معرفی نسل جدید فولکسواگن گلف R، قویترین گلف تاریخ
سرانجام قویترین عضو خانوادهٔ نسل هشتم فولکسواگن گلف یعنی گلف R رسماً رونمایی شد. این هاچبک آتشین که اسپرتتر و قویتر از قبل شده، قویترین گلف تولیدی تاریخ محسوب میشود. همانطور که انتظار میرفت، در سینهٔ گلف R جدید یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که با 320 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور، 10 اسب بخار قدرت و 40 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به نسل قبلی تولید میکند. برای علاقهمندان به لذت رانندگی، گلف R در آمریکای شمالی با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشود ولی خریداران میتوانند یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه را هم انتخاب کنند؛ اما عجیب اینکه نسخهٔ اروپایی این خودرو صرفاً با گیربکس دوکلاچه عرضه میشود و در قارهٔ سبز خبری از گیربکس دستی نخواهد بود.
صرفنظر از نوع گیربکس، همهٔ نسخههای گلف R بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک پرفورمنس محور با کنترل گشتاور بُرداری مجهز هستند. به گفتهٔ فولکسواگن، این سیستم موجب حذف کمفرمانی و کاهش شعاع گردش خودرو شده و این مدل جدید را به میزان قابلملاحظهای چابکتر از قبل میکند. به لطف این قوای محرکه، گلف R مدل 2022 ظرف 4.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه حداکثر سرعت آن روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
اما ویژگیهای اسپرت گلف R جدید فراتر از محفظهٔ پیشرانه است زیرا این هاچبک داغ از تنظیم اسپرت سیستم تعلیق با فنرهای سفتتر و آنتیرول بار هم برخوردار است. مهندسان فولکسواگن همچنین کمبر منفی را در محور جلو افزایش دادهاند تا سرعت خودرو در پیچها بیشتر و ثبات آن بهبود یابد. کاهش 20 میلیمتری ارتفاع نسبت به نسخهٔ استاندارد گلف هم یکی دیگر از تغییرات تعلیق گلف R است که در ظاهر آنهم قابلرؤیت خواهد بود. فولکسواگن به فکر توقف این گلولهٔ آتشین هم بوده و آنرا به سیستم ترمز قویتر با دیسکهای ترمز بزرگتر 14.1 اینچی و کالیپرهای آلومینیومی دو پیستونه در جلو مجهز کرده است.
علاوه بر این تغییرات و ارتقاءها، گلف R جدید به کمکفنرهای تطبیقی اصلاحشده، قفل دیفرانسیل الکترونیکی و سیستم فرمان با ضریب متغیر هم مجهز شده است. در این خودرو شش حالت رانندگی مختلف شامل راحت، اسپرت، مسابقه، شخصی، ویژه و دریفت تعبیه شده است که حالت ویژه برای پیست نوربرگرینگ طراحی شده و برای حفظ حداکثر تماس با جاده، تنظیمات کمکفنر نرمتری نسبت به حالت مسابقه دارد. این ویژگی کمک میکند خودرو در آسفالت مواج نوربرگرینگ عملکرد بهتری داشته باشد.
از سوی دیگر، حالت دریفت هم همانطور که از نامش مشخص است با تغییر پارامترهای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و بهینهسازی توزیع نیرو توسط سامانهٔ چهارچرخ محرک، به خودرو امکان دریفت کشیدن را میدهد. گلف R همچنین از سیستم مدیریت پویایی خودرو هم برخوردار است که سیستمها و قسمتهای مختلف خودرو را کنترل و بهینه میکند. به گفتهٔ فولکسواگن، این سیستم به از بین رفتن کمفرمانی و بیشفرمانی کمک میکند تا هندلینگی بینقص را فراهم کند.
گلف R جدید علاوه بر ویژگیهای پرفورمنس، در ظاهر هم به سپر جلوی اسپرتتر با ورودیهای هوای منحصربهفرد و تریم مشکی براق مجهز شده است. در جلوپنجرهٔ خودرو نیز یک نوار آبیرنگ چراغدار کار شده که با استارت پیشرانه روشن میشود. رکابهای اسپرت، قاب کرومی مات آینههای جانبی، رینگهای آلیاژی 19 اینچی با لاستیکهای پرفورمنس تابستانی، سپر عقب اسپرتتر، دیفیوزر مشکی براق و چهار سر اگزوز هم از دیگر ویژگیها ظاهری این گلف قدرتمند هستند.
در داخل خودرو صندلیهای اسپرت چرمی ناپا با تریم آبیرنگ و لوگوی R روی پشتی به همراه تریم فیبر کربنی مصنوعی، پدالهای فولادی ضدزنگ و غربیلک فرمان اسپرت با گرمکن و دکمهٔ اختصاصی R جلبتوجه میکند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای قابلتوجه کابین گلف R هم میتوان به صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر 10 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با حالت خاص R اشاره کرد. فروش نسل جدید فولکسواگن گلف R در نیمهٔ دوم سال آینده در ایالاتمتحده آغاز خواهد شد.