معرفی ID.7 تورر؛ اولین استیشن برقی تاریخ فولکسواگن
ژرمنها در سال 2019 کانسپت ID. Space Vizzion را معرفی کردند و ID.7 تورر نسخه تولیدی همان کانسپت است که اولین تلاش فولکسواگن برای حضور در کلاس استیشنهای بدون آلایندگی محسوب میشود. این خودرو در کنار دیگر مدلهای درونسوز و استیشن فولکسواگن یعنی گلف، پاسات و آرتئون شوتینگ بریک قرار میگیرد. اگرچه استیشنها معمولاً کمی بزرگتر از خودروهای سدان معادل هستند اما وضعیت ID.7 تورر متفاوت است چراکه طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محوری آن مشابه مدل استاندارد است. به این ترتیب با خودرویی روبرو هستیم که طول/عرض/ارتفاع به ترتیب 4961/1862/1536 میلیمتری دارد و فاصله بین محورهایش هم به 2971 میلیمتر میرسد.
اگرچه ابعاد خودروی موردبحث با نسخه استانداردش یکسان است اما بخش پشتی با طراحی متفاوت باعث شده ID.7 تورر فضای بار بیشتری داشته باشد. درصورتیکه تمامی صندلیهای استفاده شوند فضای بار استیشن برقی فولکسواگن به 605 لیتر میرسد که 73 لیتر بیشتر از نسخه سدان است. البته همین نسخه سدان از نظر فنی هاچبک یا لیفت بک است زیرا از درب پشتی برقی سود میبرد؛ اما درصورتیکه نیمکت پشتی ID.7 تورر خوابانده شود فضای بار به 1714 لیتر افزایش خواهد یافت که 128 لیتر بیشتر است. در صورت نیاز به فضای بیشتر میتوان جعبه سقفی آپشنال را انتخاب کرد که 460 لیتر ظرفیت دارد.
بدون اینکه نیازی به خواباندن صندلیهای عقب باشد میتوان وسایلی با طول 1075 میلیمتر را در بخش پشتی استیشن برقی فولکسواگن حمل کرد. برای انتقال وسایل طویلتر کافی است صندلی عقب خوابانده شود تا حداکثر فضای باری با طول 1948 میلیمتر در دسترس قرار گیرد. این خودروساز آلمانی ادعا میکند حداکثر پهنای بین قوس چرخهای روبرویی به 1000 میلیمتر میرسد.
ID.7 تورر از نظر طراحی ظاهری و داخلی خودرویی آشناست چراکه فولکسواگن در شکلدهی به آن هیچ ریسکی نکرده است. در واقع این خودرو همان ID.7 استاندارد با سقف طویلتر و بخش عقب فربهتر است و سانروف پانورامیک سفارشیاش از لایه کریستال مایع پلیمری PDLC سود میبرد تا مالکان بتوانند آن را با فشار یک دکمه شفاف یا تیره بکنند. این ویژگی مفید چندین سال است در خودروهای گرانقیمت و لوکس دیده میشود اما کمکم به خودروهای رده میانیتر هم راه یافته است.
در قلب فولکسواگن ID.7 تورر جدید همان موتور برقی موجود در برادر سدان دیده میشود که 282 اسب بخار قدرت و 545 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. در زمان عرضه نسخه سفارشی پرو ویژن هم قابل انتخاب خواهد بود که از باتری 77 کیلووات ساعتی برخوردار است. مدل پرو S هم وجود دارد که با باتری 86 کیلووات ساعتی تولید خواهد شد. فولکسواگن میگوید استفاده از باتری بزرگتر سبب فراهم شدن شعاع حرکتی 685 کیلومتری میشود. حداکثر سرعت شارژ باتری کوچکتر به 175 کیلووات میرسد درحالیکه باتری بزرگتر را میتوان با شارژر 200 کیلوواتی شارژ کرد.
اما صرفنظر از نوع باتری، زیر 30 دقیقه میتوان شارژ را از 10 به 80 درصد رساند و البته همانند هر خودروی برقی دیگری، حداکثر برد خودرو به ابعاد رینگهای 19 تا 21 اینچی بستگی خواهد داشت. فرایند تولید ID.7 تورر جدید در کارخانه اِمدِن آلمان صورت میپذیرد یعنی جایی که نسخه عادی ID.7 و همچنین ID.4 تولید میشود. سخنگوی فولکسواگن اعلام کرده این خودرو در آمریکا عرضه نخواهد شد اما قرار است نسخه استاندارد از نیمه دوم سال 2024 راهی این کشور شود.