ورود رسمی فولکس ID.UNYX به ایران با قیمت نجومی!
اعلام قیمت قطعی فولکسواگن ID.UNYX در ایران توسط ماموت خودرو
ماموت خودرو بهعنوان نماینده رسمی فولکسواگن در ایران، قیمت نهایی خودروی تمامبرقی فولکسواگن ID.UNYX را برای تیرماه ۱۴۰۴ اعلام کرد. طبق اطلاعیه رسمی، این کراساوور الکتریکی با قیمت ۴ میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان عرضه خواهد شد.
این قیمت اندکی کمتر از قیمت رسمی فولکس واگن ID.4 وارداتی است که اکنون با قیمت 4 میلیارد و 590 میلیون تومان ثبتنام میشود. احتمالاً این قیمت از خودروهای برقی شیائومی و بیوایدی وارداتی نیز ارزانتر خواهد بود اما همچنان باتوجه به قیمت سایر خودروها و همچنین قیمت جهانی آن بسیار گزاف به نظر میرسد.
مقایسه قیمت فولکسواگن ID.UNYX در ایران و سایر کشورها
کشور | قیمت پایه |
---|---|
🇮🇷 ایران (ماموت خودرو – تیر ۱۴۰۴) | ۴,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان (~70,000 دلار) |
🇨🇳 چین (بازار اصلی تولید) | حدود 190 تا 250 هزار یوان (~26000 تا 35000 دلار) |
🇩🇪 آلمان (پیشبینی بازار اروپا) | حدود ۴۰,۰۰۰ تا ۴۲,۰۰۰ یورو |
🇦🇪 امارات (پیشبینی وارداتی) | حدود 115000 درهم (~31,000 دلار) |
🔍 قیمت اعلامشده برای ایران با احتساب عوارض و هزینههای گمرکی، چند برابر قیمت جهانی این خودرو است. با توجه به قیمت در مبدا و همچنین میزان عوارض 4 درصدی و سود منطقی و نرخ روز ارز مبادلهای، این خودرو باید با قیمت حدود 2 میلیارد و 700 میلیون تومان به فروش برسد.
نگاهی به مشخصات فنی فولکسواگن ID.UNYX
ID.UNYX که بهصورت اختصاصی توسط جوینتونچر فولکسواگن و شرکت JAC برای بازار چین تولید شده، یک کراساوور جمعوجور و مدرن با طراحی خاص و آیندهنگرانه است. این خودرو روی پلتفرم MEB ساخته شده و از نظر ابعاد، طراحی و فناوری با مدلهای خانواده ID.4 و ID.3 شباهتهایی دارد.
برخی از مشخصات کلیدی ID.UNYX:
- ⚡ پیشرانه الکتریکی با قدرت ۲۰۱ اسب بخار (۱۵۰ کیلووات)
- 🔋 باتری ۷۰ کیلوواتساعتی از نوع لیتیوم یونی
- 🔌 برد حرکتی حدود ۶۲۰ کیلومتر طبق استاندارد CLTC چین
- 🚀 شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در حدود ۷.۵ ثانیه
- 📏 طول خودرو: حدود ۴۶۶۰ میلیمتر
- 🌐 دارای نمایشگر دیجیتال مرکزی با سیستم عامل مدرن و قابلیت بهروزرسانی OTA
- 🛡️ سامانههای کمکراننده سطح ۲ مانند کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری و هشدار خروج از خط
نقدی بر قیمتگذاری در ایران؛ چالش واردات و عوارض بیمنطق
هرچند ورود رسمی خودروهای الکتریکی به بازار ایران میتواند خبر خوبی برای تنوع و پیشرفت باشد، اما قیمتگذاری نهایی ID.UNYX با رقم نزدیک به ۴.۵ میلیارد تومان (حدود 70 هزار دلار) در حالی انجام شده که:
- عوارض واردات خودروهای برقی تنها ۴٪ تعیین شده و این عدد نباید منجر به چنین افزایش شدیدی در قیمت نهایی شود.
- قیمت دلار در ایران طی روزهای اخیر روند کاهشی داشته و در حال حاضر در مرکز مبادلات حدود 64 هزار تومان معامله میشود که باید منجر به کاهش نسبی قیمت خودروهای وارداتی شود.
- قیمت جهانی این خودرو حتی در بازار اروپا هم پایینتر از ۴۵ هزار یورو است؛ بنابراین قیمت 70 هزار دلاری در ایران کاملاً غیرمنطقی به نظر میرسد.
- این قیمت حتی از خودروهای پرچمدار الکتریکی مانند تسلا مدل Y در اروپا نیز بالاتر است، در حالی که ID.UNYX یک خودروی میانرده محسوب میشود.
جمعبندی
ورود فولکسواگن ID به بازار ایران میتواند نقطه عطفی در مسیر تحول الکتریکی بازار خودرو کشور باشد، اما قیمتگذاری آن با واقعیتهای بازار جهانی و ادعای حمایت از واردات خودروهای برقی همخوانی ندارد. با توجه به مزیتهایی مانند تعرفه پایین و قیمت جهانی مقرونبهصرفه، انتظار میرفت این خودرو با قیمتی رقابتیتر در اختیار مشتریان ایرانی قرار گیرد، نه بهعنوان محصولی لوکس و دستنیافتنی.
تفاوت فاحش قیمت ایران و بازار جهانی، نشانهای از چالشهای ساختاری در زنجیره واردات، مالیات، سود واردکننده و نبود نظارت کافی بر قیمتگذاری نهایی است.
ایران برای عبور از وابستگی به بنزین و کاهش هزینههای وحشتناک یارانه سوخت و مشکلاتی چون قاچاق چندین میلیارد دلاری سوخت به صورت سالانه و آلودگی هوا و حذف خودروهای فرسوده و به دلایل متعدد دیگر نیاز مبرمی به سرمایهگذاری روی زیرساختهای خودروهای برقی و حرکت پرشتاب به سمت الکتریکیسازی دارد. این امر با ارائه خودروهای مقرون به صرفه و با قیمت لااقل نزدیک به قیمتهای جهانی باید صورت گیرد تا مشوقی برای شروع این حرکت باشد. نه با قیمتهایی چندبرابری که عملا دست مردم و خریداران را از چنین خودروهایی کوتاه میکند.