بررسی فولکس‌واگن گلف R تیونینگ با قدرت 550 اسب بخار

چهارشنبه 31 فروردین 1401 - 16:30
مطالعه 11 دقیقه
ALP_5150_r9njvx-1024
در بررسی‌های اولیه درباره فولکس‌واگن گلف R گفته شده بود که این خودرو، یک هاچبک فوق‌العاده با عملکرد آسان است اما خریداران باید درعین تعریف‌کردن از...
تبلیغات

در بررسی‌های اولیه درباره فولکس‌واگن گلف R گفته شده بود که این خودرو، یک هاچبک فوق‌العاده با عملکرد آسان است اما خریداران باید درعین تعریف‌کردن از این هاچبک آلمانی، نگاهی هم به قدرتمندترین رقیب آن، مرسدس‌بنز A45 S داشتند؛ خودرویی که هنوز هم بعد از دو سال از زمان عرضه‌اش به‌عنوان پادشاه این کلاس در بازار شناخته شده و این عنوان را برای خود نگه داشته است. حتی آئودی RS3 نیز رقیبی جدی برای گلف به شمار می‌رود.

کپی لینک

شرکت‌کنندگان

نسل گذشته فولکس‌واگن گلف، نسل هفتم (Mark 7)، بازار تیونینگ بسیار مناسبی داشت. می‌توانستید هاچبک دوست‌داشتنی خود را به هر شکلی که دوست دارید بهبود ببخشید؛ از تقویت موتور 2 لیتری 4 سیلندر EA888 نسخه عادی برای رسیدن به 350 اسب بخار قدرت گرفته تا پکیج‌های ویژه و خاص که صدها دلار قیمت داشته و قدرت گلف را به 600 اسب بخار نیز می‌رسانند. در اخبار نمونه 750 اسب بخاری تقویت‌شده این خودرو نیز معرفی شد که مالک برای رسیدن به این خروجی، مبلغ 120 هزار دلار را روی خودرواش هزینه کرده بود.

بد نیست روشن کنیم که برای رسیدن به این حجم از قدرت که به‌جز خودنمایی و پیروزی در مسابقه درگ کاربرد چندانی ندارد، نیازی به خالی‌کردن کیف پولتان ندارید. فولکس‌واگن گلف سفیدرنگ نسل 7.5 که در تصاویر مشاهده می‌کنید 480 اسب بخار دارد. گلف R آبی نیز یک نمونه نسل 7 است که به 550 اسب بخار قدرت مجهز شده است. به گفته تیونر ماهر مجموعه «VRS Performance»، آقای «لینفوت»، چنین خروجی‌هایی 6 تا 10 هزار دلار خرج شما را بیشتر می‌کنند. گفتنی است که افرادی که این‌گونه خودروشان را بهبود می‌دهند به افزایش قدرت بسنده نکرده و به تقویت فنربندی، ترمز و... نیز می‌پردازند؛ در نتیجه هزینه بسیاری را متحمل می‌شوند.

کپی لینک

همه‌چیز با توربو شروع می‌شود

هر دو گلف به توربوشارژر هیبریدی شرکت «توربو تکنیک» مجهز شده‌اند که نه تنها تاخیر زیادی ندارد، بلکه در خودروی سفید 480 اسب بخار قدرت و 603 نیوتن متر گشتاور را به بهترین شکل در اختیار راننده قرار می‌دهد. فقط خدا می‌داند گلف آبی‌رنگ، 550 اسب بخار قدرت و 697 نیوتن متر گشتاور خود را چگونه ارائه می‌دهد؟! مجموعه VRS مدعی است که برخی از قطعاتی که گلف GTi نسل 7 را به گلف R تبدیل کرده‌اند، دست‌نخورده باقی مانده‌اند. آن‌ها اضافه می‌کنند که توربوی خودروی آبی و سفید به‌ترتیب ازنوع V3 و V5 است و برای استفاده از توربوی V5 به افزودن قطعاتی چون پمپ سوخت جدید، ورودی شمع خودرو، حسگرهای ECU، کیت تنفس روغن، سیستم تزریق آب-متانول و ست کامل اگزوز نیاز داشتند.

لینفوت می‌گوید که این موتورهای خاص به رسیدگی خاص نیاز دارند؛ گرم‌کردن موتور یک اصل ضروری است، باید با بهترین نوع سوخت «شِل V-Power» یا «تسکو 99» تغذیه شده و پس از پیمودن هر 6.4 هزار کیلومتر، حتما برای سرویس روغن و فیلتر به مرکز تخصصی برده شوند.

کپی لینک

قدرت بیشتر برای رانندگی کم‌لذت‌تر

با فشردن دکمه استارت خودروی 550 اسب بخاری، غُرغُری بهتر از صدای نسخه عادی از اگزوزهای متالیک این خودرو بیرون می‌آید؛ انگار که گلف آبی‌رنگ عجله دارد و دیرش شده است. با وجود اینکه موتور در دورهای پایین کمی خسته عمل می‌کند اما با گرم‌ترشدن روغن، پاسخ‌دهی پدال گاز به فرامین راننده، کم‌کم قدرتمندتر می‌شوند. از آنجا که هوا مرطوب و زمین خیس بود، فکر می‌کردم که این شرایط برای لذت‌بردن از یک خودروی 550 اسب بخاری ایده‌آل باشد اما گلف نسل هفتمی به‌خاطر فنربندی سفت «بیلستین کلوپ اسپرت» و میل‌های ضدلغزش محکم، لذت خاصی را در این سطوح ارائه نمی‌کرد.

دمای موتور به حد مناسب رسید و وقت آن رسید که ببینم این موتور چگونه 550 اسب بخار قدرت را مدیریت می‌کند. متاسفانه عملکرد پدال گاز خیلی نرم بود؛ متوجه شدم که خودروی روی حالت اقتصادی قرار داشته است. به حالت مسابقه تغییر وضعیت دادم و موتور به دستورات پدال گاز بلافاصله پاسخ می‌دهد. از آنجا یک به مسیر مستقیم رسیده بودم، پا را تا ته روی گاز فشار دادم. موتور گلویی صاف کرد و ناگهان یک شتاب سنگین به خودرو داد تا گردن من را به صندلی بچسباند؛ دورسنج در یک چشم‌به‌هم‌زدن به خط قرمز خود رسید. دنده را که تعویض کردم، دوباره همین روند تکرار شد.

تصمیم گرفتم جعبه‌دنده را روی حالت تعویض خودکار دنده قرار دهم و ناگهان یادم آمد که لینفوت گفته بود که حالت خودکار، خشن‌ترین تعویض‌دنده‌ها را انجام می‌دهد. او از این بابت عذرخواهی کرد چون برای استفاده از این گلف در یک رویداد خودروی سیستم را به‌گونه‌ای دگرگون کرده بود که تعویض دنده رو به بالا در مسیر متسقیم گشتاور را به بالاترین حد ممکن برساند و دوباره آن را به حالت اولیه بازنگردانده بود.

حالت خودکار جعبه‌دنده عملکرد بهتری دارد اما زمانی که تمام 550 اسب بخار قدرت و 697 نیوتن متر گشتاور درحال انتقال به جاده هستند، تمایل عجیب خودرو به کم‌کردن دورموتور و چسبندگی پایین، سرعت گرفتن را دشوار می‌کند. اگر این گلف می‌توانست سرعت را سر پیچ‌ها تحمل کند، شاید قادر به ارائه یک دریفت چهارچرخ یا حداقل کمی لغزش دلچسب می‌شد. با وجود اینکه راندمان این گلف پیش از آنکه دلچسب باشد هولناک است اما ظاهرا مالکش از آن کاملا راضی است و چندین سال است که از آن برای جابه‌جایی روزمره استفاده می‌کند.

کپی لینک

قدرت کمتر، رانندگی بهتر

در مقام مقایسه، گلف نسل 7.5 سفیدرنگ مانند نسخه تولیدی خودروی آبی است. با وجود اینکه این خودرو 70 اسب بخار قدرت کمتری دارد اما همان 480 اسب بخار را خیلی بهتر از رقیب خود دردسترس راننده قرار می‌دهد؛ انگار که با خودروی سریع‌تری طرف هستید. شاسی این مدل رفتاری پویاتر از خود نشان می‌دهد و فرمان نیز نرم‌تر است. همین مورد به تایرها فرصت می‌دهد تا سطح آسفالت را چنگ بزنند. درنتیجه آن، خودرو سریع‌تر شتاب می‌گیرد.

در خودروی سفید دیگر خبری از زمانی که خودروی آبی صرف صاف‌کردن گلویش می‌کرد نبود. حجم بالایی از قدرت و گشتاور از همان لحظه فشردن پدال گاز دردسترس راننده قرار می‌گیرد و عقربه دورسنج بدون هیچ واهمه یا مکثی، تا خط قرمز می‌رود. ارائه قدرت و گشتاور این خودرو من را به یاد مرسدس‌بنز AMG A45 S می‌انداخت.

شک ندارم که تایرهای میشلین پایلوت اسپرت این گلف نسبت‌به تایرهای گلف آبی‌رنگ چسبندگی بیشتری داشتند. درحین رانندگی متوجه می‌شوید که مقدار قابل‌توجهی از گشتاور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان سر پیچ‌ها از آن انتظار انتقال حس‌وحال رانندگی با یک خودروی دیفرانسیل عقب را داشت. تیم نشریه ما هیچ علاقه‌ای به گلف R نسل 8 ندارد اما حالت دریفت موجود در آن، گزینه‌ای درخور توجه و مناسب به شمار می‌رود. درنهایت باید بگویم که موارد یادشده، گلف نسل 7.5 را به خودرویی بی‌استعداد در دریفت اما کاملا مناسب برای انواع سفر و رانندگی تهاجمی تبدیل می‌کند.

کپی لینک

مرسدس‌بنز بی‌دلیل پادشاه این کلاس نشده است!

این دو گلف تقویت‌شده از برخی جهات باعث می‌شوند که من مرسدس‌بنز A45 S را بیش‌ازپیش تحسین کنم؛ چراکه آن خودرو درعین ارائه 415 اسب بخار قدرت، از مزایایی چون گارانتی کارخانه و سرویس کمتر (هر 16هزار کیلومتر) بهره می‌برد درکنار تمام این‌ها، خودرویی به‌مراتب سریع‌تر، چابک‌تر و راحت‌تر است. با مرسدس A45 S می‌توان به‌راحتی از پیچ‌های تند لذت برد و یک دریفت دوست‌داشتنی را تجربه کرد.

حاصل تقویت این گلف‌های تقویت‌شده توسط VRS برگردانی واقعی از عبارت «دریافت قدرت بیشتر برای لذت کمتر» است. گلف R نسل 7 آبی‌رنگ حدود 45.5 هزار دلار هزینه روی دست مالکش گذاشته است. نسل 7.5 سفید‌رنگ با وجود اینکه کمی ضعیف‌تر است اما سریع‌تر و پاسخ‌گوتر از خودروی آبی بوده عملکردش نیز به مرسدس A45 S شبیه‌تر است.

 اگر خودرو را عاقلانه و منطقی بهبود دهید تا درکنار افزایش قدرت، به بهبود ترمز، تایر و شاسی نیز بپردازید، حتما گلفی خواهید داشت که نه‌تنها از مرسدس‌بنز AMG A45 S، بلکه از تمام هاچبک‌های بازار سریع‌تر و قدرتمندتر خواهد بود؛ قدرتی که این‌بار دردسترس راننده قرار گرفته کاربردی است!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.