فروش خودروهای برقی فولکس واگن در سال 2024 بیش از تسلا خواهد بود
این خبر مفصل نشان میدهد گروه فولکسواگن برای رسیدن به این هدف 16 خودروی الکتریکی جدید را عرضه خواهد کرد. بلومبرگ قبلاً انتظار داشت این غول خودروسازی آلمانی در سال 2023 از نظر فروش تسلا را پشت سر بگذارد اما کارخانههای جدید تسلا در آلمان و تگزاس به این برند آمریکایی کمک خواهند کرد میزان فروش خود در یک سال آینده را افزایش دهد.
بلومبرگ اظهار میدارد گروه فولکسواگن در سال 2021 تعداد 310 هزار خودروی الکتریکی را تحویل مشتریان اروپایی داده که بهطور قابلتوجهی بیشتر از فروش 170 هزار دستگاهی تسلا است. البته حضور فولکسواگن در آمریکا داستان دیگری دارد. این گروه خودروسازی به منظور تثبیت خود به عنوان پیشتاز بازار الکتریکیها نیازمند تکرار موفقیت بازارهای اروپایی در سایر کشورها به ویژه چین خواهد بود جایی که فقط سهم 3.5 درصدی از بازار خودروهای الکتریکی را از ابتدای سال تا ماه آوریل دارد.
البته این تنها گروه فولکسواگن نیست که در بازار خودروهای الکتریکی رشد سریعی را نشان میدهد. بلومبرگ میگوید BYD چین امسال سومین سازنده بزرگ خودروهای الکتریکی در جهان خواهد بود و این موقعیت را تا سالهای 2023، 2024 و 2025 حفظ خواهد کرد. به این ترتیب BYD میتواند بالاتر از شرکتهای مشهوری همچون فورد، جنرال موتورز، چانگان، استلانتیس، جیلی، مرسدس بنز و تویوتا قرار گیرد.
نکته جالب اینکه طبق گفته بلومبرگ همهگیری خودروهای الکتریکی به اندازه پیشبینیهای کارشناسان سریع نخواهد بود. در واقع این رسانه خبری میگوید خودروهای الکتریکی در سال 2025 تنها سهم 15 درصدی از بازار را خواهند داشت که نسبت به سهم 6 درصدی سال 2021 رشد خوبی را نشان میدهد اما به اندازه پیشبینیها نیست. چین همچنان مهمترین بازار این خودروها خواهد بود چراکه سهم 25 درصدی را در سال 2025 خواهند داشت. سهم خودروهای الکتریکی در بازار چین 11 درصد در سال 2021 بوده است. همچنین پیشبینی میشود این خودروها در اروپا سهم 20 درصدی را طی سال 2025 داشته باشند که نسبت به سهم 9 درصدی سال پیش پیشرفت نسبتاً خوبی را نشان میدهد. انتظار میرود اواسط دهه جاری میلادی با عرضه طیف گستردهای از پلتفرمهای الکتریکی و پیشرفتهای تکنولوژی باتریها مصادف شود و به این ترتیب خودروهای الکتریکی ارزانتری تولید شوند.
اگرچه انتظار میرود برخی خودروسازان مطرح رقیب تسلا شوند اما افزایش فروش محصولاتشان میتواند با افزایش هزینهها و کاهش سوددهی همراه باشد، مشکلاتی که تسلا آنها را مدتها پیش پشت سر گذاشته است.