معرفی آخرین فولکس واگن گلف بنزینی با افزایش قدرت و حذف گیربکس دستی
فولکسواگن گلف افسانهای بهار امسال دو نقطهٔ عطف مهم را تجربه خواهد کرد. این هاچبک نمادین نهتنها امسال پنجاهساله میشود بلکه فولکسواگن آخرین سری درونسوز آن را عرضه میکند زیرا نسل بعدی گلف تمام الکتریکی خواهد بود. پیش از آن اما فیسلیفت نسل هشتم گلف به بازار خواهد آمد که هرچند تغییرات خیلی بزرگی را تجربه نکرده است اما فولکسواگن تلاش کرده مشکلات آن را برطرف کند.
لیست پیشرانههای گلف جدید با دو پیشرانهٔ 1.5 لیتری هیبریدی آغاز میشود که یکی 116 اسب بخار و دیگری 150 اسب بخار قدرت دارد. نیروی این موتورها از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه یا شش سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
دیگر پیشرانههای گلف 2025 پلاگینهیبرید هستند. نسخهٔ پایه که eHybrid نام دارد، همان قدرت 204 اسب بخار را ارائه میکند؛ اما نسخهٔ اسپرتتر به نام GTE قدرت 272 اسب بخار دارد. هردو نسخه دیفرانسیل جلو هستند و از گیربکس دوکلاچه استفاده میکنند.
قدرت GTE نسبت به قبل 27 اسب بخار بیشتر شده اما موضوع مهمتر، بهبود قابلیت پیمایش تمام الکتریکی آن است. این نسخه بجای باطریهای 10.6 کیلووات ساعتی حالا به نمونههای بزرگتر 19.7 کیلووات ساعتی مجهز شده که برد تمام الکتریکی را از 61 به 100 کیلومتر افزایش میدهد. پیشرانههای دیزلی همچنان ارائه میشوند اما تغییری نداشتهاند و شامل همان موتور 2 لیتری قبلی مشود که در دو سطح قدرت 116 و 150 اسب بخار قابل خریداری خواهد بود.
در نسخهٔ اسپرت GTI، قدرت از 245 به 265 اسب بخار افزایش پیدا کرده اما متأسفانه، فولکسواگن گیربکس دستی را حذف کرده و این نسخه ازاینپس صرفاً با گیربکس دوکلاچه ارائه میشود. این شرکت فعلاً مشخصات نسخههای قویتر GTI کلاباسپرت و گلف R را اعلام نکرده است. بااینحال، کسانی که خواهان یک گلف چهارچرخ محرک هستند اما نمیخواهند سراغ گلف R بودند میتوانند مدل 4Motion 2.0 TSI را با 204 اسب بخار قدرت انتخاب کنند که 10 اسب بخار قویتر از قبل شده است.
تغییرات ظاهری گلف 2025 حتی برای یک فیسلیفت هم بسیار جزئی هستند ولی با نگاهی دقیقتر میتوان متوجه چراغهای باریکتر جلو شد. همچنین در نسخههای معمولی شاهد ورودی هوای جدیدی در سپر با خطوط همرنگ بدنه هستیم درحالیکه در نسخههای GTE و GTI حالا دو چنگال کوچک بهصورت مورب وارد ورودی هوا شده است. برای فیسلیفت گلف لوگوی چراغدار فولکسواگن هم ارائه شده است.
بیشتر بخوانید: مشخصات فولکس واگن گلف پرو وارداتی
بیشترین انتقادات از نسل هشتم گلف به خاطر کابین آن با دکمههای لمسی بیشازحد حساس روی فرمان، منوی گیجکنندهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترلهای وحشتناک سیستم تهویه بود. در فیسلیفت مدل 2025 اما فولکسواگن کنترلهای لمسی فرمان را با دکمههای فیزیکی معمولی جایگزین کرده، صفحهنمایش تبلتی جدیدی (10.4 اینچی در مدلهای پایه و 12.9 اینچی در تیپهای گرانتر) را ارائه کرده و ساختار کنترلهای تهویه را هم اصلاح کرده است.
هرچند گلف در آمریکا فقط در نسخههای GTI و R عرضه خواهد شد اما خانوادهٔ آن در اروپا تنوع بسیار زیادی دارد. تیپ پایهٔ این هاچبک با سنسورهای پارک، کروز کنترل و چراغهای LED عرضه میشود درحالیکه تیپ لایف از شارژر بیسیم گوشی، نورپردازی داخلی و کروز کنترل تطبیقی بهره میبرد. در تیپ استایل هم شاهد تنظیم برقی صندلی راننده و دوربین دید عقب هستیم. درنهایت هم به تیپ R-Line میرسیم کهتریم مشکی براق، غربیلک فرمان اسپرت و صندلیهای اسپرت، ویژگیهای گلف R واقعی را ارائه میکند. فروش فیسلیفت گلف در اروپا از بهار امسال آغاز میشود اما خریداران آمریکایی باید تا سال آینده صبر کنند.