فولکسواگن گلف که با بیش از ۳۷ میلیون دستگاه تولید، زمانی سلطان بازار بود، در سالهای اخیر ۷۵ درصد کاهش تولید داشته و شاسیبلندها جای آن را گرفتهاند.
از زمان عرضه اولین گلف در اواخر مارس ۱۹۷۴، فولکسواگن بیش از ۳۷ میلیون دستگاه از این خودرو تولید کرده است. گلف با اختلاف پرفروشترین مدل این شرکت محسوب میشود و از بیتل (۲۱.۵ میلیون) و پولو (۲۰ میلیون) پیشی گرفته است اما این هاچبک افسانهای که زمانی بازار را در دست داشت، حالا در سراشیبی قرار گرفته است. طبق اسناد داخلی کارخانه ولفسبورگ که توسط رویترز بررسی شده، تولید گلف در سالهای اخیر بهشدت کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۵، فولکسواگن بیش از یک میلیون دستگاه گلف هاچبک و استیشن تولید کرد اما این رقم در سال گذشته به کمی بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه رسید. برای سال ۲۰۲۵ نیز طبق پیشبینیها تنها ۲۵۰ هزار دستگاه گلف تولید خواهد شد که کاهش ۷۵ درصدی را طی یک دهه نشان میدهد. کاوالو، رئیس شورای کارگری، به رویترز گفت:
روند کاهش تولید گلف غیرقابل توقف است.
این کاهش فروش دلایل مختلفی دارد. نسل هشتم گلف با مشکلات نرمافزاری اولیه مواجه شد که تقاضا را کاهش داد. همچنین کیفیت داخلی کابین نسبت به نسل هفتم که بسیار تحسین شده بود، افت محسوسی داشت و این موضوع با انتقادهایی همراه شد. حذف دکمههای فیزیکی و جایگزینی آنها با کنترلهای لمسی نیز رضایت مشتریان را کاهش داد. درعینحال، محبوبیت روزافزون شاسیبلندها تأثیر بزرگی داشته است. مدل تیراک در اروپا تقریباً بهاندازه گلف محبوب است. در سال گذشته ۲۱۶,۵۴۹ دستگاه گلف در اروپا فروخته شد که تنها ۱۳ هزار دستگاه بیشتر از تیراک است. حتی تیراک کانورتیبل از مزدا میاتا در اروپا فروش بیشتری داشت.
فولکسواگن قصد دارد تولید گلف با پیشرانه درونسوز را از سال ۲۰۲۷ از ولفسبورگ به مکزیک منتقل کند. در این صورت، کاوالو احتمال کاهش هفته کاری به چهار روز در کارخانه ولفسبورگ را مطرح کرده است، جایی که تیگوان، تایرون و مینیون قدیمی توران نیز تولید میشوند. گلف درنهایت با نسل نهم که تمام الکتریکی و روی پلتفرم اختصاصی ساخته خواهد شد تا پایان دهه به ولفسبورگ بازمیگردد. تیراک الکتریکی نیز در این کارخانه تولید خواهد شد. فولکسواگن در حال اجرای برنامه کاهش هزینههاست. این شرکت قصد دارد تا پایان دهه ۳۵ هزار از کارکنان خود در آلمان را حذف کند. بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰، تولید سالانه در آلمان ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت که بخش عمده آن به انتقال خط تولید گلف به مکزیک مربوط است. البته گلف تنها در ولفسبورگ تولید نمیشود و کارخانههای مالزی و چین نیز این خودرو را مونتاژ میکنند. رئیس توسعه فنی فولکسواگن اعلام کرده که هرچند نسخه الکتریکی در آینده نزدیک معرفی خواهد شد اما مدل درونسوز کنونی ممکن است تا سال ۲۰۳۵ همچنان تولید شود.
علیرضا
۱۵ خرداد ۱۴۰۴هیچ ربطی به شاسی ها نداره در بازار امریکا رسوای دیزل گیت فولکس نابود کرد و بازار هاچبک ها دست سیویک و کرولا افتاد در بازار اروپا باز گشت قدرت مند پژو ۲۰۸ باعث شد هم خودرو سال بشه و هم پرفروش ترین انواع نسخه های هیبرید و بنزینی برای خریداران در کنار طراحی شیک باعث شد ۲۰۸ فروش خوبی داشته باشه رنو ساندرو و رنو کلیو هم فروش بشدت خوبی تجربه میکنن گلف خودرو خوبی هست اما بهتر از گلف هم در بازار وجود داره
اشکودا عشق مردم ترکیه
۱۵ خرداد ۱۴۰۴اومدم دیس بدم ولی قبلش از هوش مصنوعی پرسیدم مث اینکه ایشون درست میگن
زنده باد مالزی و اسلوونی
کامران
۱۵ خرداد ۱۴۰۴بعد از دیزل گیت، گلف حتی تا دو سال بعدش توی امریکا افزایش فروش رو تجربه کرد و توی اروپا هم توی نسل هفتم کم و بیش فروش یکسانی رو داشت تا سال ۲۰۲۰ ولی از نسل هشتم هم توی اروپا هم توی امریکا افت فروش زیادی رو تجربه کرد که با گذشت حدود پنج سال از دیزل گیت (زمان معرفی نسل هشتم) پس نمیتونه این افت فروش ربطی به دیزل گیت داشته باشه، و باید دنبال دلایل دیگه ای بود حالا ممکنه به اندازه رقبا پیشرفت نداشته توی این نسل یا افت کیفیتِ احتمالی یا فشار سکمنت کراس اوور ها یا شاید دلایل دیگه
محمدهادی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴من موندم پاسات چرا خبری ازش نیست؟
خودش به تنهایی غول تولیدی فولکس بود همیشه
تیراک با اون اسم مزخرفش باید مطرح شه ولی حرفی از پاسات زده نشه!!
ملومه به فنا میری دیگه،عجیبه!!
مهدی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴داداش رنو ساندرو چه ربطی به گلف داره؟!
کامران
۱۶ خرداد ۱۴۰۴نه کلیو نه ۲۰۸ هیچکدوم توی سگمنت کلاس گلف نیستن در واقع یه کلاس کوچیکتر هستن، طول هر کدومشون حدود ۲۵ سانت از گلف کمتره، از خانواده پژو اونی که هم کلاسه با گلف 308 ه
Sohrab
۱۹ خرداد ۱۴۰۴کاملا درسته. پژو ۲۰۸ و رنو کلیوبا گلف در یک سگمنت نیستند و با پولو رقابت میکنند. فروش ضعیف گلف در سالهای اخیر به خاطر این بود که خریداران گلف به تیگوان، تی-راک و id.3 سرشکن شدند. تازه به این جمع میشه اشکودا کاروک، سئات اتکا و … رو هم اضافه کرد که به نوعی میراثدار گلف هستند. با تغییر ذائقه مشتریها فولکسواگن با محصولات جدید پاسخ داد و سهم بازار رو برای خودش حفظ کرد. درسته که گلف ۸ نسبت به نسل ۷ کاهش کیفیت داشت ولی باید در نظر داشت که تمام خودروها بعد از کرونا و جنگ اکراین کاهش کیفیت رو تجربه کردن چون تورم خیلی بالا رفت و محصول حدود پنجاه درصد گرونتر شد و کمپانیها تا زمانیکه دوباره قدرت خرید مردم بالا بره مجبور به کاهش کیفیت شدند. این موضوع ربطی به خودرو خاصی مثل گلف و کرولا که سمبل کیفیت در کلاس اقتصادی هستند نداره و همه رو شامل میشه.
Sohrab
۱۹ خرداد ۱۴۰۴کاملا درسته این قیاس موضوعیت نداره. پژو ۲۰۸ و رنو کلیو با گلف در یک سگمنت نیستند و با پولو رقابت میکنند. شما اگه بخوای مقایسهای بین پژو و گلف بکنی باید فروش پژو ۳۰۸ رو با گلف مقایسه کنی. فروش ضعیف گلف در سالهای اخیر به خاطر این بود که خریداران گلف به تیگوان، تی-راک و id.3 سرشکن شدند. تازه به این جمع میشه اشکودا کاروک، سئات اتکا و … رو هم اضافه کرد که به نوعی میراثدار گلف هستند. با تغییر ذائقه مشتریها فولکسواگن با محصولات جدید پاسخ داد و سهم بازار رو برای خودش حفظ کرد. درسته که گلف ۸ نسبت به نسل ۷ کاهش کیفیت داشت ولی باید در نظر داشت که تمام خودروها بعد از کرونا و جنگ اکراین کاهش کیفیت رو تجربه کردن چون تورم خیلی بالا رفت و محصول حدود پنجاه درصد گرونتر شد و کمپانیها تا زمانیکه دوباره قدرت خرید مردم بالا بره مجبور به کاهش کیفیت شدند. اونموقع ربطی به خودرو خاصی مثل گلف و کرولا که سمبل کیفیت در کلاس اقتصادی هستند نداره و همه رو شامل میشه. ماجرا دیزلگیت هم خیلی وقته رنگ باخته بالاخص وقتی فاش،شد که بقیه کمپانیها هم همین کلک رو میزدند.
اشکودا عشق مردم ترکیه
۱۵ خرداد ۱۴۰۴خط آخر نوشته خط تولید تو مالزی هم دارن خدایی مالزی هرچی تولید میکنه عالی و درجه یکه جنس ساخت مالزی دیدین بخرین
JaMsHiD-B
۱۵ خرداد ۱۴۰۴جنس آلمانی با مالزی خیلی قرار نیست فرق کنه وگرنه استاندار ها به کل میره زیر سوال
اسمش جنس مالزیایی هست
وگرنه صرفا همون ماشین هست که با کنترل کیفیت و تحت لیسانس توی اون کشور تولید میشه
اشکودا عشق مردم ترکیه
۱۶ خرداد ۱۴۰۴زنجیره تامین خیلی مهمه
Nismo
۱۵ خرداد ۱۴۰۴با وجود سلطان سیویک گلف همیشه برای مقام دوم میجنگیده
حمید
۱۵ خرداد ۱۴۰۴این نظر شما هست و قابل احترام ولی بعد از سوار شدن و تست یا بررسی چند مدل هوندا سیویک و فولکس واگن گلف به این نتیجه رسیدید؟ یا فقط در حد یکی دو ویدئو درگ؟
گلف در کلاس هاچبک به جرئت میتونم بگم همتا و رقیبی نداشته چه از لحاظ قدرت و شتاب و فنی چه از لحاظ اقتصادی و ارزش خرید بی جهت نیست که بهش میگن هاچبک داغ
در دسترس ترین و ارزان ترین نمونه هوندا سیویک در ایران از مدل ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ موجود هست در مقابل نیز رقیب همین ماشین یعنی فولکس واگن MK2 از مدل ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ رو داریم، در مقایسه هایی که بین این دو خودرو انجام شده با اختلاف خیلی زیاد گلف برنده بوده نسل دوم این ماشین به قدری برای من لذت بخش بود که حتی فولکس گلی که ۱۵ سال از این ماشین جوان تر بود نتونست اون حس هیجان و خاص بودن رو در من زنده کنه
KOP
۱۶ خرداد ۱۴۰۴گل طراحی VW برزیل برای بازار آمریکا جنوبی بود. قرار نبوده و نمیتونه با گلف قیاس شه.
هاچبک داغ به مدل اسپرت GTi , R میگویند و به تمام مدلهای گلف اطلاق نمیشه. و این لقب به 1976 GTi دادند که همه گیر شد اما قبل اون مدلهایی با ویژگی اسپرت عرضه شد اما همه گیری جهانی این لقب با GTi 1976 بود که بعد اون بقیه مدلهای دیگری با این فرمول عرضه کردند
Taha Ayoobi
۱۶ خرداد ۱۴۰۴سیویک ربطی به گلف نداره ها؟
رتبه اول هاچپک ها فوکس
Nismo
۱۷ خرداد ۱۴۰۴سیویک ربطی به گلف نداره؟
سیویک و گلف و فوکس رقیبای اصلی همن
hosen
۱۶ خرداد ۱۴۰۴چقدر نسل دومش جذابه
سامان اذری
۱۶ خرداد ۱۴۰۴دقیقا تو سالهایی که چینی ها دارن کیفیت خودروهاشونو میبرن بالا
خودروسازهای قدیمی دارن تر میزنن تو ماشینهاشون