازی به سفارش ناوبری نخواهید داشت.
ترمز اضطراری با تشخیص عابران پیاده، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو بوده و خریداران از بلوتوث، سیستم تهویه مطبوع، رادیو DAB و دو پورت USB نیز لذت خواهند برد. فکر نمیکنیم که خریداران خواهان تجهیزات بیشتری باشند بنابراین این نسخه از قیمت مناسب 19555 پوندی برخوردار است هرچند نباید مدل کمی ارزانتر سئات آرونا را از یاد برد. به یاد داشته باشید که اکثر خریداران در خرید اینگونه خودروها به دنبال پیشنهادهای اقساطی و لیزینگی هستند.
اگرچه تی-کراس کمی گرانتر از رقباست اما هزینههای نگهداری کمی خواهد داشت. فولکس ادعا کرده این خودرو مصرف سوخت 5.9 لیتری دارد و آلایندگی دیاکسید کربن آن در هر کیلومتر برابر با 112 گرم میباشد.
باید کمی منتظر ورود شاسیبلند کوچک فولکسواگن تی-کراس به بازار بمانیم اما این خودرو یک قدبلند شهری مناسبی است که سواری خوبی داشته و از فضای داخلی و تکنولوژیهای زیادی برخوردار میباشد. تی-کراس همچنین هزینههای نگهداری و مالکیت زیادی نخواهد داشت. البته رقبایی وجود دارند که همین ویژگیها را با بهای کمتری عرضه میکنند. برای درک بهتر عملکرد این خودرو باید تی-کراس با نزدیکترین رقبا مقایسه کنیم.
مشخصات فولکسواگن تی-کراس 1.0 TSI 115 SE
- قیمت: 19555 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 113 اسب بخار/200 نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.2 ثانیه
- حداکثر سرعت: 193 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress