پروژه مخفی فولکسواگن، آزمایش پیشرانه W10 روی بیامو M5!
در اوایل دههٔ 2000 در فولکسواگن شاهکارهای مهندسی در جریان بود. این شرکت تحت رهبری «فردیناند پیچ» دائماً غافلگیریهای بزرگی را در جهان خودروسازی رقم میزد. در آن دوران، فولکسواگن میلیاردها دلار برای مهندسیهای عجیب خودرو هزینه کرد و اینگونه بود که پیشرانههای V10 و V12 دیزلی زیر کاپوت شاسیبلندها قرار گرفتند و موتورهای W شکل با W8 در پاسات، W12 در بنتلی و W16 با 1000 اسب بخار قدرت در بوگاتی ویرون حلق شدند. یکی دیگر از پروژههای بلندپروازانهٔ فولکسواگن اما که هرگز به تولید نرسید و تا به امروز کسی از آن باخبر نبوده، موتور W10 است.
همچنین بخوانید:
برای پرداختن به داستان این موتور ابتدا باید به سال 1991 و تولد پیشرانهٔ VR6 فولکسواگن بازگردیم. این نوع پیشرانه در اصل ترکیبی از موتورهای V6 و شش سیلندر خطی است. در پیشرانهٔ VR6 سیلندرها مثل موتور V6 دوبهدو روبروی هم قرار میگیرند اما زاویهٔ سیلندرها نسبت به هم بسیار کمتر و حدود ۱۵ درجه است که نهتنها ابعاد موتور را کوچکتر میکند بلکه باعث میشود برای هردو ردیف سیلندرها فقط از یک سرسیلندر استفاده شود. فولکسواگن بعداً با استفاده از پیشرانههای VR شکل، موتورهای W شکل را ساخت و از طریق اتصال دو موتور VR شکل به هم روی یک میللنگ، موتورهای W8، W12 و W16 خلق شدند. حلقهٔ گمشده دراینبین اما موتور W10 بود که حالا مشخص شده فولکسواگن برنامهٔ ساخت آن را هم داشته است.
فولکسواگن از سال 1997 تا 2006 موتور VR5 را هم تولید میکرد که نسخهای کوچکتر از VR6 با پنج سیلندر بود و طبق اسناد جدیدی که بهتازگی افشا شده، با اتصال دو موتور VR5 پیشرانهٔ W10 ساخته شد. از این موتور در اوایل دههٔ 2000 سه پروتوتایپ ساخته شد و به نظر میرسد فردیناند پیچ با این پیشرانه قصد ساخت خودرویی برای رقابت با بامو M5 را داشته است. بااینحال، ازآنجاییکه فولکسواگن شاسی مناسبی برای آزمایش این موتور نداشت، از یک M5 نسل E39 استفاده کرد. این یعنی چند سال قبل از اینکه خود بامو اقدام به ساخت M5 با موتور V10 کند، فولکسواگن یک M5 ده سیلندر ساخت!
این موتور 5 لیتری W10 بین 450 تا 500 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. گفته شده فردیناند پیچ آنقدر از نتیجهٔ این پروژه خوشش آمد که از M5 آزمایشی بهعنوان خودروی شخصی استفاده کرد تا دوام و قابلیت اطمینان موتور W10 را بسنجد. وزن M5 آزمایشی فولکسواگن 1835 کیلوگرم اعلام شده درحالیکه M5 نسل E39 استاندارد 1825 کیلوگرم وزن داشت که این یعنی موتور W10 تنها 10 کیلوگرم از پیشرانهٔ 4.9 لیتری V8 بامو سنگینتر بوده است. ازآنجاییکه موتور V8 بامو 158 کیلوگرم وزن داشته، وزن موتور W12 فولکسواگن باید حدود 168 کیلوگرم بوده باشد.
بااینحال، مشخص نیست که چرا پروژهٔ موتور W10 به نتیجه نرسید و بامو M5 آزمایشی چطور از فولکسواگن خارج شده است. درهرحال، این خودرو بهتازگی در بلژیک پیدا شده و مالک M5 موردبحث یکی از دو بلوک دیگر موتور W10 را هم در اختیار دارد. این بامو M5 منحصربهفرد برای فروش گذاشته شده ولی قیمت آن مشخص نیست. پروتوتایپ سوم موتور W10 هم در اختیار یک مکانیک آلمانی است که بهتازگی تصاویر آن را در اینستاگرام منتشر کرده است. وی میگوید این پیشرانه را در سال 2011 از کسی خریده که ادعا میکرد از نابود شدن موتور موردبحث در ولفسبورگ (مقر فولکسواگن) جلوگیری کرده است.