مروری بر نسل های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید
نسخهی R از فولکس واگن گلف، یکی از سریعترین هاچبکهای دنیا است که اصولا مخصوص بازار آلمان تولید میشود اما به تعداد محدود در بعضی کشورهای خارجی نیز وجود دارد. این مدل در نمونههای متنوعی که 20 سال اخیر ارائه کرده، فناوریهایی ویژه داشته است که در خودروهای هاچبک، مرسوم نیست. گلف R از سال 2002 تا امروز، به صورت محدود در بازارهای برگزیدهی فولکسواگن عرضه شد. مجموع فروش این خودرو، 260 هزار دستگاه گزارش شده است.
روز گذشته، نسخهای ویژه از نسل جدید گلف R به مناسبت بیستامین سالگرد تولید این خودرو رونمایی شد. این مدل، مجهز به پیشرانهی توربوشارژ دو لیتری است اما قویتر از گلف GTi عمل میکند و 315 اسب بخار قدرت دارد. به بیان بهتر، گلف R جدید، قدرتمندترین نسخهی استاندارد گلف در تاریخ 48 سالهی این خودرو است. همچنین رینگهای 19 اینچ آبی-مشکی و چهار اگزوز دوقلو در عقب، مهمترین تفاوتهای ظاهری گلف R 20 Years edition هستند.
اولین گلف R با کد مدل R32 در سال 2002 رونمایی شد. این خودرو، براساس نسل چهارم (MK4) به تولید رسد و از نظر فنی، اشتراکاتی با آئودی TT داشت. پیشرانهی 3/2 لیتر VR6 با قدرت 241 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتنمتر، همراه سیستم دو دیفرانسیل و تجهیزات کنترل کشش، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 6/6 ثانیه فراهم میکرد.
گلف R32، نخستین خودروی دنیا است که مجهز به گیربکس دوال کلاچ (DSG) تولید شد. این مدل، در ابتدا مخصوص بازار آلمان بود اما از سال 2004 در امریکا و استرالیا نیز فروش محدود داشت.
دومین مدل گلف R براساس نسل پنجم گلف (MK5) تولید شد و بازهم R32 نام داشت. این خودرو نیز، موتور 3/2 لیتر VR6 داشت اما 250 اسب بخار قدرت و 320 نیوتنمتر گشتاور داشت؛ ضمن اینکه میتوانست تا 7 هزار دور بردقیقه، محدودهی کارکرد مجاز ارائه دهد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 6/2 ثانیه فراهم کند.
گلف R32 دوم بین سالهای 2005 تا 2007 تولید شد و فناوریهای ویژه، مثل سیستم دو دیفرانسیل اختصاصی فولکس واگن 4Motion، گیربکس دایرکت شیف (دوال کلاچ اتوماتیک برقی)، تجهیزات کنترل کشش ساخت هلدکس (Haldex) سوئد داشت.
نسل ششم فولکس واگن گلف MK6، میزبان سومین گلف R بود. از سال 2009، پیشرانهی دو لیتری جایگزین موتور 3/2 لیتری شد و به همین دلیل، کد R32 به تاریخ پیوست.
به لطف پیشرانهی توربوشارژ دو لیتری، 270 اسب بخار قدرت و 350 نیوتنمتر گشتاور برای گلف R سوم فراهم شد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، 5/5 ثانیه بود و خریدار میتوانست گیربکس اتوماتیک دوتل کلاچ یا جعبهدندهی دستی را انتخاب کند. همچنین گلف R دودر نیز تولید شد.
با رونمایی از نسل هفتم گلف در سال 2012 و تفاوتهای چشمگیر این خودرو با مدلهای قبلی، انتظارات از گلف R نیز افزایش یافت. این خودرو، سال 2013 با پیشرانهی دو لیتر توربوشارژ به تولید رسید؛ درحالیکه 300 اسب بخار قدرت داشت و 380 نیوتنمتر گشتاور را از دور موتور 1800 تا 5500 دور بر دقیقه تولید میکرد.
چهارمین مدل گلف R، بعد از 4/9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید و نهایت سرعت 250 کیلومتر برساعت داشت. فناوری کنترل دینامیک شاسی (DCC) یکی از آپشنهای انتخابی برای این خودرو بود که در واقع، سیستم تعلیق و ترمزها را برای بهبود رانندگی در پیست و فرمانپذیری، مدیریت میکرد.
جدیدترین نسل گلف با کد MK8، سال 2019 رونمایی شد. نسخهی R از این خودرو نیز مشابه مدلهای قبل، موتور دو لیتر توربوشارژ دارد؛ اما همراه فناوریهایی مثل سیستم انژکتور TSI ارائه میشود. گلف R امروزی، با قدرت 315 اسب بخار و گشتاور 420 نیوتنمتر، در آزمایش رسانهی Car and Driver سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 4 ثانیه داشته و برتر از هوندا سیویک تایپ R فعلی بوده است. این هاچبک آلمانی، حالت رانندگی مخصوص دریفت نیز خواهد داشت.
در بازار جهانی، قیمت نسخهی استاندارد فولکس واگن گلف GTI با پیشرانهی دو لیتر 241 اسب بخار، 31 هزار دلار است. این خودرو، میتواند 5/2 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. مدل پایه از گلف، 147 اسب بخار قدرت و 24 هزار دلار قیمت دارد. برای گلف R مدل 2022، آستانه قیمت 45 هزار دلار پیشبینی شده است.
ویدئوی منتشر شده از تست جادهی فولکس واگن گلف R مدل 2022، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 4/3 تا 4/5 ثانیه را نشان میدهد. نکتهی جالبتر اینکه، هاچبک مجهز به موتور دو لیتری، نهایت سرعت 290 کیلومتر برساعت ثبت میکند و تعادل بسیار خوبی در سرعتهای بالا دارد.