عرضه خودروهای تولید چین فولکسواگن در خاورمیانه، گزینههای احتمالی بازار ایران
در یک تغییر استراتژیک بزرگ، فولکسواگن اعلام کرد که برای اولین بار، مدلهای تولید چین را به بازارهای بینالمللی صادر خواهد کرد. این غول خودروسازی آلمانی با کنار گذاشتن سیاست دیرینهٔ «در چین، برای چین»، قصد دارد از ماه نوامبر فروش دو سدان ماگوتان و ساگیتار را در خاورمیانه آغاز کند. این تصمیم نشان از اعتماد روزافزون فولکسواگن به کیفیت و جذابیت محصولاتی دارد که با همکاری شرکای چینی خود تولید میکند. این خودروها که محصول همکاری با شرکت فاو هستند، برای انطباق با نیازهای بازارهای صادراتی دستخوش تغییراتی شدهاند. سدان ماگوتان شباهتهای زیادی به نسل جدید پاسات در اروپا دارد و گمانهزنی میشود که این دو مدل در خاورمیانه با نامهای آشنای پاسات و جتا عرضه شوند، هرچند این موضوع هنوز بهصورت رسمی تأیید نشده است.
این برنامه تنها به دو مدل مذکور محدود نمیشود و فولکسواگن اعلام کرده است که در مرحلهٔ بعد، خودروهای برند جتا نیز به کشورهای آسیای میانه صادر خواهند شد. این حرکت، بخشی از یک طرح بزرگتر برای تقویت جایگاه جهانی محصولات مشترک این شرکت است؛ اما پشت پردهٔ این استراتژی صادراتی، برنامههای جاهطلبانهٔ فولکسواگن برای بازار خودروهای انرژی نو در چین نهفته است. این شرکت قصد دارد چهار خودروی برقی جدید را تحت برند جتا برای بازار خودروهای اقتصادی عرضه کند. اولین مدل از این سری در سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد و همگی به سیستمهای کمکرانندهٔ پیشرفته مجهز خواهند بود.
فولکسواگن پیشبینی میکند که تا سال ۲۰۳۰، مدلهای کامپکت حدود نیمی از بازار خودروهای انرژی نو در چین را تشکیل دهند. این شرکت برای تصاحب سهمی بزرگ از این بازار، قصد دارد تا پایان این دهه حدود ۵۰ خودروی انرژی نو در چین عرضه کند که از این تعداد، ۳۰ مدل کاملاً برقی خواهند بود. به نظر میرسد صادرات محصولات بنزینی فعلی، مسیری برای هموار کردن راه ورود مدلهای برقی آینده به بازارهای جهانی است.