معرفی سه کانسپت برقی فولکسواگن، آماده تولید برای تسخیر بازار
پس از رونمایی از کانسپت ID.Code در نمایشگاه خودروی پکن 2024، فولکسواگن همچنان به توسعه مدلهای اختصاصی برای بازار چین ادامه میدهد. این برند آلمانی در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 سه کانسپت جدید معرفی کرده که کاملاً آمادهٔ تولید به نظر میرسند. کانسپتهای ID.Aura، ID.Era و ID.Evo با همکاری شرکای محلی فولکسواگن، یعنی فاو، سایک و آنهویی توسعه یافتهاند. این سه خودرو، شامل دو کراساوور و یک سدان، نسل جدیدی از خودروهای برقی هوشمند فولکسواگن را معرفی میکنند که بهطور خاص برای بازار چین طراحی شدهاند.
به گفته فولکسواگن، تمام مدلهای تولیدی که از این سه کانسپت مشتق میشوند، به سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای رانندگی خودکار پیشرفته مجهز خواهند بود. تا سال 2026، این خودروها به تکنولوژی خودران سطح دو پلاس دست خواهند یافت به این معنا که در برخی شرایط میتوانند بدون دخالت راننده، اقداماتی مانند سبقت، پیچیدن و ورود به جریان ترافیک را بهصورت مستقل انجام دهند. بااینحال، این سطح هنوز مانند سطح سه اجازه رانندگی بدون نظارت کامل را نمیدهد و راننده باید هوشیار باقی بماند و آماده کنترل خودرو باشد. علاوه بر فناوریهای جدید، این سه کانسپت با توجه ویژه به سلیقه مشتریان چینی و تمرکز روی فضای سر فراوان برای سرنشینان عقب و فاصله محوری بلند برای راحتی بیشتر طراحی شدهاند.
فولکسواگن ID.Era
کانسپت ID.Era یک شاسیبلند بزرگ سهردیفه است که توسط سایک-فولکسواگن توسعه یافته است. این خودرو به یک موتور بنزینی مجهز است که صرفاً بهعنوان بردافزا (ژنراتور برای شارژ باتری) عمل میکند. فولکسواگن اعلام کرده که ID.Era با ترکیب باتری و موتور بنزینی، شعاع حرکتی ترکیبی 1000 کیلومتر دارد درحالیکه با باتری بهتنهایی میتواند 300 کیلومتر را طی کند. این شاسیبلند برای خانوادهها و سفرهای طولانی طراحی شده و فضای داخلی جاداری ارائه میدهد.
فولکسواگن ID.Evo
کانسپت بعدی، ID.Evo است توسط فولکسواگن آنهویی توسعه یافته است. این خودرو هم یک کراساوور بزرگ است ولی روی خریداران جوانتر تمرکز دارد. این خودرو بر پایه پلتفرم 800 ولتی ساخته شده است که امکان شارژ سریعتر را فراهم میکند. ID.Evo مجهز به معماری الکترونیکی پیشرفته زونال است که از بهروزرسانیهای از راه دور و سیستمهای دیجیتال پیشرفته پشتیبانی میکند. طراحی این شاسیبلند با خطوط تیز و مدرن، برای جلبتوجه مشتریان جوان طراحی شده است.
فولکسواگن ID.Aura
آخرین کانسپت، ID.Aura، یک سدان کامپکت است که توسط فاو-فولکسواگن طراحی شده است. این خودرو اولین مدلی است که از پلتفرم جدید CMP با معماری الکترونیکی زونال استفاده میکند. ID.Aura با طراحی نرم، امکانات هوشمند و رابط کاربری الهام گرفته از گوشیهای هوشمند برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عرضه خواهد شد. همچنین، این خودرو به یک دستیار هوش مصنوعی انساننما مجهز است که کنترل طبیعیتر عملکردهای داخل خودرو را ممکن میسازد. ID.Aura برای خریدارانی که به دنبال خودرویی با قیمت مناسب در سگمنت A هستند طراحی شده است.
فولکسواگن قصد دارد تا پایان سال 2027، بیش از 30 مدل جدید به بازار چین عرضه کند که 20 مدل از آنها در دسته خودروهای انرژی نو قرار میگیرند. این دسته شامل خودروهای تمام الکتریکی، پلاگینهیبریدی و هیبریدی بردافزا است. کانسپتهای معرفیشده در شانگهای، پیشنمایشی از این تهاجم گسترده محصولات هستند و تولید سری آنها از سال 2026 آغاز خواهد شد.