فولکسواگن ID.3 جدید با قیمت 16 هزار دلار معرفی شد
شرکت فولکسواگن آلمان نسخه بهروز شده از ID.3 مونتاژ چین را با برخی تغییرات ظاهری و داخلی معرفی کرد. این خودرو که از باتری لیتیوم آهن فسفات LFP بهره میبرد قیمتی بین 16,500 تا حدود 19 هزار دلار خواهد داشت. نسخههای پیشین این خودرو از باتری NMC استفاده کرده بودند اما این اولین بار است که فولکسواگن از باتری LFP در خودروهای برقی خود استفاده میکند. باتری موردبحث توسط شرکت CATL تولید شده و با ظرفیت 53.6 کیلووات ساعتی خود توان پیمایش 451 کیلومتری را بر اساس استانداردهای CLTC چین فراهم میکند. با وجود شارژر سریع نیز میتوان در حدود 48 دقیقه شارژ باتری را از 30 به 80 درصد رساند.
موتور برقی این خودرو که در اکسل عقب نصب شده نسبت به قبل تغییری ندارد و قدرت و گشتاور آن به 167 اسب بخار و 310 نیوتون متر میرسد. این موتور در هر صد کیلومتر 13.4 کیلووات ساعت انرژی مصرف میکند. از نظر طراحی ظاهری تفاوت زیادی بین نسخههای پیشین و جدید ID.3 بازار چین وجود ندارد و رینگهای 18 و 20 اینچی نیز مشابه مدل پیشین هستند. البته ستون A خودرو به رنگ مشکی درآمده و فولکسواگن دو رنگ جدید بژ و آبی روشن را نیز ارائه کرده است.
البته تغییرات کابین جالبتر هستند. کنسول مرکزی هماکنون بجای نمایشگر 10 اینچی از نمونه بزرگتر 12.9 اینچی پذیرایی میکند اما پشت آمپرهای 5.3 اینچی تغییری نکردهاند. همچنین در نمایشگر مرکزی خبری از دکمههای فیزیکی پیشین نیست و تونل مرکزی هم از نو طراحی شده و پد شارژ بیسیم و دو نگهدارنده فنجان در آن وجود دارند. در کل باید گفت کابین فولکسواگن ID.3 بازار چین لوکستر از قبل به نظر میرسد. این برند آلمانی همچنین باتری NMC را با همان قیمت قبلی عرضه میکند. این باتری 52.8 کیلووات ساعتی برد 450 کیلومتری را ارائه کرده و در 42 دقیقه شارژ میشود. البته با شارژر خانگی باید 8.5 ساعت منتظر شارژ باتری ماند درحالیکه این زمان در باتری LFP به 9.5 ساعت افزایش مییابد. قیمت این مدل نیز همانند نسخه LFP از حدود 16,500 دلار شروع میشود.
جوینت ونچر سایک فولکسواگن مسئول تولید ID.3 است، خودرویی که پرفروشترین محصول برقی فولکسواگن در چین به شمار میرود. فروش ژرمنها در ماه ژانویه به 2623 دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل در چین افت 65.5 درصدی را نشان میدهد. فروش سال 2024 خودروی ID.3 نیز حدود 94 هزار دستگاه بوده است. با اینکه چین بزرگترین بازار فولکسواگن در دنیاست اما این غول خودروسازی آلمانی با چالشهای زیادی در سالهای اخیر روبرو بوده زیرا خودروهای برقی آن به دلیل فقدان تجهیزات ارتباطی و کمکراننده با عدم استقبال مشتریان چینی مواجه شدهاند. برای مثال باید گفت سدان ID.7 در ماه ژانویه 2025 فقط فروش 9 دستگاهی در این کشور پهناور داشته است.
فولکسواگن میخواهد با استراتژی "در چین، برای چین" بازگشتی مجدد به بازار داشته باشد. در ماه آگوست بود که این خودروساز سهام استارت آپ ژیپنگ را با هزینه 700 میلیون دلاری خریداری کرد و دو خودروی برقی جدید را بر اساس پلتفرم ژیپنگ در چین معرفی خواهد کرد. این شرکت همچنین محصولات برقی جدیدی را با برند آئودی و با استفاده از پلتفرم IM سایک تولید میکند.