فولکس‌واگن گلف، افول بی‌سروصدای یک افسانه محبوب

پنج‌شنبه 15 خرداد 1404 - 16:34
مطالعه 3 دقیقه
VW-Golf-1
فولکس‌واگن گلف که با بیش از 37 میلیون دستگاه تولید، زمانی سلطان بازار بود، در سال‌های اخیر 75 درصد کاهش تولید داشته و شاسی‌بلندها جای آن را گرفته‌اند.

از زمان عرضه اولین گلف در اواخر مارس 1974، فولکس‌واگن بیش از 37 میلیون دستگاه از این خودرو تولید کرده است. گلف با اختلاف پرفروش‌ترین مدل این شرکت محسوب می‌شود و از بیتل (21.5 میلیون) و پولو (20 میلیون) پیشی گرفته است اما این هاچ‌بک افسانه‌ای که زمانی بازار را در دست داشت، حالا در سراشیبی قرار گرفته است. طبق اسناد داخلی کارخانه ولفسبورگ که توسط رویترز بررسی شده، تولید گلف در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است. در سال 2015، فولکس‌واگن بیش از یک میلیون دستگاه گلف هاچ‌بک و استیشن تولید کرد اما این رقم در سال گذشته به کمی بیش از 300 هزار دستگاه رسید. برای سال 2025 نیز طبق پیش‌بینی‌ها تنها 250 هزار دستگاه گلف تولید خواهد شد که کاهش 75 درصدی را طی یک دهه نشان می‌دهد. کاوالو، رئیس شورای کارگری، به رویترز گفت:

روند کاهش تولید گلف غیرقابل توقف است.

این کاهش فروش دلایل مختلفی دارد. نسل هشتم گلف با مشکلات نرم‌افزاری اولیه مواجه شد که تقاضا را کاهش داد. همچنین کیفیت داخلی کابین نسبت به نسل هفتم که بسیار تحسین شده بود، افت محسوسی داشت و این موضوع با انتقادهایی همراه شد. حذف دکمه‌های فیزیکی و جایگزینی آن‌ها با کنترل‌های لمسی نیز رضایت مشتریان را کاهش داد. درعین‌حال، محبوبیت روزافزون شاسی‌بلندها تأثیر بزرگی داشته است. مدل تی‌راک در اروپا تقریباً به‌اندازه گلف محبوب است. در سال گذشته 216,549 دستگاه گلف در اروپا فروخته شد که تنها 13 هزار دستگاه بیشتر از تی‌راک است. حتی تی‌راک کانورتیبل از مزدا میاتا در اروپا فروش بیشتری داشت.

فولکس‌واگن قصد دارد تولید گلف با پیشرانه درون‌سوز را از سال 2027 از ولفسبورگ به مکزیک منتقل کند. در این صورت، کاوالو احتمال کاهش هفته کاری به چهار روز در کارخانه ولفسبورگ را مطرح کرده است، جایی که تیگوان، تایرون و مینی‌ون قدیمی توران نیز تولید می‌شوند. گلف درنهایت با نسل نهم که تمام الکتریکی و روی پلتفرم اختصاصی ساخته خواهد شد تا پایان دهه به ولفسبورگ بازمی‌گردد. تی‌راک الکتریکی نیز در این کارخانه تولید خواهد شد. فولکس‌واگن در حال اجرای برنامه کاهش هزینه‌هاست. این شرکت قصد دارد تا پایان دهه 35 هزار از کارکنان خود در آلمان را حذف کند. بین سال‌های 2025 تا 2030، تولید سالانه در آلمان 700 هزار دستگاه کاهش خواهد یافت که بخش عمده آن به انتقال خط تولید گلف به مکزیک مربوط است. البته گلف تنها در ولفسبورگ تولید نمی‌شود و کارخانه‌های مالزی و چین نیز این خودرو را مونتاژ می‌کنند. رئیس توسعه فنی فولکس‌واگن اعلام کرده که هرچند نسخه الکتریکی در آینده نزدیک معرفی خواهد شد اما مدل درون‌سوز کنونی ممکن است تا سال 2035 همچنان تولید شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.