یادی از جانشین‌های فولکس‌واگن بیتل که هیچ‌گاه تولید نشدند

دوشنبه 4 مرداد 1400 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
VW-1
یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروها روی کره زمین، فولکس‌واگن بیتل است. هرچند آخرین دستگاه این خودرو در سال 1978 از کارخانهٔ فولکس‌واگن در آلمان خارج شد...
تبلیغات

یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروها روی کره زمین، فولکس‌واگن بیتل است. هرچند آخرین دستگاه این خودرو در سال 1978 از کارخانهٔ فولکس‌واگن در آلمان خارج شد اما تولید آن تا سال 2003 در برزیل و سپس مکزیک ادامه داشت و تا آن سال بیش از 21 میلیون دستگاه از آن ساخته شد. فولکس‌واگن اما نیم قرن پیش از آنکه آخرین بیتل‌ها از خط تولید خارج شوند یعنی در دههٔ 50 میلادی بررسی‌های چگونگی طراحی جانشینی برای این خودروی فوق محبوب را آغاز کرده بود زیرا در اواسط این دهه، بیتل بیست‌ساله شده بود و در برابر رقبای مدرن‌تر اروپایی، خودرویی قدیمی به نظر می‌رسید. پس از کار روی طرح‌های مختلف و ساخت پرتوتایپ‌های گوناگون، سرانجام در سال 1974، هاچ‌بک موتور جلو و آب خنک گلف جایگزین بیتل شد اما همه‌چیز می‌توانست متفاوت باشد زیرا خودروهای زیادی سعی کردند جایگزین بیتل شوند اما نتوانستند. پس بیایید به تعدادی از این پروتوتایپ‌ها نگاهی داشته باشیم.

کپی لینک

EA48 سال 1955

این مطلب را با خودرویی آغاز می‌کنیم که قرار نبود جانشین بیتل باشد بلکه به‌عنوان مدلی در نظر گرفته شده بود که از لحاظ اندازه، پرفورمنس و قیمت، پایین‌تر از بیتل قرار گیرد. EA48 شباهت زیادی به مینی بریتانیایی داشت که چهار سال بعد معرفی شد. EA48 برخلاف بیتل، خودرویی محرک جلو و با ساختار یکپارچه بود و مثل خودروهای مدرن، در جلو به سیستم تعلیق مک‌فرسون مجهز شده بود. در سینهٔ این خودرو یک پیشرانهٔ 700 سی‌سی هوا خنک دو سیلندر تخت قرار گرفته بود که 18 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این موتور در اصل همان موتور چهار سیلندر 1200 سی‌سی بیتل بود که نصف شده بود. EA48 اولین پروتوتایپی بود که به‌طور کامل توسط خود فولکس‌واگن و بدون کمک پورشه ساخته شده بود. درنهایت اما پروژهٔ تولید این خودرو به دستور دولت آلمان لغو شد زیرا وزیر اقتصاد آلمان به فولکس‌واگن هشدار داده بود از ورود به بخش پایین‌تر از بیتل به دلیل وجود رقبایی چون سیتروئن 2CV اجتناب کند.

کپی لینک

EA97 سال 1960

EA97 سدان کوچکی بود که برخلاف پروتوتایپ‌های قبلی، با خطوط صاف و جعبه‌ای شکل، طراحی مدرن‌تری داشت. گفته می‌شود پروژهٔ تولید این خودرو در لحظات آخر لغو شد زیرا کارگران مشغول آماده‌سازی خط تولید آن بودند و 200 نمونهٔ پیش‌تولید هم از آن ساخته شده بود. در سال 1961، مدل جدید تایپ 3 به‌عنوان محصولی لوکس‌تر و بزرگ‌تر از بیتل به بازار عرضه شده بود و ظاهراً مقامات فولکس‌واگن، EA97 را خودرویی بسیار نزدیک به بیتل و تایپ 3 می‌دانستند. EA97 از همان پیشرانهٔ 1200 سی‌سی چهار سیلندر تخت بیتل استفاده می‌کرد که 30 اسب بخار قدرت داشت و در عقب نصب شده بود.

کپی لینک

EA235 سال 1967

پروتوتایپ EA235 که در سال 1967 معرفی شد، انقلابی در فولکس‌واگن محسوب می‌شد زیرا سرانجام این شرکت از طرح سنتی موتورعقب خود دست کشیده و در این پروتوتایپ از پیشرانهٔ آب‌خنک نصب شده در جلو و سیستم انتقال قدرت محرک جلو استفاده کرد. EA235 به یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری چهار سیلندر خطی آب‌خنک مجهز شده بود که ۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. هرچند این خودرو هم نهایتاً به تولید نرسید اما گام بزرگی به سمت تحول در رویهٔ فولکس‌واگن و نهایتاً رسیدن به گلف دیفرانسیل جلو در دههٔ ۷۰ بود.

کپی لینک

EA266 سال 1969

EA266 را شاید بتوان جذاب‌ترین خودرویی دانست که برای جایگزینی با بیتل در نظر گرفته شده بود. این خودرو توسط فردیناند پیچ طراحی شد یعنی نوهٔ فردیناند پورشه که بیتل را طراحی کرده بود. هرچند EA266 در ظاهر مثل یک هاچ‌بک متعارف دههٔ 70 به نظر می‌رسد اما پیشرانهٔ آن در وسط خودرو نصب شده بود! این یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر آب خنک بود که زیر صندلی‌های عقب قرار گرفته و 100 اسب بخار قدرت داشت. از این خودرو ۵۰ دستگاه ساخته شد و به مدت سه سال مورد آزمایش قرار گرفت و تقریباً آمادهٔ تولید بود؛ اما رئیس جدید فولکس‌واگن که در سال 1971 به این شرکت آمد، معتقد بود که خودروهای موتور جلو، محرک جلوی فیات آیندهٔ خودروهای کوچک هستند. به همین دلیل، با وجود صرف هزینه‌های هنگفت برای توسعهٔ EA266، وی این پروژه را لغو کرد.

کپی لینک

EA276 سال 1969

الهام‌بخش واقعی گلف، پروتوتایپ EA276 بود که در سال 1969 ساخته شد و هم‌زمان با EA266 مورد آزمایش قرار گرفت. این خودرو با انتقال قدرت محرک جلو و ظاهر جعبه‌ای شکل، کاملاً از بیتل فاصله گرفته بود اما زیر کاپوت آن همچنان همان پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت هوا خنک بیتل قرار داشت. طراحی کلی EA276 شباهت زیادی به گلف داشت اما هرگز از ظرافت و جذابیت گلف برخوردار نبود. به همین دلیل، خوشبختانه پیش از آنکه این طرح برای جانشین بیتل نهایی شود، مسئولیت طراحی گلف به جورجتو جیوجیارو سپرده شد.

کپی لینک

گلف سال 1974

سرانجام پس از ساخت همهٔ این پروتوتایپ‌ها و طرح‌های ناکام، در سال 1974 گلف به‌عنوان جایگزین رسمی بیتل معرفی شد و هنوز هم پس از هشت نسل، خودرویی بسیار محبوب و درجه‌یک است. البته فولکس‌واگن آن‌قدر به بیتل علاقه داشت که در سال 1997 نیو بیتل را بر اساس پلت‌فرم گلف تولید کرد و طی دو نسل تا سال 2019 آن‌را به بازار عرضه کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.