درگ تمام نسل‌های فولکس‌واگن گلف GTI، هشت نسل از 1976 تا امروز

جمعه 16 شهریور 1403 - 06:30
مطالعه 6 دقیقه
photo_2024-08-31_11-34-14
فولکس‌واگن گلف GTI نمادین‌ترین هاچ‌بک اسپرت تاریخ محسوب می‌شود و حالا تمام هشت نسل آن طی مسابقات درگ جالبی در برابر هم قرار گرفته‌اند.
تبلیغات

اصطلاح هاچ‌بک داغ مساوی با فولکس‌واگن گلف GTI است. هرچند این خودرو اولین هاچ‌بک داغ جهان نبود، سریع‌ترین هاچ‌بک داغ نیست و حتی امروز بهترین هاچ‌بک داغ بازار هم محسوب نمی‌شود ولی مسلماً نمادین‌ترین خودرو در این بخش به‌حساب می‌آید. گلف GTI اولین بار در سال 1976 به بازار عرضه شد و از آن زمان تاکنون، هشت نسل را پشت سر گذاشته است. نسل کنونی یا هشتم گلف، در اوایل سال 2020 معرفی شد و به‌تازگی یک به‌روزرسانی سبک را تجربه کرده است. حال مت واتسون تمام هشت نسل گلف GTI را برای برگزاری مسابقهٔ درگ گرد هم جمع کرده است اما پیش از تماشای این ویدئوی جالب، بهتر است ابتدا با نسل‌های مختلف این هاچ‌بک نمادین آلمانی آشنا شویم.

کپی لینک

نسل اول سال 1976

نسل اول گلف GTI ممکن است امروز خودرویی بسیار کند، کوچک و پرسروصدا به نظر برسد اما در زمان خود یک هاچ‌بک آتشین محسوب می‌شد. این خودرو با روکش صندلی‌های چهارخانه و دسته‌دندهٔ مشابه توپ گلف، هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد. نسل اول گلف GTI به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر با 110 اسب بخار قدرت مجهز است و تنها 810 کیلوگرم وزن دارد.

کپی لینک

نسل دوم سال 1984

نسل دوم یکی از بهترین نسل‌های گلف GTI محسوب می‌شود. این خودرو هرچند به‌اندازهٔ نسل‌های جدیدتر برای روزمره قابل‌استفاده نیست ولی پیشرانهٔ 1.8 لیتری آن با 129 اسب بخار قدرت و 168 نیوتن متر گشتاور، هنوز هم پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند. همچنین این نسل از لحاظ راحتی کلی هم بسیار نسبت به نسل اول بهبود پیدا کرده درحالی‌که با وزن 920 کیلوگرم، تنها صد کیلوگرم سنگین‌تر شده است.

کپی لینک

نسل سوم سال 1992

نسل سوم گلف GTI نسبت به دو نسل قبلی خودرویی بیش‌ازحد نرم بود و از اضافه‌وزن رنج می‌برد. این خودرو با وزن 1090 کیلوگرم، 170 کیلوگرم سنگین‌تر از نسل قبلی شده بود و از پیشرانهٔ ضعیفی استفاده می‌کرد. زیر کاپوت نسل سوم GTI یک پیشرانهٔ 2 لیتری با تنها 115 اسب بخار قدرت و 166 نیوتن متر گشتاور قرار داشت. هرچند بعداً برای این خودرو یک موتور 16 سوپاپ قوی‌تر هم ارائه شد اما نسل سوم مستعد پوسیدگی بود و کابین بی‌کیفیتی داشت.

کپی لینک

نسل چهارم سال 1998

نسل چهارم گلف در کیفیت داخلی، جاداری، طراحی و ایمنی گام‌های بزرگی به سمت جلو برداشت ولی زمانی که نسخهٔ GTI در سال 1998 عرضه شد، به نظر می‌رسید فولکس‌واگن شیوهٔ ساخت یک هاچ‌بک داغ خوب را فراموش کرده است زیرا نسل چهارم GTI با پیشرانهٔ 2 لیتری بی‌حال 150 اسب بخاری و وزن سنگین 1324 کیلوگرمی، هرگز آن خودروی جمع‌وجور جذاب و هیجان‌انگیزی که یک هاچ‌بک داغ باید باشد نبود.

کپی لینک

نسل پنجم سال 2004

پس از نسل‌های ناامیدکنندهٔ سوم و چهارم، نسل پنجم برای GTI یک بازگشت واقعی به ریشه‌ها بود. این نسل هرچند همچنان کابین باکیفیتی داشت و یک خودروی روزمرهٔ عالی بود اما به لطف پیشرانهٔ 2 لیتری توربوشارژ قدرتمند 230 اسب بخاری و هندلینگ فوق‌العاده، جادوی رانندگی را دوباره به GTI بازگرداند. نسل پنجم با عملکرد تحسین‌برانگیزی که به نمایش گذاشت، تاج پادشاهی دنیای هاچ‌بک‌های داغ را دوباره بر سر گلف گذاشت.

کپی لینک

نسل ششم سال 2009

در مورد نسل ششم GTI چیز زیادی نمی‌توان گفت. این خودرو در اکثر موارد خوب است. تنها انتقاد از نسل ششم این است که GTI را نسبت به نسل پنجم خیلی ارتقاء نداد و تنها 5 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به قبل داشت درحالی‌که با وزن 1393 کیلوگرم، نزدیک به 60 کیلوگرم سنگین‌تر شده بود. به همین دلیل، وقتی نسل ششم گلف GTI در سال 2013 از بازار کنار رفت، احساس می‌شد از رقبا عقب مانده است.

کپی لینک

نسل هفتم سال 2013

نسل هفتم GTI یک‌بار دیگر همه‌چیز را ارتقاء بخشید. این نسل از گلف از همان ابتدا یکی از بهترین هاچ‌بک‌های بازار محسوب می‌شد ولی در نسخهٔ GTI با پیشرانهٔ 245 اسب بخاری و شاسی بی‌نظیر، لذت رانندگی فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کرد. نسل هفتم گلف GTI هفت سال در بازار باقی ماند ولی در سال 2020 همچنان به‌خوبی و پیشرفتگی سال 2013 احساس می‌شد.

کپی لینک

نسل هشتم سال 2020

نسل هشتم گلف GTI خودروی خوبی است ولی پیشینیانش بهتر بودند. این خودرو با 265 اسب بخار قدرت که بیشترین قدرت در تاریخ گلف GTI محسوب می‌شود، پرفورمنس فوق‌العاده‌ای دارد ولی کمی شبیه به نسل چهارم، به نظر می‌رسد هدف اصلی یک هاچ‌بک داغ را فراموش کرده است. نسل هشتم فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود و کابین آن تحت سلطهٔ نمایشگرهای بزرگ و کنترل‌های صوتی است. همچنین این گلف با رشد اندازه، به گزینه‌ای عالی برای رانندگی‌های روزمره تبدیل شده اما در این فرایند بخشی از لذت رانندگی خود را از دست داده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.