سیتروئنفولکس واگنفیاتمینی

درگ خودروهای اقتصادی کلاسیک! بیتل، ژیان، فیات 500 و مینی

خودروهای مردمی اروپا با پیشرانه‌هایی که بین ۱۸ تا ۶۲ اسب بخار قدرت دارند در درگی جالب به مصاف هم رفته‌اند تا سریع‌ترین آن‌ها مشخص شود.

در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم خودروهای کوچک ارزان‌قیمت که از آن‌ها به‌عنوان خودروهای مردمی یاد می‌شود در اروپا بسیار محبوب شدند. پیشتاز این بخش فولکس‌واگن بیتل بود که قبل از جنگ معرفی شد اما محبوبیت فوق‌العادهٔ آن پس از خاموش شدن شعله‌های جنگ شکل گرفت. پس از این هم سیتروئن ۲CV، فیات ۵۰۰ و مینی معرفی شدند. همهٔ این خودروها محبوبیت جهانی پیدا کردند و به فروش بالایی دست یافتند. حال این چهار خودروی کوچک اروپایی در فرودگاهی در کلرادو گرد هم جمع شده‌اند تا پاسخ این سؤال را مشخص کنند: کدام خودروی مردمی سریع‌تر است؟

اولین شرکت‌کننده محبوب‌ترین خودروی آن روزگار یعنی فولکس‌واگن بیتل است. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تخت چهار سیلندر استفاده می‌کند که ۶۰ اسب بخار قدرت دارد و نیروی خود را به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. خودروی بعدی سیتروئن ۲CV است که زیر کاپوت نصف بیتل سیلندر و قدرت دارد. پیشرانهٔ دو سیلندر ۶۰۲ سی‌سی تخت این خودرو ۲۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. سپس به ستارهٔ بریتانیا می‌رسیم. در سینهٔ این خودرو یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر قرار گرفته است که ۶۲ اسب بخار قدرت را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد.

آخرین خودروی جمع هم فیات ۵۰۰ ایتالیایی است که کوچک‌ترین پیشرانه و کمتری قدرت را دارد. موتور دو سیلندر خطی این خودرو تنها ۴۹۹ سی‌سی حجم و ۱۸ اسب بخار قدرت دارد. مثل بیتل، در ۵۰۰ هم پیشرانه در عقب نصب شده است. در این ویدئو بین خودروها یک مسابقهٔ درگ و سپس آزمایش ترمز و حداکثر سرعت برگزار می‌شود. در درگ مینی با اختلاف پیروز می‌شود. این خودرو پس از ۲۳ ثانیه به خط پایان می‌رسد و بیتل با ۲۶.۶ ثانیه در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. رتبهٔ آخر هم با حدود ۳۵ ثانیه به فیات ۵۰۰ می‌رسد که تعجبی هم ندارد. البته ۲CV هم خیلی سریع‌تر از رقیب ایتالیایی نیست و ۳۳ ثانیه طول می‌کشد تا به پایان ۴۰۰ متر برسد.

بااین‌حال، فیات کوچک و سبک در آزمایش ترمز پیروز می‌شود. ازآنجایی‌که این خودروها ضعیف و کند هستند، آزمایش ترمز از سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت انجام می‌شود و ۵۰۰ در کمتر از ۱۱ متر به توقف کامل می‌رسد. بیتل و سیتروئن تقریباً عملکرد یکسانی دارند و به ترتیب در ۱۲.۸ متر و ۱۳.۱ متر متوقف می‌شوند و مینی هم با حدود ۱۴ متر در جایگاه آخر قرار می‌گیرد. در آزمایش حداکثر سرعت اما نمایندهٔ بریتانیایی‌ها ناکامی قبلی را جبران کرد و در مسیر ۱.۲ کیلومتری به سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسید تا بالاتر از بیتل با ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت قرار گیرد. سیتروئن و فیات هم به ترتیب با ۸۲ و ۷۶ کیلومتر بر ساعت عملکردی نزدیک به هم داشتند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Hamilton1970

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (529 ديدگاه)

    واقعا خودروهای کلاسیک کوچیک خیلی از نظر معنوی ارزشمندن چون هم خاطرات زیادی با خودشون دارن و هم یادآور خلاقیت سازنده‌شون هستن

    موافقم 55
    مخالفم 2
  2. Reza Waffen SS

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    بیتل افسانه ای انتخابم البته از مینی هم نمیشه گذشت

    موافقم 34
    مخالفم 4
  3. محمدهادی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2142 ديدگاه)

    واقعا مینی حضورش بین سایرین غیر منصفانه بود
    اون یه کوچولوی اسپرت بود،ملومه که مثل گنجیشک از کنار بقیه ردمیشه

    موافقم 28
    مخالفم 2
  4. abbas

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (238 ديدگاه)

    فقط اون فیات موقع تست تاپ اسپید طرف تو ماشین انگار داشت هولش میداد

    موافقم 4
    مخالفم 0
  5. سید

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ژیان با اون قدرت کم و سرعتش که هیچی،در مورد بیتل هم باید بگم بدرد آب و هوای گرم نمی خوره.مینی ولی از حق نگذریم اییییییی…بدک نیست.ولی وای به فیات،از قدیم گفتن فیات،مرحمت زیاد.زمانی بابام یک فیات نگار داشت.اون ماشین ثابت کرد که بدرد مسافرت نمی خوره.باور کنید تمام ۱۳ روز عید رو باهاش تو جاده بودیم بماند،از استان خراسان هم نتونستیم بیرون بریم.خاک عالم بر سر اون مهندسی که فیات رو طراحی کرده.بخدا ساخت چنین ماشینی به معنای واقعی کلمه هدر دادن منابع طبیعی هست.

    موافقم 6
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا