فولکس واگن

فولکس‌واگن گلف، افول بی‌سروصدای یک افسانه محبوب

فولکس‌واگن گلف که با بیش از ۳۷ میلیون دستگاه تولید، زمانی سلطان بازار بود، در سال‌های اخیر ۷۵ درصد کاهش تولید داشته و شاسی‌بلندها جای آن را گرفته‌اند.

از زمان عرضه اولین گلف در اواخر مارس ۱۹۷۴، فولکس‌واگن بیش از ۳۷ میلیون دستگاه از این خودرو تولید کرده است. گلف با اختلاف پرفروش‌ترین مدل این شرکت محسوب می‌شود و از بیتل (۲۱.۵ میلیون) و پولو (۲۰ میلیون) پیشی گرفته است اما این هاچ‌بک افسانه‌ای که زمانی بازار را در دست داشت، حالا در سراشیبی قرار گرفته است. طبق اسناد داخلی کارخانه ولفسبورگ که توسط رویترز بررسی شده، تولید گلف در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۵، فولکس‌واگن بیش از یک میلیون دستگاه گلف هاچ‌بک و استیشن تولید کرد اما این رقم در سال گذشته به کمی بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه رسید. برای سال ۲۰۲۵ نیز طبق پیش‌بینی‌ها تنها ۲۵۰ هزار دستگاه گلف تولید خواهد شد که کاهش ۷۵ درصدی را طی یک دهه نشان می‌دهد. کاوالو، رئیس شورای کارگری، به رویترز گفت:

روند کاهش تولید گلف غیرقابل توقف است.

این کاهش فروش دلایل مختلفی دارد. نسل هشتم گلف با مشکلات نرم‌افزاری اولیه مواجه شد که تقاضا را کاهش داد. همچنین کیفیت داخلی کابین نسبت به نسل هفتم که بسیار تحسین شده بود، افت محسوسی داشت و این موضوع با انتقادهایی همراه شد. حذف دکمه‌های فیزیکی و جایگزینی آن‌ها با کنترل‌های لمسی نیز رضایت مشتریان را کاهش داد. درعین‌حال، محبوبیت روزافزون شاسی‌بلندها تأثیر بزرگی داشته است. مدل تی‌راک در اروپا تقریباً به‌اندازه گلف محبوب است. در سال گذشته ۲۱۶,۵۴۹ دستگاه گلف در اروپا فروخته شد که تنها ۱۳ هزار دستگاه بیشتر از تی‌راک است. حتی تی‌راک کانورتیبل از مزدا میاتا در اروپا فروش بیشتری داشت.

فولکس‌واگن قصد دارد تولید گلف با پیشرانه درون‌سوز را از سال ۲۰۲۷ از ولفسبورگ به مکزیک منتقل کند. در این صورت، کاوالو احتمال کاهش هفته کاری به چهار روز در کارخانه ولفسبورگ را مطرح کرده است، جایی که تیگوان، تایرون و مینی‌ون قدیمی توران نیز تولید می‌شوند. گلف درنهایت با نسل نهم که تمام الکتریکی و روی پلتفرم اختصاصی ساخته خواهد شد تا پایان دهه به ولفسبورگ بازمی‌گردد. تی‌راک الکتریکی نیز در این کارخانه تولید خواهد شد. فولکس‌واگن در حال اجرای برنامه کاهش هزینه‌هاست. این شرکت قصد دارد تا پایان دهه ۳۵ هزار از کارکنان خود در آلمان را حذف کند. بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰، تولید سالانه در آلمان ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت که بخش عمده آن به انتقال خط تولید گلف به مکزیک مربوط است. البته گلف تنها در ولفسبورگ تولید نمی‌شود و کارخانه‌های مالزی و چین نیز این خودرو را مونتاژ می‌کنند. رئیس توسعه فنی فولکس‌واگن اعلام کرده که هرچند نسخه الکتریکی در آینده نزدیک معرفی خواهد شد اما مدل درون‌سوز کنونی ممکن است تا سال ۲۰۳۵ همچنان تولید شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای
منبع
motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (272 ديدگاه)

    هیچ ربطی به شاسی ها نداره در بازار امریکا رسوای دیزل گیت فولکس نابود کرد و بازار هاچبک ها دست سیویک و کرولا افتاد در بازار اروپا باز گشت قدرت مند پژو ۲۰۸ باعث شد هم خودرو سال بشه و هم پرفروش ترین انواع نسخه های هیبرید و بنزینی برای خریداران در کنار طراحی شیک باعث شد ۲۰۸ فروش خوبی داشته باشه رنو ساندرو و رنو کلیو هم فروش بشدت خوبی تجربه میکنن گلف خودرو خوبی هست اما بهتر از گلف هم در بازار وجود داره

    موافقم 25
    مخالفم 29
    1. اشکودا عشق مردم ترکیه

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1239 ديدگاه)

      اومدم دیس بدم ولی قبلش از هوش مصنوعی پرسیدم مث اینکه ایشون درست میگن
      زنده باد مالزی و اسلوونی

      موافقم 9
      مخالفم 12
    2. کامران

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (12 ديدگاه)

      بعد از دیزل گیت، گلف حتی تا دو سال بعدش توی امریکا افزایش فروش رو تجربه کرد و توی اروپا هم توی نسل هفتم کم و بیش فروش یکسانی رو داشت تا سال ۲۰۲۰ ولی از نسل هشتم هم توی اروپا هم توی امریکا افت فروش زیادی رو تجربه کرد که با گذشت حدود پنج سال از دیزل گیت (زمان معرفی نسل هشتم) پس نمیتونه این افت فروش ربطی به دیزل گیت داشته باشه، و باید دنبال دلایل دیگه ای بود حالا ممکنه به اندازه رقبا پیشرفت نداشته توی این نسل یا افت کیفیتِ احتمالی یا فشار سکمنت کراس اوور ها یا شاید دلایل دیگه

      موافقم 21
      مخالفم 2
      1. محمدهادی

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2604 ديدگاه)

        من موندم پاسات چرا خبری ازش نیست؟
        خودش به تنهایی غول تولیدی فولکس بود همیشه
        تیراک با اون اسم مزخرفش باید مطرح شه ولی حرفی از پاسات زده نشه!!
        ملومه به فنا میری دیگه،عجیبه!!

    3. مهدی

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      داداش رنو ساندرو چه ربطی به گلف داره؟!

      موافقم 6
      مخالفم 1
    4. کامران

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (12 ديدگاه)

      نه کلیو نه ۲۰۸ هیچکدوم توی سگمنت کلاس گلف نیستن در واقع یه کلاس کوچیکتر هستن، طول هر کدومشون حدود ۲۵ سانت از گلف کمتره، از خانواده پژو اونی که هم کلاسه با گلف 308 ه

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. اشکودا عشق مردم ترکیه

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1239 ديدگاه)

    خط آخر نوشته خط تولید تو مالزی هم دارن خدایی مالزی هرچی تولید میکنه عالی و درجه یکه جنس ساخت مالزی دیدین بخرین

    موافقم 10
    مخالفم 9
    1. JaMsHiD-B

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3270 ديدگاه)

      جنس آلمانی با مالزی خیلی قرار نیست فرق کنه وگرنه استاندار ها به کل می‌ره زیر سوال
      اسمش جنس مالزیایی هست
      وگرنه صرفا همون ماشین هست که با کنترل کیفیت و تحت لیسانس توی اون کشور تولید میشه

      موافقم 15
      مخالفم 2
      1. اشکودا عشق مردم ترکیه

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1239 ديدگاه)

        زنجیره تامین خیلی مهمه

  3. elijah wood 2001tby j7

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    من حساب کاربری که ایجاد کردم داخل ایمیلم اونو فعال نکردم و الان این زیر فقط ایمیل و نام زدم
    پدال لطفا بخدا فرار نمیکنم با ایجاد حساب کاربری جدید(حساب کاربریمو در ایمیل فعال نکردم و این زیر فقط نام و ایمیل زدم)میام

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. Mahan

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (164 ديدگاه)

      من خودم شخصا عاشق گلف هستم ولی نسل آخرش خیلی منو ناامید کرد. طراحی ظاهری خوبی داشت ولی همین موضوع طراحی بی کیفیت و مانیتوری کابینش که تو متن هم بهش اشاره شد خیلی درسته و نامید کننده بود. خودم عاشق نسل ۷ اشم. خیلی خشونت و مخصوصا کابینش طراحی بروز و الهام گرفته از نسل چهارم کلاسیک خیلی ترکیب خوبی بود. همچنان انتخاب من همونه ولی در آینده‌ ای که برقی گویا قراره بشه من فاتحشو با تاسف تو ذهنم خوندم….

      موافقم 5
      مخالفم 2
  4. Nismo

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1952 ديدگاه)

    با وجود سلطان سیویک گلف همیشه برای مقام دوم میجنگیده

    موافقم 3
    مخالفم 27
    1. حمید

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (310 ديدگاه)

      این نظر شما هست و قابل احترام ولی بعد از سوار شدن و تست یا بررسی چند مدل هوندا سیویک و فولکس واگن گلف به این نتیجه رسیدید؟ یا فقط در حد یکی دو ویدئو درگ؟
      گلف در کلاس هاچبک به جرئت میتونم بگم همتا و رقیبی نداشته چه از لحاظ قدرت و شتاب و فنی چه از لحاظ اقتصادی و ارزش خرید بی جهت نیست که بهش میگن هاچبک داغ
      در دسترس ترین و ارزان ترین نمونه هوندا سیویک در ایران از مدل ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ موجود هست در مقابل نیز رقیب همین ماشین یعنی فولکس واگن MK2 از مدل ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ رو داریم، در مقایسه هایی که بین این دو خودرو انجام شده با اختلاف خیلی زیاد گلف برنده بوده نسل دوم این ماشین به قدری برای من لذت بخش بود که حتی فولکس گلی که ۱۵ سال از این ماشین جوان تر بود نتونست اون حس هیجان و خاص بودن رو در من زنده کنه

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. KOP

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (89 ديدگاه)

        گل طراحی VW برزیل برای بازار آمریکا جنوبی بود. قرار نبوده و نمیتونه با گلف قیاس شه.
        هاچبک داغ به مدل اسپرت GTi , R میگویند و به تمام مدلهای گلف اطلاق نمیشه. و این لقب به 1976 GTi دادند که همه گیر شد اما قبل اون مدلهایی با ویژگی اسپرت عرضه شد اما همه گیری جهانی این لقب با GTi 1976 بود که بعد اون بقیه مدلهای دیگری با این فرمول عرضه کردند

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6391 ديدگاه)

      سیویک ربطی به گلف نداره ها؟

      رتبه اول هاچپک ها فوکس

  5. hosen

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (992 ديدگاه)

    چقدر نسل دومش جذابه

    موافقم 4
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا