فولکسواگن بیتل T-Bug، رانندگی هیجانانگیز با ۸۰ اسب بخار!
شرکت بریتانیایی توییستد (Twisted) که بیشتر برای بازسازی و بهینهسازی هنرمندانهٔ لندروور دیفندر شهرت دارد، با رونمایی از جدیدترین پروژهٔ خود، توجهات را به خود جلب کرده است. این شرکت یک فولکسواگن بیتل کلاسیک را به یک باجا باگی تمامعیار به نام T-Bug تبدیل کرده است؛ خودرویی که با قیمت سرسامآور ۱۴۹ هزار دلار، لذت رانندگی خالص در سرعتهای پایین را به مالکش هدیه میدهد.
در دورانی که خودروهای مدرن و قدرتمند برای تجربهٔ هیجان، به سرعتهای غیرقانونی و خطرناک نیاز دارند، T-Bug یک رویکرد کاملاً متفاوت را دنبال میکند. این خودرو ثابت میکند که برای رسیدن به اوج لذت رانندگی، نیازی به قدرت چند صد اسب بخاری نیست. چارلز فاوست، بنیانگذار توییستد که در کودکی شیفتهٔ پوسترهای باجا باگی بر دیوار اتاق خواهرش بود، حالا رؤیای خود را با کیفیتی بینظیر به واقعیت تبدیل کرده است.
قلب تپندهٔ این بیتل سرکش، یک موتور ۱۷۷۶ سیسی هوا خنک جدید است که با میللنگ و پیستونهای فورجکاری شده و کاربراتورهای دوگانهٔ وبر، حدود ۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که دو برابر قدرت نسخهٔ اصلی است. این قدرت از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشود؛ اما جادوی اصلی T-Bug در سیستم تعلیق آن نهفته است. سیستم تعلیق با بازهٔ حرکتی بلند در هر چهارچرخ و جایگزینی محور عقب اصلی با یک سیستم مستقل، به این خودرو اجازه میدهد تا با جسارت از روی هر دستانداز و ناهمواری عبور کند و در پیچها، حرکات بدنه اغراقآمیز و قابلکنترلی را به نمایش بگذارد.
داخل کابین، بوی چرم اعلای اسکاتلندی اولین چیزی است که توجه را جلب میکند. توییستد در اینجا فضایی لوکس و درعینحال کاربردی خلق کرده است. صندلیهای راحت، سیستم صوتی پیشرفته، بلوتوث و اپل کارپلی، همگی در کنار حس نوستالژیک یک خودروی کلاسیک قرار گرفتهاند. این توجه به جزئیات، مشخصهٔ اصلی محصولات توییستد است. رانندگی با T-Bug تجربهای منحصربهفرد است. به لطف لاستیکهای آفرودی گودریچ، فرمان بدون نیروی کمکی و دینامیک موتور عقب، این خودرو مانند یک معلم صبور، اصول انتقال وزن و کنترل بیشفرمانی را در سرعتهای پایین به راننده میآموزد.
درحالیکه یک پورشه ۹۱۱ مدرن ممکن است در یک لحظه از کنترل خارج شود، T-Bug به راننده فرصت میدهد تا واکنش نشان دهد، لغزشها را احساس کند و آنها را به یک رقص هیجانانگیز در پیچها تبدیل کند؛ تجربهای که در سرعت تنها ۶۵ کیلومتر بر ساعت به اوج خود میرسد. البته T-Bug بدون نقص هم نیست. اهرم تعویض دنده کمی خشک عمل میکند، بوی بنزین در هنگام شتابگیری در کابین میپیچد و از نظر استانداردهای ایمنی مدرن، حرفی برای گفتن ندارد؛ اما بزرگترین مشکل، قیمت است.
آیا یک فولکسواگن قدیمی، هرچقدر هم که بینقص بازسازی شده باشد، ۱۴۹ هزار دلار میارزد؟ احتمالاً نه؛ اما توییستد که قصد دارد سالانه تنها پنج دستگاه از این خودرو را طبق سفارش مشتری تولید کند، به نظر نمیرسد مشکلی برای یافتن خریدار داشته باشد؛ مشتریانی که به دنبال پادزهری برای خودروهای سریع و بیروح امروزی هستند و میخواهند بدون شکستن محدودیت سرعت، نهایت لذت را تجربه کنند.