معرفی خوش فروش ترین خودروی تاریخ صنعت خودروسازی

چهارشنبه 19 دی 1403 - 10:30
مطالعه 7 دقیقه
18
آیا خوش فروش ترین خودروی تاریخ را که سریع‌تر از هر خودروی دیگری نمایندگی‌های فروش را ترک کرده، می‌شناسید؟
تبلیغات

برخی خودروها به حدی منحصربه‌فرد هستند که دنیای خودرو را تغییر می‌دهند و به نمادی جهانی تبدیل می‌شوند. برای مثال مینی کلاسیک توانست در دهه 60 میلادی تحولات زیادی در فرهنگ بریتانیایی‌ها ایجاد کند. میکروباس فولکس‌واگن که هم‌اکنون به‌صورت برقی احیا شده در دوران خود نماد فرهنگی برجسته‌ای بوده است؛ اما یکی از خودروهایی که به مدت چندین دهه در بسیاری از کشورها نمادی مهم بوده و افراد زیادی آن را می‌شناسند فولکس‌واگن بیتل است. بیتل با نام‌های مستعار زیادی در کشورهای مختلف شناخته می‌شود جزو محبوب‌ترین خودروهای قرن بیستم بوده و به اولین محصولی تبدیل شده که رکورد فروش 20 میلیون دستگاه را ثبت کرده است. بیتل کلاسیک همچنین پایه‌گذار تولید نسل جدید این خودرو شد، محصولی که در بخش طراحی کاملاً به نسخه اولیه وفادار بود. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر از بیتل بگوییم و بدانیم که این خودرو چگونه توانست عنوان خوش فروش ترین خودروی تاریخ را به دست آورد.

کانسپت اولیه چیزی که نهایتاً به بیتل تبدیل شد ایده آدولف هیتلر بود. او طی جلسه‌ای که سال 1934 در برلین برگزار شد اصول مهم خودروی مدنظر خود را تشریح کرد. هدف هیتلر تولید خودرویی بود که بتواند دو فرد بزرگ‌سال و سه کودک را حمل کرده و درعین‌حال هزینه‌های سوخت و تعمیر و نگهداری بسیار پایینی داشته باشد. هیتلر همچنین تأکید داشت در این خودرو از پیشرانه هوا خنک استفاده شود چراکه رانندگان روستایی شاید در دستیابی به مایع خنک کننده با مشکلاتی مواجه شوند. این پروژه نام "خودروی مردمی" یا "فولکس‌واگن"را به خود گرفت. شما عزیزان با باقی داستان مربوط به بیتل و تولید آن حتماً آشنا هستید.

قرارداد تولید این خودروی جدید به فردیناند پورشه رسید و او با برخی طراحان و مهندسان خودروی رده‌بالا در آن دوران کار کرد. پروژه موردبحث تحت نظارت KdF به عنوان شاخه‌ای از حزب نازی بود که رویدادهای برجسته این کشور را به عنوان بخشی از پروپاگاندای هیتلر معرفی و سازمان‌دهی می‌کرد. همین امر باعث شده بود نام دیگری برای خودروی موردبحث انتخاب شود: KdF واگن! هدف KdF این بود که از فولکس‌واگن برای افزایش مالکیت خودروی شخصی در آلمان استفاده کند. باید دانست هزینه بالای سوخت و مالیات در آن زمان باعث شده بود افراد زیادی بدون خودرو باقی بمانند.

اولین پروتوتایپ های بیتل در اواسط دهه 30 میلادی و با پیشرانه هوا خنک و طراحی گرد تولید شدند. این فرایند طراحی با شروع جنگ نیز ادامه یافت و تست‌های بیشتر باعث استفاده از عناصری همچون شیشه‌های عقب جداگانه شدند. زمانی که فاز توسعه بیتل تکمیل شد، دشواری‌هایی در شروع تولید انبوه به وجود آمد. کارخانه فولکس‌واگن در ولفسبورگ قرار داشت و فاصله آن از برلین به حدود 240 کیلومتر می‌رسید. همچنین این کارخانه تکمیل نشده بود و زمانی هم که کامل شد برای تولید جنگ‌افزارهای نظامی به کار گرفته شد. با این وجود و تا زمان پایان جنگ حدود 2 هزار دستگاه از فولکس‌واگن تایپ 1 (نام رسمی بیتل های اولیه) تولید گردید.

یکی از دلایل محبوبیت بسیار بالای بیتل ظاهر قابل‌شناسایی و معروفش بوده است. عناصر طراحی گرد از جمله چراغ‌ها و ظاهر حشره مانند باعث شدند بیتل به یک نماد در چندین دهه تبدیل شود. مطالعات گوناگون نشان داده‌اند انسان‌ها علاقه دارند بین چندین عنصر طراحی خودروها همچون چراغ‌ها و جلوپنجره و چهره انسان ارتباط برقرار کنند. در سال 2010 و در هفتمین کنفرانس بین‌المللی طراحی و احساس در شیکاگو، لیندا میزلر و هلموت لیدر مقاله‌ای تحت عنوان "ظاهر بامزه: تأثیرات چهره کودک در طراحی تولید" را ارائه نمودند که نتیجه می‌گرفت خودروهایی با چهره کودک مانند بامزه‌تر به نظر می‌رسند و درک مثبتی دارند زیرا انسان‌ها در مواجهه با کودکان احساسات بیشتری بروز می‌دهند. بی‌شک بیتل نیز جزو همین خودروها بوده و از چشمان بزرگ و نرم و خطوط گرد استفاده کرده است. دیگر دلیل خوش فروش بودن بیتل به حضور پررنگ در تبلیغات و همچنین فیلم‌ها و سریال‌ها مربوط می‌شود.

زمانی که تولید فولکس‌واگن بیتل پس از جنگ آغاز شد سریعاً به موفقیت دست یافت و فروش آن به‌صورت تصاعدی بالا رفت. ولفسبورگ خانه فولکس‌واگن بسیار رشد کرد و به یک شهر بزرگ بدل گردید. دهه 50 و 60 میلادی را می‌توان موفق‌ترین دوران بیتل دانست به گونه‌ای که تا پایان سال 1960 روزانه حدود 4 هزار دستگاه تایپ 1 تولید می‌شد و تا سال 1965 این رقم به 6800 دستگاه در روز افزایش یافت؛ اما نام بیتل به‌صورت رسمی در سال 1968 انتخاب شد و از آنجایی که این خودرو به‌صورت جهانی تولید و عرضه می‌شد بنابراین هر کشور نام مناسب زبان خود را برای آن انتخاب کرد.

پس از موفقیت فوق‌العاده خوش فروش ترین خودروی تاریخ در دهه 50 و 60 میلادی، سرنوشت بیتل در سال‌های پیش رو تغییر یافت. در دهه 70 میلادی خودروهای کوچک و کاربردی بیشتری راهی بازار شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به فولکس‌واگن گلف اشاره کرد که تولیدش از سال 1974 کلید خورد. بیتل که زمانی تنها خودروی جمع‌وجور، جادار و ارزان‌قیمت بازار بود با رقبایی از هر طرف مواجه شده بود؛ اما با وجود افت فروش بیتل، این خودرو در سال 1981 به دستاوردی تاریخی رسید و اولین خودرویی لقب گرفت که توانسته مرز فروش 20 میلیون دستگاه را رد کند. 20 میلیونمین بیتل دنیا در مکزیک تولید شد. البته این خودرو قبلاً رکوردهای تولید دیگری را نیز شکسته بود که از جمله آن‌ها می‌توان به عبور از مرز تولید 15 میلیون دستگاه در سال 1972 و شکستن رکورد فورد مدل T اشاره کرد.

با نزدیک شدن به پایان زندگی بیتل اصلی در دهه 90 میلادی فولکس‌واگن کار روی جانشین این خودرو را شروع کرد. کانسپتی به نام کانسپت وان معرفی شد تا پایه و اساس بیتل جدید باشد. این خودرو سال 1994 در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد و نسخه نهایی تولیدی نیز سال 1998 یعنی 5 سال پس از توقف تولید بیتل اصلی از راه رسید. در سال 2001 نسخه کانورتیبل بیتل توسعه یافت و 4 سال بعد نیز فیس لیفتی روی آن اعمال شد تا از خطوط تیزتر، رینگ‌ها و چراغ‌های جدید، سپرهای جلو و عقب متفاوت و کابین به‌روزتر استفاده شود. این مدل ارتقا یافته به عنوان مدل 2006 در بازار آمریکا عرضه شد و سال 2011 نیز نسل جدید بیتل رونمایی شد. این خودرو به همان طراحی اصلی بیتل وفادار بود و میراث این خودرو را تا سال 2019 به همراه داشت.

تقریباً همان زمان بود که آخرین نسخه بیتل معرفی شد و کانسپتی منحصربه‌فرد هم تولید شد تا تصوری دوباره از بیتل در قالب محصولات پرفورمنس سری R باشد. بیتل R از ظاهری خشن‌تر و پیشرانه گلف R بهره می‌برد. این پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 270 اسب بخار قدرت داشت هرچند متأسفانه بیتل R هرگز راهی خط تولید نشد و در موزه باقی ماند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.