تاریخچه فولکس‌واگن کدی، ونی با قدمت 40 ساله

یک‌شنبه 31 فروردین 1399 - 11:30
مطالعه 10 دقیقه
VW-Caddy-generations
فولکس‌واگن دو ماه پیش اولین نشانه‌ها از نسل جدید کدی را بروز داد اما این ون کامپکت هنوز وارد بازار نشده و شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شده است.
تبلیغات

به منظور راحت‌تر شدن انتظار برای عرضه کدی 2021، این خودروساز آلمانی نگاهی به 4 نسل پیشین کدی داشته و تاریخچه آن را بازگو کرده است.

از زمان عرضه اولین نسل کدی در سال 1978 به عنوان یک پیکاپ، فولکس‌واگن بیش از 3 میلیون دستگاه از آن را طی این 4 نسل به فروش رسانده است. کدی با شکل‌های بدنه متنوعی عرضه شده و خریداران می‌توانسته‌اند آن را به‌صورت ون پانل، MPV، کمپر و حتی پیکاپ (تنها در دو نسل اول) خریداری کنند.

بدون هرگونه حرف اضافه بیایید ویژگی‌های چهار نسل این خودرو را باهم بررسی کنیم.

  • نسل اول (سال‌های 1978 تا 1992)

تاریخچه کدی در آمریکا آغاز می‌شود جایی که این خودرو در سال 1978 به عنوان یک پیکاپ و با نام ربیت عرضه شد. این خودرو در تأسیسات فولکس در نزدیکی پیتسبورگ پنسیلوانیا تولید شد و محصولی منعطف بود که سرانجام راهی اروپا نیز شد. در سال 1982 بود که پیکاپ ربیت در سارایوو و با نام جدید کدی تولید شد.

این خودرو به خاطر محفظه بارگیری 1.83 متری و فضایی مسقف از جنس پلاستیک تقویت شده و شیشه شناخته شد. در واقع کدی با این کابین می‌توانست به یک ون تحویل شهری تبدیل شود.

تولید اولین نسل کدی در سال 1992 خاتمه یافت اما تا سال 2007 در آفریقا تولید و عرضه شد. بیش از 207 هزار دستگاه از این نسل تولید شد.

  • نسل دوم (سال‌های 1995 تا 2003)

دومین نسل کدی در سال 1995 معرفی شد هرچند از پلتفرم گلف استفاده نمی‌کرد و بجای آن ساختار پولو و سئات ایبیزا را بکار گرفته بود. کدی دوقلوی دیگری با نام سئات اینکا داشت و هر دو در یک خط تولید در بارسلونا مونتاژ می‌شدند.

دومین نسل این خودرو به عنوان یک ون پانلی و استیشنی با سقف بلند عرضه شد و هر دو خودرو محفظه بار 2.9 متر مکعبی داشتند. نسل دوم کدی تنها به‌صورت چهار درب عرضه شد و خبری از درب‌های جانبی نبود. در سال 1995 کمپر کدی و یک سال بعد کدی پیکاپ عرضه شد. پسرعموی کدی یعنی اشکودا فلیسیا نیز در جمهوری چک تولید شد.

دومین نسل کدی بسیار موفق‌تر از نسل پیشین خود بود و 520 هزار دستگاه از آن (شامل سئات اینکا و اشکودا فلیسیا) تولید شد.

  • نسل سوم (سال‌های 2003 تا 2014)

سومین نسل کدی دوباره از پلتفرم گلف استفاده کرد. تولید این خودرو به کارخانه لهستان انتقال یافت جایی که کدی فعلی هم در آن تولید می‌شود.

کدی نسل سوم بسیار بزرگ‌تر شد و فضای بار 3.2 مترمکعبی پیدا کرد و یک درب پشتی بزرگ نیز در آن نصب شد. نسخه‌های پانل ون و استیشن این خودرو به نسخه‌های مینی ون و هفت نفره ملحق شدند و در سال 2005 هم کمپر ون ترامپر کدی تولید شد. از سال 2007 به بعد نیز نسخه طویل‌تر کدی مکسی با ظرفیت بار بیشتر عرضه شد.

در سال 2010 شاهد به‌روزرسانی جدی این خودرو بودیم که شامل طراحی تازه‌تر و تکنولوژی‌های مدرن بود. در سال 2013 نیز کراس کدی قدبلندتر با سیستم چهار چرخ محرک پدیدار شد. طی 11 سال گذشته فولکس‌واگن بیش از 1.6 میلیون دستگاه از نسل سوم این خودرو را تولید کرده است.

  • نسل چهارم (سال‌های 2015 تا 2020)

چهارمین نسل کدی در سال 2015 معرفی شد و البته بجای نسلی کاملاً جدید خودرویی با فیس لیفت سنگین بود. این خودرو همچنین به‌صورت پانل ون، استیشن و مینی ون در دسترس بوده و با دو پیکربندی پنج و هفت‌نفره عرضه می‌شود. مدل چهار چرخ محرک کدی آل تراک که جایگزین کراس کدی محسوب می‌شود نیز عرضه شد.

فولکس‌واگن کدی نسل چهارم از نظر ایمنی بهبود قابل‌توجهی داشته و از سیستم‌هایی همچون ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی و هشدار راننده سود می‌برد. تا پایان سال 2019 حدود 722 هزار دستگاه از این خودرو تولید شده است.

  • نسل پنجم (سال‌های 2020 تا...)

پنجمین نسل کدی در فوریه 2020 رونمایی شده و محصولی کاملاً جدید است. این خودرو از پلتفرم جدید MQB استفاده کرده و از نظر تکنولوژی، ارتباطی و ایمنی ارتقای جدی را تجربه کرده است.

نسل پنجم این خودرو به‌صورت کدی، کارگو و مکسی عرضه خواهد شد و فضای بارگیری 3.3 تا 4 مترمکعبی خواهد داشت. نسل جدید این خودرو از نظر تکنولوژی هم بهبود قابل‌توجهی داشته و در آن کاکپیت دیجیتال بکار رفته است.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.