درگ فولکسواگن آرتئون R و کیا استینگر GT، آلمانی یا کرهای؟
هرچند فولکسواگن آرتئون بر اساس پاسات ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد اما در اروپا بهعنوان خودرویی لوکس و در کلاسی بالاتر یعنی میان سایز یا سگمنت D به فروش میرسد. کیا استینگر هم بااینکه 35 میلیمتر از آرتئون کوتاهتر است اما در همین سگمنت قرار میگیرد. هرچند آرتئون مدلی لوکستر و بزرگتر از پاسات محسوب میشود اما حتی در بالاترین نسخهٔ خود هم فاقد پیشرانهٔ شش سیلندر است.
قویترین نسخهٔ این خودرو یعنی آرتئون R از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 320 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که نیروی آن از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود؛ اما آیا این ترکیب برای غلبه بر کیا استینگر GT با پیشرانهٔ V6 کافی است؟ جدیدترین ویدئویی از کارواو میخواهد به این سؤال پاسخ دهد و به همین دلیل یک آرتئون R شوتینگ بریک را در برابر این سدان اسپرت کرهای قرار داده است.
استینگر GT به یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری V6 توئین توربو مجهز است که با 366 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور، به میزان قابلتوجهی از آرتئون R قویتر است اما سدان کرهایها وزن بیشتری دارد و نیروی آن فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. نکتهٔ جالب اینکه استینگر GT در ایالاتمتحده بهصورت چهارچرخ محرک هم ارائه میشود اما در انگلستان نه.
خب حال این سؤال مطرح میشود که در یک مسابقهٔ درگ روی مسیر خیس، قدرت مهمتر است یا کشش؟ به نظر میرسد پاسخ هردو باشد اما در این رقابت معلوم میشود که کشش اهمیت بیشتری دارد. پس از برگزاری اولین درگ، به نظر میرسد خودرویی که در سمت راست قرار گرفته شرایط بهتری دارد زیرا پیست در این سمت کمی خشکتر است. به همین دلیل خودروها جابجا میشوند اما این کار تغییری در نتیجه ایجاد نمیکند و هر سه مسابقهٔ درگ با برندهٔ یکسانی به پایان میرسد.
مشخصات فنی
فولکسواگن آرتئون R | کیا استینگر GT | |
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 3.3 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 320 اسب بخار | 366 اسب بخار |
گشتاور | 420 نیوتن متر | 510 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | 1800 کیلوگرم | 1855 کیلوگرم |
قیمت | 52 هزار پوند | 43 هزار پوند |