فولکس واگن تیگوان L پرو؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند دو دیفرانسیل وارداتی
به لطف کارخانههای فولکس واگن در چین، تنوع محصولات این برند آلمانی برای بازار ایران، رو به افزایش است. شاسیبلندهای برقی iD4 کروز و iD یونیکس توسط شرکت ماموت به کشور ما رسیده و سال 1404 آسیا گستر کارن، تیگوان L پرو را عرضه خواهد کرد. سدان خانوادگی ماگوتان نیز، قبلا توسط آسیا گستر کارن برای بازار ایران رونمایی شده بود.
بیشتر بخوانید:
خودروسازی فولکس واگن ۸۶ سال قدمت دارد و برای ساکنان سراسر جهان با خودروی بیتل (فولکس قورباغه) شناخته میشود. امروزه انواع محصولات فولکسواگن همراه ابعاد مختلف و پیشرانههای متنوع احتراقی و برقی، در کشورهای گوناگون تولید میشوند. سود خالص فولکسواگن، سالانه حدود ۲۲ میلیارد یورو برآورد میشود و گردش مالی ۲۸۰ میلیارد یورو دارد.
مردم ایران، تیگوان را با نسل دوم میشناسند که بین سالهای 1393 تا 1396 وارد کشور شد. مشهورترین شاسیبلند فولکس واگن، سال 2024 به نسل سوم رسید و حالا در دو کارخانهی آلمان و چین، با تیراژ سالانه 800 هزار دستگاه تولید میشود. تیگوان L پرو، نسخهای با فاصله محوری بیشتر نسبت به مدل اصلی است که طی همکاری مشترک با سایک موتورز، در چین مونتاژ شده و به کشورهای آسیایی صادر میشود.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی فولکس واگن تیگوان L پرو
تولیدات فولکس، عموما با سبک ساده و کمهیجان در محصولات خود شناخته میشود. این مورد، به وضوح در خودروهای عامهپسند مثل پاسات وجود دارد؛ اما تیگوان جدید نسبت به دیگر محصولات فولکس واگن، حس اسپرت بیشتری القا میکند. این خودرو شباهت زیادی به کراساورهای برقی iD4 کروز و iD یونیکس دارد.
فولکس واگن تیگوان L پرو یک خودروی بنزینی فاقد جلوپنجره است که هوای مورد نیاز تجهیزات فنی را از مجرای بزرگ داخل سپر میگیرد. نوار روشنایی روز، در بالای چراغهای اصلی وجود دارد و پیوستگی تا محل نصب نشان تجاری VW را فراهم میکند. این ترکیب، حالت تهاجمی فولکس واگن iD4 را افزایش میدهد. ادوات پلاستیکی در این کراساور، پرحجم هستند و توی ذوق میزنند.
در نمای جانبی، چرخهای بزرگ با رینگ آلومینیوم ۲۰ اینچ، حس اسپرت و جوانپسند تیگوان L پرو را تقویت میکنند. خطوط مواج روی بدنه، چشمنواز هستند و فرم آیرودینامیک این کراساور را نشان میدهند. پایین درها و رکاب، ادوات سیاه پلاستیکی ندارد و باعث میشود تیگوان L پرو فراتر از خودروهای اقتصادی ساخت چین باشد.
حجمدهی بدنه در پشت خودرو، قابل قبول است؛ اما برتری خاصی نسبت به غالب کراساورهای چینی ندارد. پیوستگی چراغهای عقب، مشابه روشنایی جلو، تکراری به نظر میرسد. تقریبا تمام سپر پلاستیکی است و همراه ادوات سیاهرنگ در چراغها و بال انتهای سقف، مجموعهای تیره تشکیل میدهد.
فولکس واگن تیگوان L پرو با طول 4,735 و عرض 1,859 و ارتفاع 1,682 و فاصله محوری 2,791 میلیمتر عرضه میشود. این کراساور، کمی بزرگتر از هیوندای سانتافه 2017 موجود در ایران است.
طراحی داخلی و کابین فولکس واگن تیگوان L پرو
سبک مدرن با نمایشگر ایستاده روی داشبورد و پنل دیجیتال پشت فرمان، برای تیگوان جدید استفاده شده است. حالت داشبورد و چیدمان کلیدها نیز، چند انحنا دارد تا سادگی کابین، کمتر شود.
نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ برای تیگوان L پرو ارایه شده و کمی به سمت راننده، متمایل است. مدلهای سفارشی از نمونهی ۱۲ و ۱۲/۹ اینچ استفاده میکنند. صفحه دیجیتال پشت فرمان، بزرگ است و داخل قاب داشبورد جای گرفته. ابعاد فرمان، فضای دید مناسب برای دیدن این قسمت فراهم میکند و حالت ساده مشابه دیگر خودروهای فولکس واگن دارد.
حالت مبله داخل تودریها رضایتبخش است. همچنین از چرم و مواد نرم برای سطح داشبورد و بخش میانی استفاده شده است تا حس لوکس خودرو بهبود یابد. بین صندلیها، عملا خبری از دسته دنده و کلیدهای متنوع نیست. طرح خلاقانه برای جالیوانی و محل استفاده از شارژر وایرلس استفاده شده است.
طراحی صندلیها و تودریها بسیار خوب به نظر میرسد و نزدیک به کلاس لوکس، مثل شاسیبلندهای آئودی است. فولکس واگن تیگوان L پرو برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای کافی فراهم میکند و کاملا مناسب سفرهای بین شهری است. در صندوق، 652 لیتر برای حمل بار وجود دارد؛ ضمن اینکه قابلیت خواباندن صندلیها و افزایش این بخش تا 1650 لیتر نیز هست.
پیشرانه و تجهیزات فنی فولکس واگن تیگوان L پرو
مدلهای مختلف تیگوان، شامل هیبرید، تمام بنزینی و دیزل در چین تولید میشوند. برای ایران، قویترین نمونه با موتور 2 لیتر توربوشارژ انتخاب شده است تا 220 اسب بخار قدرت و 350 نیوتنمتر گشتاور فراهم کند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 8 ثانیه، نهایت سرعت 200 کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت 9 لیتر در صد کیلومتر، مهمترین مشخصات فولکس واگن تیگوان L پرو وارداتی هستند. وزن خالص این خودرو، 1800 کیلوگرم است و همراه سیستم دو دیفرانیسل 4Motion با گیربکس 7 سرعته دو کلاچه تر ارایه میشود.
فهرست مشخصات تیگوان L پرو برای بازار ایران هنوز مشخص نیست. در نمونهی وارد شده، رینگ 20 اینچ، تایرهای 255 میلیمتر، صندلیهای چرم باکیفیت، رادار و سیستم هدایت بین خطوط، هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار برخورد از جلو و پشت، کروز کنترل تطبیقی با کاهش و افزایش سرعت، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه اتوماتیک سه کاناله، شارژر وایرلس، صندلیهای جلو برقی با گرمکن و سردکن وجود دارند.
قیمت تیگوان L پرو در چین و پیشبینی برای ایران
ظاهرا شاسیبلند وارداتی آسیا گستر کارن، از طریق سامانه جانبازان عرضه میشود و هنوز برای عموم، آماده نشده. به هر شکل، فولکس واگن تیگوان L پرو مشابه نسخهی وارداتی، در چین 26 تا 30 هزار دلار قیمت دارد و به دلیل عدم بهرهگیری از فناوری پلاگین هیبرید یا پیشرانه تمام برقی، تخفیف مالیاتی نخواهد داشت. اگر نرخ ارز را 90 هزار تومان فرض کنیم، احتمالا نسخهی وارداتی برای مشتری دست اول، نزدیک به 5 میلیارد تومان هزینه خرید دارد.
هماکنون در ایران، فولکس واگن تیگوان دست دوم مدل ۲۰۱۸ با کارکرد ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، حدود 6 میلیارد تومان قیمت دارد. چند نمونه شاسیبلند چینی 4 تا 4/5 میلیارد تومان هم به بازار کشور ما اضافه شدهاند. با این شرایط، ارزش خرید فولکس واگن تیگوان L پرو صفر کیلومتر مدل 2025 بالا خواهد بود.