خداحافظی فولکسواگن توآرگ از خط تولید با معرفی نسخه پایانی
سرانجام شایعات به حقیقت پیوست و فولکسواگن تأیید کرد که دوران شاسیبلند پرچمدار توآرگ رو به پایان است. این خودروساز آلمانی اعلام کرد که پس از فروش بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه از زمان معرفی در سال ۲۰۰۲، رسماً به تولید توآرگ پایان میدهد و آخرین سفارشها برای این خودرو در اواخر مارس ۲۰۲۶ ثبت خواهند شد. این وداع با معرفی یک نسخه نهایی یا فاینال ادیشن همراه خواهد بود. نسخه نهایی توآرگ که برای تمام تیپها قابل سفارش است، جزئیات خاصی شامل نوشتههای حکاکیشده با لیزر روی ستون C، عبارت Final Edition روی روکش چرمی دستهدنده و نمایش همین عبارت توسط نورپردازی داخلی روی داشبورد سمت سرنشین است. این مدل در بازار آلمان با قیمت پایه ۷۵,۰۲۵ یورو عرضه میشود.
بااینحال، در بیانیهٔ رسمی فولکسواگن نکتهٔ جالبی نهفته است. این شرکت بهطور مشخص اعلام کرده که این پایان توآرگ درونسوز است. با توجه به اینکه توآرگ هرگز مدل تمام برقی نداشته، عبارت مذکور نشان میدهد بازگشت این نام در قالب یک خودروی برقی در آینده محتمل است. با توجه به استراتژی جدید فولکسواگن در ترکیب پیشوند ID با نامهای کلاسیک مانند ID پولو، ظهور یک ID توآرگ دور از ذهن نیست.
توآرگ در سال ۲۰۰۲، همزمان با کنارهگیری فردیناند پیئش از مدیریت فولکسواگن، متولد شد. این خودرو در کنار سدان لوکس فیتون، بخشی از پروژهٔ جاهطلبانهٔ او برای ارتقای جایگاه برند فولکسواگن بود که با موتورهای قدرتمندی چون V10 دیزل و W12 بنزینی عرضه شد. درحالیکه فیتون پس از یک نسل کنار گذاشته شد، توآرگ سه نسل دوام آورد و به یکی از مهرههای کلیدی این شرکت تبدیل شد.
نکته قابلتوجه این است که تمام خودروهای دیگری که از پلتفرم مشترک با توآرگ استفاده میکنند، همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد. پورشه کائن، آئودی Q7 و بنتلی بنتایگا، همگی برنامههایی برای نسلهای آینده با پیشرانههای درونسوز و هیبریدی دارند. این موضوع تصمیم فولکسواگن برای بازنشسته کردن نام توآرگ درونسوز را به یک حرکت استراتژیک مهم در مسیر برقیسازی تبدیل میکند.