رقابت کامپکت‌های اسپرت: سوبارو WRX، سیویک Si، گلف GTI و النترا N

چهارشنبه 1 تیر 1401 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
Compact-1
طی چند سال اخیر شاهد تحول بزرگی در بخش خودروهای پرفورمنس بوده‌ایم زیرا این خودروها آن‌قدر زیاد شده‌اند که حالا حتی با بودجه‌های نه‌چندان زیاد نیز...
تبلیغات

طی چند سال اخیر شاهد تحول بزرگی در بخش خودروهای پرفورمنس بوده‌ایم زیرا این خودروها آن‌قدر زیاد شده‌اند که حالا حتی با بودجه‌های نه‌چندان زیاد نیز انتخاب‌های زیادی پیش روی خریداران قرار دارد. سوبارو WRX، فولکس‌واگن گلف GTI، هیوندای النترا N و هوندا سیویک Si برجسته‌ترین خودروها در این بخش محسوب می‌شوند و حالا این چهار کامپکت اسپرت گرد هم جمع شده‌اند تا با مقایسهٔ آن‌ها مشخص شود کدام‌یک بهترین است. هر چهار خودروی این جمع به پیشرانه‌های توربوشارژ چهار سیلندر مجهز هستند و همگی از گیربکس‌های دستی استفاده می‌کنند.

از میان این چهار ماشین، هیوندای با 280 اسب بخار قدرت و 392 نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین است درحالی‌که WRX با 275 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور، با اختلافی جزئی در پس آن قرار می‌گیرد. سوبارو اما برخلاف سه خودروی دیگر، قدرت خود را به هر چهارچرخ می‌فرستد. خودروی سوم جمع بر اساس توان پیشرانه، گلف GTI با 245 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که عنوان ضعیف‌ترین عضو گروه هم به سیویک Si با 200 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور می‌رسد. قیمت خودروها نیز به همین ترتیب است و هرچه قدرت بیشتر باشد قیمت هم بالاتر می‌رود به‌جز گلف GTI که 375 دلار از WRX گران‌تر است.

در مسابقهٔ درگ، ابتدا WRX جلو می‌افتد اما در ادامه گلف خود را به رقیب ژاپنی رسانده و پیشتاز می‌شود. بااین‌حال، هر سه خودروی گلف، WRX و النترا تقریباً هم‌زمان از خط پایان رد می‌شوند و سیویک تنها خودرویی است که با بقیه فاصله دارد. این ماشین با اختلافی نزدیک به طول دو خودرو آخر می‌شود. سپس نوبت به تایم زنی در پیست می‌رسد که در اینجا هیوندای سریع‌ترین است و پس از آن به ترتیب سوبارو، سیویک و گلف قرار می‌گیرند. GTI و Si بیشتر روی راحتی خیابانی تمرکز دارند و به همین دلیل مقداری از پرفورمنس را قربانی کرده‌اند درحالی‌که در نقطهٔ مقابل، النترا و WRX در پیست بسیار توانمند هستند اما این به قیمت کاهش راحتی آن‌ها تمام شده است.

در داخل، سیویک با کارایی فراوان و ارگونومی مناسب، خودروی تقریباً بی‌نقصی است و ویژگی برجسته در کابین النترا صندلی‌های اسپرت فوق‌العاده به همراه دکمه‌های فیزیکی زیاد است. GTI در داخل راحت‌ترین و باکیفیت‌ترین عضو جمع است و ازآنجایی‌که تنها هاچ‌بک این رقابت هم به‌حساب می‌آید، کارایی بیشتری برای استفاده‌های روزمره دارد؛ و درنهایت به WRX می‌رسیم که داخل آن نسبتاً قدیمی به نظر می‌رسد اما بهترین دید رو به بیرون را دارد.

به‌طورکلی، هرکدام از این چهار خودروی کامپکت در نوع خود واقعاً خوب هستند و انتخاب از بین آن‌ها به خواسته‌های خریداران بستگی خواهد داشت. کسانی که خواهان پرفورمنس بالاتر هستند باید سراغ هیوندای بروند اما کسانی که حداکثر کارایی و قابلیت استفادهٔ روزمره را می‌خواهند باید گلف را انتخاب کنند. برای کسانی که به پرفورمنس مناسب در هر شرایط آب و هوایی نیاز دارند WRX گزینهٔ خوبی خواهد بود و آن‌هایی که به قیمت مناسب اهمیت می‌دهند نیز بهتر است راهی نمایندگی‌های هوندا شوند.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

سیویک Si

گلف GTI

سوبارو WRX

النترا N

پیشرانه

1.5 لیتری I4 توربو

2.0 لیتری I4 توربو

2.4 لیتری H4 توربو

2.0 لیتری I4 توربو

قدرت

200 اسب بخار

245 اسب بخار

275 اسب بخار

280 اسب بخار

گشتاور

260 نیوتن متر

370 نیوتن متر

250 نیوتن متر

392 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

6 سرعته دستی

6 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

جلو

جلو

چهارچرخ

جلو

وزن

1332 کیلوگرم

1430 کیلوگرم

1542 کیلوگرم

1445 کیلوگرم

قیمت

28,595 دلار

30,975 دلار

30,600 دلار

33,245 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.