سرمایهگذاری 20 میلیارد دلاری فولکسواگن برای تولید باتری
فولکسواگن اعلام کرد سرمایهگذاری 20.38 میلیارد دلاری را به منظور تولید باتری خودروهای الکتریکی انجام خواهد داد. بنا به گفته این غول خودروسازی، سرمایهگذاری یاد شده باعث ایجاد 20 هزار شغل خواهد شد. فولکسواگن کمپانی جدیدی با نام پاور کو تأسیس خواهد کرد تا بر تلاشهای گسترده این خودروساز در تولید محصولات الکتریکی نظارت داشته باشد. پاور کو کل زنجیره تأمین باتری فولکسواگن از تحقیق و توسعه تکنولوژیهای جدید تا استخراج مواد خام و در نهایت بازیافت را مدیریت خواهد کرد. این خبرها در مراسم کلنگ زنی اولین کارخانه تولید باتری فولکسواگن در آلمان منتشر شدهاند.
هربرت دایس مدیرعامل فولکسواگن میگوید:
تجارت سلول باتری یکی از ستونهای استراتژی جدید ماست که باعث خواهد شد فولکسواگن پیشتاز ارائه کننده حملونقل پایدار و مبتنی بر نرمافزار در آینده باشد. تأسیس کارخانه تولید باتری خودمان یک ابر پروژه از نظر فنی و اقتصادی خواهد بود. این امر نشان میدهد ما در حال ارائه تکنولوژی آینده به آلمان هستیم
ژرمنها سال پیش اعلام کردند تا سال 2030 تعداد 6 کارخانه تولید سلول باتری در اروپا را تأسیس خواهند کرد که یکی از آنها در سالزگیتر آلمان و دیگری در سوئد خواهد بود. سومین کارخانه قرار است در والنسیای اسپانیا تأسیس شود و چهارمین کارخانه هم در اروپای شرقی قرار خواهد داشت. این خودروساز همچنین برنامههایی برای تأسیس گیگا فاکتوری های بزرگ در آمریکای شمالی دارد. این کارخانه در نهایت ظرفیت تولید 240 گیگاوات در سال را خواهند داشت. فولکسواگن میخواهد با آغاز سال 2023 طراحی سلول پریسماتیک جدیدی را برای باتریها معرفی کند. این باتریها در محصولات متنوع برندهای گروه فولکسواگن بکار خواهند رفت. هدف از این نوع طراحی استفاده 80 درصد محصولات الکتریکی گروه فولکسواگن از باتریهای خود شرکت تا سال 2030 خواهد بود. این غول خودروسازی همچنین قراردادهایی با دو تأمینکننده بزرگ باتری یعنی سامسونگ و CATL امضا کرده است. فولکسواگن همچنین از یک استارت آپ آمریکایی با نام کوانتوم اسکیپ نیز حمایت میکند، استارت آپی که در حال کار روی باتریهای حالتجامد کاراتر است.
فولکسواگن تنها خودروسازی نیست که دخالت مستقیم در تولید باتری دارد زیرا این امر از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. فورد نیز در حال ساخت سه کارخانه تولید باتری بوده و ظرفیت آنها به 129 گیگاوات در سال خواهد رسید. جنرال موتورز هم چهار کارخانه تولید باتری در آمریکا را با همکاری LG Chem راهاندازی خواهد کرد تا ظرفیت سالانه آنها به 140 گیگاوات برسد. استلانتیس در حال ساخت کارخانه باتری 2.5 میلیارد دلاری در ایندیاناست و هیوندای و تویوتا نیز برنامههای تولید باتری در آمریکا را اعلام کردهاند. فولکسواگن که دومین خودروساز بزرگ دنیا از نظر تولید خودروست با چالشهایی در تولید محصولات الکتریکی روبرو شده است. دایس اخیراً گفته بود این کمپانی اساساً تمامی محصولات خود در اروپا و آمریکا را برای یک سال فروخته است و بنابراین هر فردی که بخواهد محصولی الکتریکی از فولکسواگن، آئودی یا سایر برندهای این غول خودروسازی بخرد شاید باید تا سال 2023 منتظر بماند. ژرمنها همچنان با مشکلات مربوط به کمبودهای چیپ و همهگیری کرونا دست و پنجه نرم میکنند.