درگ هاچبک داغ آلمانی با کوپه اسپرت ژاپنی، گلف R در برابر نیسان Z
تصور کنید قصد خرید خودروی اسپرتی با قیمتی در حدود 40 هزار دلار دارید. در این صورت دو گزینه پیش رو خواهید داشت: هاچبک داغی مثل فولکسواگن گلف R یا کوپهٔ اسپرتی مثل نیسان Z. کدام را انتخاب میکنید؟ اگر پیش از انتخاب میخواهید بدانید کدامیک از این دو ماشین در خط مستقیم سریعتر است، درگ جدید Sam CarLegion را ببینید. در این ویدئو هم شاهد درگهای از حالت سکون و هم مسابقههای رولینگ هستیم که بهخوبی میتواند تواناییهای خودروها در مسابقات مختلف خط مستقیم را نشان دهد.
در درگ از حالت سکون، گلف R برتری چشمگیری نسبت به نیسان Z دارد زیرا این هاچبک آلمانی از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد و 90 کیلوگرم از کوپهٔ اسپرت نیسان سبکتر است. بااینحال، Z به میزان قابلتوجهی از گلف R قویتر است. زیر کاپوت این ماشین یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو قرار گرفته است که 400 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ گلف 315 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور را تحویل چرخها میدهد. همچنین گلف حاضر در این رقابت از گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکند که این یعنی عملکرد هاچبک داغ فولکسواگن تحت تأثیر مهارت راننده هم خواهد بود.
شاید به همین دلیل بود که گلف R در هیچکدام از درگهای سکون و رولینگ شانسی در برابر رقیب ژاپنی نداشت و Z با وجود هرز گردی زیاد چرخهای عقب، موفق شد هاچبک ژرمنها را با اختلاف زیادی مغلوب کند. البته شاید اگر گلف به گیربکس دوکلاچه مجهز بود، بهاحتمالزیاد لااقل در درگهای از حالت سکون میتوانست عملکرد بسیار بهتری از خود نشان دهد.
مقایسه مشخصات فنی
| نیسان Z | گلف R |
پیشرانه | 3.0 لیتری V6 توئین توربو | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 400 اسب بخار | 315 اسب بخار |
گشتاور | 475 نیوتن متر | 420 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عچهارچرخ |
وزن | 1610 کیلوگرم | 1525 کیلوگرم |
قیمت پایه | 41,015 دلار | 45,385 دلار |