بحران مالی در فولکسواگن، تولید گلف و تیراک برقی به تعویق افتاد
فولکسواگن اعلام کرده که به دلیل مشکلات تولیدی، کاهش تقاضا و فشارهای مالی، عرضه دو مدل از مهمترین خودروهای برقی خود را به تعویق میاندازد. این تصمیم، برنامههای بلندپروازانه این شرکت برای تسلط بر بازار خودروهای برقی را با چالشی جدی روبرو میکند. اولین قربانی این تغییر برنامه، شاسیبلند ID. Roc یا همان تیراک برقی است. این خودرو که قرار بود اولین محصول بر پایه پلتفرم جدید SSP باشد و در پاییز ۲۰۲۹ به بازار بیاید، حالا با تأخیر مواجه شده و عرضه آن به تابستان ۲۰۳۰ موکول شده است. همچنین، مدل محبوب ID گلف نیز سرنوشت مشابهی پیدا کرده و انتظار میرود عرضه آن به حدود سال ۲۰۳۰ به تعویق بیفتد.
یکی از دلایل اصلی این عقبنشینی، مشکلات مالی عنوان شده است. فولکسواگن در حال اجرای یک برنامه ریاضت اقتصادی گسترده است که سال گذشته منجر به کاهش هزینهای معادل ۱۵ میلیارد یورو شد و این روند کاهشی امسال نیز ادامه خواهد یافت. هیئت نظارت این شرکت بهزودی جلسهای حیاتی برای تعیین تکلیف ظرفیت تولید کارخانههای جهانی و برنامهریزی مالی پنج سال آینده برگزار خواهد کرد. این تأخیرها، برنامههای بازسازی و تجهیز کارخانهها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. برای مثال، طرح انتقال تولید گلف درونسوز از ولفسبورگ آلمان به مکزیک تا سال ۲۰۲۷ که برای ایجاد فضا برای تولید خودروهای برقی جدید برنامهریزی شده بود، ممکن است با تأخیر روبرو شود.
در نتیجه، تولید خودروهای برقی در کارخانه اصلی ولفسبورگ احتمالاً تا حداقل سال ۲۰۲۸ آغاز نخواهد شد. یک منبع آگاه از درون شرکت، تصویر دقیقتری از وضعیت موجود ارائه میدهد: اگرچه آمار فروش کلی در حال افزایش است، اما سرمایهگذاریهای اولیه ما برای حجم تولید بسیار بالاتری انجام شده بود. ما کاملاً بیش از حد سرمایهگذاری کردهایم.» این اظهارات نشان میدهد که فروش خودروهای برقی آنطور که فولکسواگن پیشبینی میکرد، قدرتمند نبوده و این عدم تطابق میان سرمایهگذاری و بازده، شرکت را مجبور به بازنگری در استراتژیهای خود کرده است. به نظر میرسد غول آلمانی برای پیمودن مسیر پر فراز و نشیب برقیسازی، ناچار به برداشتن گامهای محتاطانهتری است.