وقتی نسل اول گلف در آفریقای جنوبی سرنوشتی مشابه پراید در ایران پیدا کرد!
همیشه به خودروسازان ایرانی انتقاد میکنیم که خودروهای قدیمی را تا سالها پس از کنار رفتن از بازارهای جهانی تولید میکنند و سراغ مدلهای جدیدتر نمیروند. بارزترین مصادیق این موضوع، پراید و پژو ۴۰۵ هستند که چند دهه در ایران تولید شدند اما شاید جالب باشد بدانید همین اتفاق برای نسل اول فولکسواگن گلف هم در آفریقای جنوبی رخ داد! این هاچبک مشهور آلمانی تا ۲۵ سال پس از توقف تولید جهان همچنان در آفریقای جنوبی روی خط تولید باقی ماند. این خودرو که با نام سیتی گلف شناخته میشد، محصولی منحصربهفرد از شعبهٔ آفریقای جنوبی فولکسواگن و پاسخی هوشمندانه به نیاز بازار برای یک خودروی اقتصادی و مردمی بود.
داستان از سال ۱۹۸۴ آغاز میشود. با معرفی نسل دوم گلف که بزرگتر و گرانتر بود، فولکسواگن آفریقای جنوبی خلأ یک خودروی ارزانقیمت و اقتصادی را در بازار احساس کرد. بهترین راهحل، ادامهٔ تولید نسل اول بود که تمام تجهیزات و قالبهای آن در کارخانه اویتنهاگ موجود بود. در ابتدا قرار بود نسخهای ساده و بدون امکانات با نام اکونوگلف عرضه شود، اما این طرح به دلیل ظاهر قدیمی کنار گذاشته شد. ازاینرو، شرکت تصمیم گرفت با یک برندسازی مجدد، روحی تازه به طراحی کلاسیک نسل اول گلف بدمد. نتیجه، تولد سیتی گلف در سال ۱۹۸۴ بود.
تکامل در گذر زمان
سیتی گلف اگرچه بر پایهٔ پلتفرمی قدیمی ساخته شده بود اما در طول عمر ۲۵ سالهاش بهروزرسانیهای فنی و ظاهری متعددی را تجربه کرد تا همواره تازه بماند. این خودرو در ابتدا شباهت زیادی به نسل اول گلف داشت اما در سال ۱۹۸۸ با واردات تجهیزات از کارخانهٔ فولکسواگن در پنسیلوانیا، این خودرو فیسلیفتی را تجربه کرد که جلوپنجرهای شبیه به گلف نسل دوم و سپرهایی جدید برای آن به ارمغان آورد. در سال ۲۰۰۴ بهروزرسانی دیگری صورت گرفت این بار روی داخل خودرو تمرکز داشت و داشبورد جدیدی که از اشکودا فابیا گرفته شده بود روی سیتی گلف نصب شد. آخرین فیسلیفت نیز در سال ۲۰۰۶ با چراغهای عقب و سپر جلوی جدید انجام گرفت. از نظر فنی نیز برای تطابق با استانداردهای آلایندگی و ایمنی، تا سال ۲۰۰۸ تمام موتورهای کاربراتوری با نمونههای انژکتوری جایگزین شدند.
نسخههای خاص و هیجانانگیز
همانند گلف اصلی، سیتی گلف نیز در نسخههای اسپرت و قدرتمندی ساخته شد. در سال ۱۹۸۵ مدل سیتی گلف اسپرت با موتور ۱٫۶ لیتری ۱۰۰ اسب بخاری و سپس ۱٫۸ لیتری معرفی شد اما گل سرسبد این خانواده، نسخهٔ کمیاب و هیجانانگیز سیتی گلف 1.8i R بود که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد. این مدل، یک هاچبک داغ واقعی با الهام از گذشته بود. پیشرانهٔ آن همان موتور ۱٫۸ لیتری نسل اول گلف GTI بود که با میلسوپاپ جدید و سیستم اگزوز اسپرت، حالا ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. شاید این عدد امروز چندان چشمگیر نباشد اما سیتی گلف R تنها حدود ۸۲۰ کیلوگرم وزن داشت. این ترکیب، شتاب و هیجان فوقالعادهای را به ارمغان میآورد. از این مدل تنها ۱۰۰ دستگاه تولید شد که آن را به یکی از کمیابترین محصولات فولکسواگن تبدیل کرده است.
پایان یک دوران
سرانجام تولید سیتی گلف در آگوست ۲۰۰۹ پس از ۲۵ سال به پایان رسید. فولکسواگن برای بزرگداشت این مدل، ۱۰۰۰ دستگاه نسخهٔ ویژه با نام سیتی Mk1 تولید کرد که ویژگیهایی مانند سیستم تعلیق اسپرت، رینگهای ۱۵ اینچی و فرمان چرمی با ایربگ داشت. این خودرو درنهایت جای خود را به پولو ویوو داد که نسخهای از نسل چهارم پولو بود.