رونمایی از فولکسواگن ID.4 GTX با قدرت حدود 300 اسب بخار
فولکسواگن چند ماه پیش خودروی فولکس برقی ID4 را معرفی کرد و حالا نوبت به معرفی نسخه پرفورمنس این شاسیبلند الکتریکی با پسوند GTX فرا رسیده است. در نظر داشته باشید که فولکسواگن قبلاً از حروف GTX در گلف، جتا و شیروکو استفاده کرده و هماکنون و با خداحافظی تدریجی با مدلهای درونسوز، پسوند GTX برای مدلهای الکتریکی بکار میرود.
برخلاف ID.4 استاندارد که از یک پیشرانه استفاده کرده و نیرو را به چرخ های عقب میدهد، GTX یک پیشرانه دیگر در بخش جلو نیز دارد. قدرت این خودرو از 201 به 295 اسب بخار افزایش یافته که البته اندکی کمتر از قدرت ترکیبی 302 اسب بخاری ID.6 بازار چین است.
در نتیجه این بهبود قدرت، شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت GTX نیز از 8.5 ثانیه مدل استاندارد به 6.2 ثانیه رسیده و حداکثر سرعت نیز از 160 به 180 کیلومتر در ساعت افزایش یافته است. شاید آن چیزی که در رانندگی روزمره اهمیت بیشتری داشته باشد شتاب صفر تا 60 کیلومتر در ساعت باشد که برای ID.4 GTX برابر با 3.2 ثانیه است.
همانگونه که انتظار میرفت ID.4 GTX از سیستم چهار چرخ محرک با تنظیم خودکار سود میبرد. این شاسیبلند الکتریکی تا زمانی که حسگرها نیاز به کشش بیشتر را تشخیص دهند بهصورت دیفرانسیل عقب عمل خواهد کرد. سیستم چهار چرخ محرک همچنین زمانی که راننده پدال گاز را بیشتر بفشارد وارد مدار خواهد شد تا خودرو استایل رانندگی اسپورت را به خود گیرد. تغییر وضعیت از دیفرانسیل عقب به چهار چرخ محرک در عرض چند میلیثانیه صورت میگیرد و فولکسواگن مدعی است این فرایند به حدی نرم است که حتی راننده متوجه آن نمیشود.
ID.4 GTX بهصورت استاندارد به رینگهای 20 اینچی مجهز بوده اما میتوان رینگهای 21 اینچی را نیز سفارش داد. در اکسل جلوی این خودرو دیسکهای ترمز 358 میلیمتری نصب شدهاند. برخی افراد از دیدن ترمزهای کاسهای در اکسل عقب ناامید خواهند شد اما این موضوعی سورپرایز کننده نیست چراکه آئودی Q4 E-Tron لوکستر هم دارای ترمزهای عقب کاسهای است.
پکیج اسپورت سفارشی باعث کاهش 15 میلیمتری ارتفاع این خودرو شده و فرمان را آماده سواری اسپورت تر میکند. جذبکنندههای شوک تطبیقی نیز به عنوان بخشی از پکیج اسپورت پلاس در دسترس هستند. این جذبکنندهها توازن خوبی بین سواری اسپورت و راحت ایجاد میکنند. راننده همچنین میتواند از بین حالتهای اکو، کامفورت، اسپورت، شخصی و کشش یکی را انتخاب کند.
با وزن 486 کیلوگرم، باتری لیتیوم-یونی 77 کیلووات ساعتی ID.4 GTX شعاع حرکتی 480 کیلومتری را ارائه میکند که نسبت به برد 520 کیلومتری مدل استاندارد کمتر است؛ اما خب این موضوع قابلانتظار بوده چراکه GTX به خاطر پیشرانه اضافی وزن بیشتری دارد. با استفاده از شارژر سریع میتوان در نیم ساعت برد 300 کیلومتری را به دست آورد.
فولکسواگن در بحث طراحی و به منظور تمایز GTX از نسخه استاندارد چراغهای LED سهنقطهای را بهصورت عمودی در سپر نصب کرده است. همچنین طرح مشکی براق نیز در جلوپنجره دیده میشود. چراغهای جلوی ماتریکس LED به همراه طرح سهبعدی چراغهای عقب جزو دیگر موارد قابلذکر هستند.
خودرویی که در تصاویر دیده میشود از رنگ جدید قرمز کینگ سود میبرد. از جمله تجهیزات شاسیبلند جدید فولکس میتوان به فرمان گرم شونده، نورپردازی داخلی با 30 رنگ، استراحتگاههای دست قابل تنظیم و صندلیهای عقب تاشونده اشاره کرد. پکیجهای سفارشی زیادی وجود دارد که مواردی همچون هدآپ دیسپلی با تکنولوژی واقعیت افزوده و نمایشگر 12 اینچی بجای نمونه 10 اینچی استاندارد را به خودرو اضافه میکنند.
فولکسواگن ID.4 GTX جدید از تابستان سال جاری میلادی روانه بازارهای اروپایی شده و قیمت پایه 50415 یورویی پیش از اعمال مشوقهای 7500 یورویی خواهد داشت.