معرفی نسل جدید فولکسواگن تیراک با طراحی بروز و پیشرانههای تمام هیبرید
هشت سال پس از معرفی نسل اول تیراک، فولکسواگن سرانجام از نسل دوم این کراساوور محبوب رونمایی کرد. این کراساوور که بر پایه پلتفرم گلف ساخته شده، با ابعادی بزرگتر، طراحی الهامگرفته از خانوادهٔ خودروهای برقی ID، کابینی متحولشده با فناوریهای روز و کیفیتی بالاتر و مهمتر از همه، معرفی یک پیشرانهٔ هیبریدی کامل برای اولین بار در گروه فولکسواگن، قدم به میدان گذاشته است.
نسل جدید تیراک با رشد ابعاد، جایگاه خود را در میانهٔ انبوه شاسیبلندهای فولکسواگن، بین مدلهای کوچکتر تایگو و تیکراس و مدلهای بزرگتر تیگوان و تایرون، مستحکمتر میکند. این خودرو با فروش بیش از ۲ میلیون دستگاه از سال ۲۰۱۷ و ثبت آمار ۲۹۲ هزار دستگاه تنها در سال گذشته، دومین شاسیبلند پرفروش این برند آلمانی محسوب میشود و نسل جدید آن برای تکرار این موفقیت آماده است.
طراحی بیرونی تیراک جدید، تکاملی هوشمندانه بر پایه همان زبان طراحی آشناست، اما این بار با تناسباتی بهتر و چهرهای جسورتر. نمای جلو با الهام از خودروی برقی، ظاهری تقریباً بدون جلوپنجره دارد و یک نوار LED سرتاسری، چراغهای جلو را به لوگوی نورانی فولکسواگن متصل میکند. طول خودرو با افزایش ۱۲۲ میلیمتر به ۴,۳۷۳ میلیمتر و فاصله محوری با رشد ۲۸ میلیمتر به ۲,۶۳۱ میلیمتر رسیده است که فضای داخلی جادارتری را نوید میدهد. بدنه بازطراحیشده همچنین از نظر آیرودینامیک ۱۰ درصد بهبود یافته و ضریب درگ آن به ۰.۲۹ cd کاهش پیدا کرده است.
فولکسواگن ادعا میکند کیفیت داخلی تیراک جدید همسطح مدلهای ردهبالاتری چون تیگوان است. داشبورد پلاستیکی و خشک نسل قبل، جای خود را به سطوح پارچهای باکیفیت، چرم مصنوعی و نورپردازی داخلی داده است. در مرکز داشبورد، یک نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ایستاده در اندازههای ۱۰.۴ یا ۱۲.۹ اینچی قرار دارد که در کنار یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی، تجربه کاربری مدرنی را فراهم میکند. هرچند کنترلهای تهویه و صدا همچنان لمسی هستند اما دکمههای فیزیکی روی فرمان و یک کنترلر چرخان جدید روی کنسول مرکزی، کار با سیستم را آسانتر کردهاند. فضای صندوقعقب نیز با ۲۰ لیتر افزایش به ۴۶۵ لیتر رسیده است.
نسل جدید تیراک روی نسخهٔ بهروز شدهٔ پلتفرم MQB Evo ساخته شده است. در زمان عرضه، دو نسخه از پیشرانه ۱.۵ لیتری هیبریدی خفیف با قدرتهای ۱۱۵ و ۱۵۰ اسب بخار در دسترس خواهند بود اما خبر بزرگ، معرفی دو قوای محرکهٔ هیبریدی است که از ابتدا توسعه یافتهاند. این سیستم تمام هیبریدی که برای اولین بار توسط گروه فولکسواگن عرضه میشود، از یک پیشرانهٔ بنزینی ۱.۵ لیتری و یک ماژول هیبریدی تشکیل شده و قدرت ترکیبی ۱۳۵ یا ۱۷۰ اسب بخار را تولید میکند. در آینده، نسخههای قدرتمندتر ۲ لیتری TSI با سیستم چهارچرخ محرک 4Motion نیز به این مجموعه اضافه خواهند شد.
از دیگر بهبودها میتوان به ارتقاء سیستمهای کمکراننده اشاره کرد. نسخه جدید سیستم دستیار سفر از تعویض خط خودکار پشتیبانی میکند و سیستم دستیار پارک نیز قابلیت پارک تمام اتوماتیک با حافظه تا فاصلهٔ ۵۰ متر را دارد. پیشفروش فولکسواگن تیراک جدید از اواخر ماه آگوست آغاز میشود و عرضه رسمی آن در بازارهای اروپا برای ماه نوامبر برنامهریزی شده است.