تردید فولکسواگن در مورد توسعه نسل بعدی گلف و آینده نامعلوم اسطوره هاچبکها
در مارس 2021 فولکسواگن اعلام کرد که مدلهای گلف، تیراک، تیگوآن و پاسات همگی نسل بعدی خواهند داشت اما حالا به نظر میرسد این موضوع در رابطه با هاچبک نمادین ژرمنها در هالهای از ابهام قرار گرفته است زیرا مدیرعامل جدید این برند «توماس شفر» در مورد آیندهٔ گلف تردید دارد. وی در مصاحبهای با یک روزنامهٔ آلمانی گفته است هنوز تصمیمی در مورد توسعهٔ نسل نهم گلف گرفته نشده است. رئیس سابق هیئتمدیرهٔ اشکودا که در آوریل امسال زمام برند فولکسواگن را در دست گرفت، به دلیل افزایش هزینهٔ توسعهٔ خودروهای درونسوز، آیندهٔ هاچبک افسانهای این شرکت را زیر سؤال برده است.
به گفتهٔ شفر، قوانین آلایندگی یورو 7 که طی سالهای آینده اجرایی خواهد شد قیمت خودروهای درونسوز را بین 3 تا 5 هزار یورو افزایش خواهد داد. به گفتهٔ وی، پایان کار خودروهای 10 هزار یورویی در اروپا نزدیک است زیرا مطابقت پیشرانههای درونسوز با قوانین آلایندگی سختگیرانهتر هزینههای توسعه را افزایش میدهد. مدیرعامل فولکسواگن گفته است این شرکت هماکنون روی فیسلیفت میاندورهای گلف کار میکند اما فعلاً توسعهٔ نسل نهم معلوم نیست. به اعتقاد شفر، مهندسی یک خودروی درونسوز جدید که بعید است طول عمر سنتی هفت یا هشتساله داشته باشد ارزش هزینه کردن ندارد زیرا توسعهٔ خودروهای مطابق با قوانین یورو 7 بسیار گران تمام میشود.
شفر طول عمر کمتر نسل نهم گلف از هفت یا هشت سال را به خاطر رسیدن به زمان ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز در اروپا در سال 2035 عنوان کرده است زیرا نسل کنونی این خودرو با تجربهٔ فیسلیفتی در سال 2023 یا 2024 احتمالاً برای سه یا چهار سال دیگر در بازار خواهد ماند. این یعنی اگر نسل نهمی در کار باشد در حدود سال 2027 یا 2028 به بازار خواهد آمد و در سالهای پایانی عمر خود به موعد ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز خواهد رسید. حتی ممکن است برخی کشورهای اروپایی زودتر از سال 2035 فروش خودروهای درونسوز را ممنوع کنند که این هم میتواند باعث کاهش فروش گلف شود.
به گفتهٔ توماس شفر، تصمیم نهایی برای توسعهٔ نسل نهم گلف یا خداحافظی با آن طی دوازده ماه آینده گرفته خواهد شد. او میگوید در خودروهای کوچک جبران هزینههای توسعهٔ بالایی که قوانین آلایندگی یورو 7 میطلبد دشوار خواهد بود که این میتواند آیندهٔ هاچبک کوچکتر پولو را هم به خط بیندازد. به همین دلیل، آئودی هم اعلام کرده است با مدلهای کوچک A1 و Q2 پس از پایان عمر نسل کنونی خداحافظی خواهد کرد.