رونمایی از فولکس‌واگن ID.4، شوک دوم ژرمن‌ها به بازار الکتریکی‌ها!

جمعه 4 مهر 1399 - 03:43
مطالعه 12 دقیقه
2021-VW-ID.4-Euro-spec-1
سرانجام فولکس‌واگن از کراس اوور تمام الکتریکی ID.4 2021 که البته اولین خودروی الکتریکی برد بلند این شرکت در آمریکا نیز می‌باشد رونمایی کرد. ID.4...

سرانجام فولکس‌واگن از کراس اوور تمام الکتریکی ID.4 2021 که البته اولین خودروی الکتریکی برد بلند این شرکت در آمریکا نیز می‌باشد رونمایی کرد. ID.4 به شدت وام دار هاچبک الکتریکی ID.3 بوده و زیرساخت آن پلتفرم MEB می‌باشد. اگرچه هاچبک فولکس‌واگن روانه آمریکا نخواهد شد اما این کراس اوور الکتریکی به رقابت با شورولت بولت، هیوندای کنا و کیا نیرو خواهد پرداخت. ID.4 در سه‌ماهه اول سال آینده وارد بازار آمریکا خواهد شد.

این اولین خودروی الکتریکی‌ای نیست که قرار است وارد بازار خودروی آمریکا شود. ژرمن‌ها قبلاً با گلف الکتریکی طعم چنین خودروهایی را به جهانیان چشانده‌اند اما خب ورود این مدل به آمریکا لغو شد. گلف الکتریکی تنها برد 201 الکتریکی داشت و قیمت پایه‌اش از 31,895 دلار شروع می‌شد؛ اما ID.4 2021 قول شعاع حرکتی 402 کیلومتری و همچنین سیستم چهار چرخ محرک را داده است. این در حالی است که سه رقیب یاد شده فقط به‌صورت دیفرانسیل جلو در دسترس هستند.

کراس اوور الکتریکی فولکس به‌صورت استاندارد با باتری 82 کیلووات ساعتی که ظرفیت بالاتری نسبت به باتری بولت، نیرو، کنا، موستانگ مک ای و لیف پلاس دارد عرضه خواهد شد. البته این باتری بزرگ‌تر به معنی شعاع حرکتی بیشتر نیست زیرا همان‌گونه که گفته شد این خودرو برد 402 کیلومتری خواهد داشت درحالی‌که برد بولت و کنا به ترتیب برابر با 417 و 415 کیلومتر می‌باشد. البته شعاع حرکتی نیرو، مک ای و لیف پلاس کمتر از ID.4 اعلام شده است.

یک پیشرانه الکتریکی که در عقب خودرو جا خوش کرده قدرت 201 اسب بخاری و گشتاور 309 نیوتون متری تولید کرده و مشخصات رقابتی‌ای دارد چراکه خروجی آن با کنا و نیرو برابر بوده اما گشتاورش کمتر است. البته بولت قدرت کمتری تولید می‌کند اما خب گشتاورش بیشتر است.

موستانگ هم با قدرت 255 اسبی و گشتاور 415 نیوتون متری عرضه خواهد شد. حتی نیسان لیف نیز قدرت 214 اسبی و گشتاور 339 نیوتون متری دارد. اینجا سوالی پیش می‌آید: پس باتری بزرگ‌تر ID.4 چه‌کاری انجام می‌دهد؟!

با این وجود باید گفت نسخه دو موتوره فولکس ID.4 چند ماه بعد از نسخه استاندارد عرضه خواهد شد و رقبای خود را پشت سر خواهد گذاشت. اضافه کردن پیشرانه دوم باعث می‌شود قدرت این کراس اوور به 302 اسب بخار برسد هرچند گشتاور آن اعلام نشده است. هنوز مشخص نیست که سیستم چهار چرخ محرک باعث کاهش محدوده حرکتی ID.4 خواهد شد یا خیر اما شاید فولکس‌واگن بتواند تغییراتی را اعمال کرده و موازنه‌ای بین وزن بیشتر و راندمان ایجاد کند.

آنچه باعث کاهش نگرانی مشتریان درباره شعاع حرکتی این خودرو می‌شود سه سال اشتراک رایگان شارژ ID.4 در جایگاه‌های شارژ Electrify America می‌باشد. ژرمن‌ها این برنامه را همین چند روز پیش اعلام کرده‌اند. البته این برنامه شامل حال مشتریان تجاری نخواهد شد اما خب برای یک مشتری متوسط این پیشنهادی جذاب است.

بد نیست نگاهی هم به طراحی ID.4 2021 داشته باشیم. در کل باید گفت با خودرویی هوشمند و جذاب روبرو هستیم. با انحناهای دوست‌داشتنی و نرم، این خودرو مشابه دیگر محصولات فولکس‌واگن بوده و بیشتر به بیتل، باس و کارمن گیا شباهت دارد. البته چراغ‌های جلو و عقب مدرن بوده و عناصر LED آن بر این خصیصه تأکید دارند.

با عدم وجود جلوپنجره و ورودی‌های هوای روی سپر، نمای جلو نرم و بی‌آلایش بوده و چراغ‌ها نیز طراحی جذابی دارند. آنچه باعث جذابیت بیشتر نمای جلو می‌شود لوگوی نورانی فولکس‌واگن است که یکی از ویژگی‌های پکیج 4500 دلاری Statement می‌باشد.

در پروفایل جانبی هم خط شانه نرمی را می‌بینیم که کمی باعث ایجاد حالت رترو شده است. پانل‌های پلاستیکی نیز گیرایی طراحی بدنه را بیشتر کرده‌اند.

نمای عقب هم به زیبایی بخش جلو بوده و تنها مورد قابل ذکر که می‌توانست بهتر کار شود رفلکتور مشکی‌رنگ در گوشه‌های سپر است که اگر همرنگ بدنه می‌بود بهتر جلب نظر می‌کرد. در کل باید گفت طراحی یک دست ID.4 باعث شده خودرویی جذاب، متمایز و آینده نگرانه متولد شود.

داخل کابین نیز همین داستان دیده می‌شود. پشت آمپرهای دیجیتالی 5.3 اینچی از ستون فرمان بیرون آمده و کوچک‌تر از آن چیزی است که انتظارش را داشتیم. این صفحه‌نمایش ساده سه بخش را برای مهم‌ترین اطلاعات اختصاص داده است. کنترل‌های حساس به لمس نیز روی فرمان وجود دارند.

صفحه مرکزی اصلی با ابعاد 10 و 12 اینچی در دسترس بوده و کمی به سمت راننده متمایل شده‌اند. زیر صفحه‌نمایش نیز کنترل‌های سیستم تهویه و صدای سیستم صوتی قرار دارند. ناوبری و کنترل حرکتی استاندارد نیز جزو ویژگی‌های خاص این خودرو هستند.

ID.4 بجای انتخاب‌گر سنتی دنده از سوئیچی غیرعادی استفاده کرده است. در سمت راست پشت آمپرها نیز سوئیچی وجود دارد که فضای زیادی را در کنسول مرکزی برای شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند باز می‌کند. در این بخش دو خروجی USB-C، نگهدارنده فنجان و فضایی بزرگ برای ذخیره اشیا وجود دارد.

فضای بار نیز ظرفیت 858 لیتری دارد که با خواباندن صندلی‌ها به 1818 لیتر می‌رسد. موضوع عجیب اینکه خبری از فضای بار در بخش جلوی خودرو نیست اما خب فضای بار عقب بیشتر از رقبای فولکس در این کلاس می‌باشد. فضای سرنشین داخل کابین نیز بهتر از هر رقیب دیگری بوده و قطعاً این موضوع روی انتخاب مشتریان تأثیرگذار خواهد بود.

هیچ‌کسی از دیدن لیست تجهیزات ایمنی فولکس ID.4 2021 سورپرایز نخواهد شد زیرا طیف وسیعی از آن‌ها همچون هشدار برخورد جلو با تشخیص عابران، پایش نقاط کور، دستیار حفظ خودرو بین خطوط کروز کنترل تطبیقی وجود دارند. پایش علائم ترافیکی، حسگرهای پارک و نوربالای خودکار نیز جزو دیگر سیستم‌های ایمنی این خودرو هستند.

در زمان وقوع تصادف شش کیسه هوا باز خواهند شد تا از سرنشینان محافظت کنند. البته از نبود کیسه هوای زانو در ID.4 سورپرایز شده‌ایم. فریم آلومینیومی خودرو نیز از باتری محافظت می‌کند. در صورت وقوع تصادف جدی ارتباط الکتریکی خودرو به‌صورت خودکار قطع خواهد شد.

فولکس‌واگن ID.4 2021 از نیمه اول سال آینده وارد بازار آمریکا خواهد شد. قیمت مدل پایه و دیفرانسیل عقب این کراس اوور از 39995 دلار شروع می‌شود. این مدل از عناصر مشکی داخل کابین، صندلی‌های پارچه‌ای مشکی، رینگ‌های 19 اینچی، سقف همرنگ بدنه و ریل‌های سقف سود می‌برد. پکیج 4500 دلاری که در بالا به آن اشاره شد شامل مواردی همچون سقف شیشه‌ای ثابت، پوشش چرم مشکی یا خاکستری، آینه‌های برقی و صفحه لمسی 12 اینچی و لوگوهای نورانی فولکس است. پکیج گرادینت 1500 دلاری نیز وجود دارد که رینگ‌های 20 اینچی، سقف مشکی و عناصر نقره‌ای بدنه را شامل می‌شود.

اولین نمونه‌های این خودرو با عنوان فرست ادیشن عرضه خواهند شد که از هر دو پکیج یاد شده سود برده و قیمت 43995 دلاری دارد. عناصر سفیدرنگ، پدال ترمز و گاز با نمادهای توقف و بازی، آینه‌های مشکی و نشان‌های جذاب بدنه جزو ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نسخه هستند.

قیمت مدل 302 اسبی و چهار چرخ محرک ID.4 از 43695 دلار شروع می‌شود. این خودرو تا پایان نیمه اول سال آینده عرضه خواهد شد و همانند دیگر مدل‌های این خانواده از مشوق‌های 7500 دلاری برخوردار خواهد شد که قیمت را به 32495 دلار کاهش خواهد داد. قیمت مدل چهار چرخ محرک نیز به 36195 دلار خواهد رسید.

پیش‌خرید این خودرو از امروز با سپرده 100 دلاری شروع‌ شده است. فولکس‌واگن ID.4 2021 در تمامی 50 ایالت آمریکا و از طریق 600 نمایندگی این شرکت به فروش می‌رسد.

 

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.