کراساوورهای میان سایز فولکسواگن، توآرگ در برابر اطلس کراس اسپرت
هنگامیکه فولکسواگن نسل سوم و کاملاً جدید کراساوور پرچمدار توآرگ را در نمایشگاه پکن 2018 رونمایی کرد، واضح بود که قصد دارد این کراساوور میان سایز را بهعنوان خودرویی پریمیوم و حتی بالاتر از آرتئون به بازار عرضه کند. توآرگ روی همان پلتفرم MLB Evo ساخته شده که با خودروهایی مثل پورشه کاین، لامبورگینی اوروس، آئودی Q7 و بنتلی بنتایگا مشترک است و آنرا به خودرویی سطح بالا تبدیل کرده است؛ اما متأسفانه فولکسواگن قصد ندارد نسل سوم توآرگ را در ایالاتمتحده عرضه کند و در عوض میخواهد در این بازار روی کراساوور سه ردیفهٔ اطلس و برادر پویاتر آن یعنی اطلس کراس اسپرت تمرکز کند. دلیل این تصمیم ساده است. فولکسواگن میخواهد بدون افزایش قیمت چشمگیر، به نیاز خریداران آمریکایی به کراساوورها پاسخ دهد زیرا بین توآرگ و اطلس کراس اسپرت تفاوت قیمت قابلتوجهی وجود دارد. در این مطلب اما میخواهیم این دو کراساوور میان سایز فولکسواگن را باهم مقایسه کنیم و ببینیم غیر از قیمت چه تفاوتهای دیگری باهم دارند.
طراحی و ابعاد
هرچند توآرگ و اطلس کراس اسپرت به خاطر DNA طراحی مشترک، در ظاهر شباهتهایی طبیعی باهم دارند اما بهطورکلی متفاوت از یکدیگر طراحی شدهاند. اطلس کراس اسپرت آفرودیتر و سادهتر به نظر میرسد درحالیکه توآرگ تقریباً مشابه آئودی Q8 بوده و شیکتر و ظریفتر دیده میشود؛ اما هرچند توآرگ خودرویی گرانتر و لوکستر است، درواقع اطلس کراس اسپرت کاربردیتر است زیرا در صورت خواباندن صندلیهای عقب آن، فضای باری به حجم 2200 لیتر ارائه میکند درحالیکه این رقم در توآرگ 1800 لیتر است. از لحاظ ابعاد هم اطلس کراس اسپرت با 4,970 میلیمتر طول، 1,990 میلیمتر عرض و 1,720 میلیمتر ارتفاع، خودروی بزرگتری نسبت به توآرگ با 4,878 میلیمتر طول، 1,984 میلیمتر عرض و 1,717 میلیمتر ارتفاع است. فاصلهٔ محوری خودروها هم 2,980 میلیمتر برای اطلس و 2,904 میلیمتر برای توآرگ است.
کیفیت و پرفورمنس
در این قسمت توآرگ کاملاً پیروز است. برای فهمیدن این موضوع فقط کافی است به پلاستیکهای اطراف کنسول مرکزی، بخش پایینی داشبورد، رو دریها و اطراف دکمهٔ بالابر شیشههای اطلس نگاه کنید. در این قسمتها همان چیزی را میبینید که از کراساووری با قیمت پایهٔ 30,545 دلار انتظار دارید. از سوی دیگر، توآرگ در بریتانیا با قیمت پایهٔ 46 هزار پوند معادل 57 هزار دلار عرضه میشود. البته نمیتوان قیمت این دو خودرو را بهطور مستقیم اینگونه باهم مقایسه کرد زیرا در هر بازار مالیاتهای مختلفی وجود دارد اما برای مقایسه، گرانترین و مجهزترین نسخهٔ اطلس کراس اسپرت تیپ SEL پریمیوم R-Line با پیشرانهٔ V6 است که 44,945 دلار معادل 36,100 پوند قیمت دارد. از سوی دیگر، زمانی که نسل قبلی توآرگ برای آخرین بار در سال 2017 در ایالاتمتحده عرضه میشد، قیمت آن از 49,495 دلار شروع میشد.
در بخش پیشرانهها، اطلس کراس اسپرت با دو موتور مختلف در بازار آمریکا قابل خریداری است که شامل یک نمونهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 235 اسب بخار قدرت و یک نمونهٔ قویتر 3.6 لیتری VR6 تنفس طبیعی با 276 اسب بخار قدرت میشود. انتقال نیروی هردوی این موتورها هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. لیست موتورهای توآرگ اما متنوعتر و قویتر بوده و شامل نمونههای 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با 250 اسب بخار قدرت، 3 لیتری V6 توربودیزل در دو سطح قدرت 231 و 286 اسب بخار، 3 لیتری V6 بنزینی توربو با 340 اسب بخار قدرت و نهایتاً موتور پرچمدار 4 لیتری V8 توئین توربودیزل با 422 اسب بخار قدرت میشود.
تجهیزات و امکانات
هرچند اطلس کراس اسپرت خودروی لوکسی نیست اما به همهٔ چیزهایی که خریداران از یک کراساوور میان سایز معمولی میخواهند مجهز شده است بهگونهای که در تیپ پایهٔ S بهصورت استاندارد رینگهای 18 اینچی آلومینیومی، ریلهای نقرهای روی سقف، چراغهای عقب و جلوی LED، دیلایت، چراغهای جلوی اتوماتیک، سنسور باران برای برفپاککنها، آینهٔ دید عقب تیره شوندهٔ خودکار، نمایشگر 6.5 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، سیستم پایش نقاط کور و... را ارائه میکند.
اما اگر نسل سوم توآرگ در ایالاتمتحده عرضه میشد، احتمالاً بیش از 50 هزار دلار قیمت داشت و بنابراین باید با کراساوورهای لوکس مرسدس بنز، آئودی و بامو رقابت میکرد که کار بسیار سختی است و رقابتی محسوب نمیشود که فولکسواگن بتواند در آن پیروز گردد. بااینحال، این خودروساز آلمانی برای کراساوور پرچمدار خود هیچ کم و کسری نگذاشته است. توآرگ کراساووری بسیار زیبا و شیک به نظر میرسد و داخل آن از بهترین کیفیتی برخوردار است که تا به امروز در یک محصول فولکسواگن دیدهایم. علاوه بر این، توآرگ جدید از تجهیزات سطح بالایی مثل چراغهای جلوی LED ماتریکس، سیستم تعلیق بادی، سیستم فرمان گیری چهارچرخ، سیستم دید در شب، نمایشگر سربالا، نمایشگر بزرگ و لوکس 15 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی سود میبرد که صرفاً در خودروهای لوکس و گرانقیمت دیده میشوند.
با همهٔ اینها، اگر امکان خرید این دو کراساوور میان سایز در یک بازار وجود داشت، شما ترجیح میدادید یک اطلس کراس اسپرت فول آپشن خریداری کنید یا پولی نزدیک به قیمت یک بامو X5 را برای خرید توآرگ خرج کنید؟
مشخصات فنی
اطلس کراس اسپرت | توآرگ | |
پیشرانه | 3.6 لیتری VR6 | 3.0 لیتری V6 |
تنفس | طبیعی | توربوشارژ |
قدرت | 276 اسب بخار | 340 اسب بخار |
گشتاور | 360 نیوتن متر | 450 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ | چهارچرخ |
طول | 4,970 میلیمتر | 4,878 میلیمتر |
عرض | 1,990 میلیمتر | 1,984 میلیمتر |
ارتفاع | 1,720 میلیمتر | 1,717 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,980 میلیمتر | 2,904 میلیمتر |
وزن | 1917 کیلوگرم | 2020 کیلوگرم |
قیمت | 38,365 دلار | 49,732 پوند |
قیمت معادل | 30,640 پوند | 62,270 دلار |