جذاب‌ترین خودروهای گروه فولکس‌واگن با موتور VR6، از گلف R32 تا پورشه کاین

پنج‌شنبه 25 بهمن 1403 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
Volkswagen-0
با مرور تاریخچهٔ 34 سالهٔ موتورهای VR6 فولکس‌واگن، با جذاب‌ترین خودروهایی که به این موتور منحصربه‌فرد مجهز شدند آشنا می‌شویم.
تبلیغات

در اواخر سال 2024 فولکس‌واگن رسماً به تولید پیشرانهٔ منحصربه‌فرد VR6 پایان داد. این موتور به مدت 34 سال به ساخت خودروهای پرفورمنس گروه فولکس‌واگن کمک کرد و باعث ارتقاء تصویر این برند آلمانی شد. در موتور VR6، دو ردیف سیلندر زاویهٔ بسیار باریک 15 درجه دارند که امکان استفاده از یک سرسیلندر برای هردو ردیف سیلندر را فراهم می‌کند. همچنین با این طراحی، می‌شد پیشرانهٔ VR6 را داخل محفظه‌ای نصب کرد که برای موتور چهار سیلندر طراحی شده بود. این پیشرانه طی بیش از سه دهه زیر کاپوت خودروهای زیادی دیده شد که در ادامه قصد داریم با جذاب‌ترین آن‌ها آشنا شویم.

کپی لینک

فولکس‌واگن کورادو

پیشرانه

2.9 لیتری VR6

قدرت

190 اسب بخار

گشتاور

245 نیوتن متر

یکی از اولین خودروهایی که به پیشرانهٔ VR6 مجهز شد، کورادو بود. این خودرو در سال 1988 معرفی شد تا جایگزینی برای نسل اول شیراکو باشد ولی فولکس‌واگن قصد داشت در سطح بالاتری از بازار رقابت کند و به همین دلیل، از سال 1991 یک موتور 2.9 لیتری VR6 برای کورادو ارائه شد که با 12 سوپاپ، 190 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نیرو برای اوایل دههٔ 90 رقم بسیار قابل‌احترامی بود و با گیربکس دستی شتاب صفرتاصد زیر 7 ثانیه را برای کورادو فراهم می‌کرد.

کپی لینک

فولکس‌واگن بیتل RSi

پیشرانه

3.2 لیتری VR6

قدرت

225 اسب بخار

گشتاور

320 نیوتن متر

بیتل زمانی که در سال 1997 احیا شد هرچند موفق عمل کرد ولی هیچ‌کس انتظار یک خودروی پرفورمنس را از آن نداشت اما این اتفاق در سال 2001 با معرفی نسخهٔ تولید محدود RSi رخ داد. این نسخه به یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری VR6 با 225 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. بیتل RSi علاوه بر موتور قدرتمند، از سامانهٔ چهارچرخ محرک، سیستم تعلیق اصلاح‌شده برای پیست، طراحی بیرونی منحصربه‌فرد، یک اسپویلر بزرگ در عقب و صندلی‌های اسپرت ریکارو هم بهره می‌برد. از این نسخه تنها 250 دستگاه ساخته شد.

کپی لینک

فولکس‌واگن گلف R32

پیشرانه

3.2 لیتری VR6

قدرت

240 اسب بخار

گشتاور

320 نیوتن متر

گلف R32 درواقع سلف گلف R امروزی محسوب می‌شود. این نسخه اولین بار در سال 2001 با نسل چهارم گلف معرفی شد. البته گلف پیش‌ازاین هم به پیشرانهٔ VR6 مجهز شده بود ولی این اولین باری بود که نشان R گرفت تا یک پله بالاتر از GTI قرار گیرد. گلف R32 از همان پیشرانهٔ بیتل RSi استفاده می‌کرد ولی قدرت بیشتری داشت. این همچنین اولین خودروی تولیدی جهان بود که با گیربکس دوکلاچه عرضه شد. گلف R32 با این ترکیب و سامانهٔ چهارچرخ محرک، ظرف 6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

کپی لینک

فولکس‌واگن پاسات R36

پیشرانه

3.6 لیتری VR6

قدرت

300 اسب بخار

گشتاور

350 نیوتن متر

پاسات R36 به قوی‌ترین و حجیم‌ترین موتور VR6 فولکس‌واگن مجهز بود. این موتور با حجم 3.6 لیتر، زاویهٔ بسیار باریک 10.6 درجه بین دو ردیف سیلندرهای خود داشت. این پیشرانه با نسبت تراکم 12 و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، 300 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. پاسات R36 که فقط از سال 2008 تا 2010 در نسخه‌های سدان و استیشن عرضه شد، با سامانهٔ چهارچرخ محرک و شتاب صفرتاصد 5.6 ثانیه‌ای، حتی از آئودی S4 با موتور V8 هم سریع‌تر بود.

کپی لینک

فولکس‌واگن فیتون

پیشرانه

3.2 لیتری VR6

قدرت

240 اسب بخار

گشتاور

315 نیوتن متر

هرچند تلاش برندی که معنی نامش خودروی مردم است برای ورود به قلمروی مرسدس بنز S کلاس با شکست مواجه شد ولی فیتون با موتورهای جالبی به فروش رسید که شامل نیروگاه‌های عظیم W12 و V10 دیزلی می‌شد. موتور پایهٔ این سدان لوکس اما یک نمونهٔ 3.2 لیتری VR6 با 240 اسب بخار قدرت بود. هرچند 9.2 ثانیه طول می‌کشید تا این موتور کوچک، سدان سنگین و بزرگ فولکس‌واگن را از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند ولی فیتون همچنان خودرویی جذاب در تاریخ طولانی موتورهای VR6 محسوب می‌شود.

کپی لینک

پورشه کاین

پیشرانه

3.2 لیتری VR6

قدرت

250 اسب بخار

گشتاور

310 نیوتن متر

استفاده از موتور VR6 فقط محدود به خودروهای خود فولکس‌واگن نبود و این پیشرانه زیر کاپوت دیگر برندهای گروه فولکس‌واگن و حتی محصولات خودروسازان دیگری مثل فورد هم قرار گرفت. یکی از این خودروها، نسل اول پورشه کاین بود. هرچند نسخه‌های اسپرت و سریع GTS و توربو همهٔ توجهات را به خود جلب کردند ولی این نسخهٔ پایه با موتور VR6 (ابتدا 3.2 لیتری و بعداً 3.6 لیتری) بود که بخش عمده‌ای از فروش کاین را رقم زد و شاید بدون آن، پورشه شرکتی که امروز می‌بینیم نبود.

کپی لینک

آئودی TT

پیشرانه

3.2 لیتری VR6

قدرت

250 اسب بخار

گشتاور

320 نیوتن متر

بیتل نشان داد که فولکس‌واگن می‌تواند با سوار کردن بدنه‌ای کوپه روی پلت‌فرم گلف، خودروی جذابی تولید کند و بنابراین، یک سال بعد همین کار را دوباره با آئودی TT انجام داد. هرچند شاید TT اولین انتخاب علاقه‌مندان به رانندگی نبود ولی بدون شک کوپهٔ هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسید. همچنین زمانی که این ماشین در سال 2003 به موتور 3.2 لیتری VR6 با 250 اسب بخار قدرت مجهز شد، همه‌چیز جذاب‌تر شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.