مارتین ساندر مدیر فروش فولکسواگن در اظهاراتی قابلتأمل میگوید قابلیت اطمینان خودروهای برقی بسیار بالاتر از مدلهای بنزینی است.
غول خودروسازی آلمان اطمینان دارد سرانجام فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ درخشان خواهد بود. فروش خودروی برقی ID.7 در آلمان بیشتر از پاسات بوده و در بازار آلمان نیز محبوبترین خودروی بدون آلایندگی لقب گرفته است. فولکسواگن ID.7 در اکتبر سال قبل نیز پرفروشترین خودروی برقی نروژ بوده و انتظار میرود در سال جاری میلادی، خودروهای برقی سهم ۲۵ درصدی از بازار خودروی اتحادیه اروپا داشته باشند. مارتین ساندر مدیر فروش فولکسواگن در مصاحبه اخیر خود با اتوموتیونیوز اظهارات قابلتوجهی داشته است. زمانی که از او درباره تصمیم خریداران درباره انتخاب خودروی برقی یا بنزینی پرسیده شده او گفته است:
ابتدا باید درباره حقایق صحبت کنید. برای مثال خودروهای برقی بسیار مطمئنتر از مدلهای درونسوز هستند اما تنها راه برای تغییر عقیده مردم این است که آنها را با این وسایل نقلیه آشنا کنید
البته جدیدترین مطالعه کانسومر ریپورتز نشان میدهد مالکان خودروهای برقی ۴۲ درصد مشکلات بیشتری را در خودروهای خود تجربه کردهاند. شاید این آمار در نگاه اول خیلی خوب نباشد اما نسبت به مطالعه سال ۲۰۲۳ بسیار بهبود یافته است. در نظرسنجی سال ۲۰۲۳، خودروهای برقی ۷۹ درصد مشکل بیشتری نسبت به مدلهای درونسوز داشتهاند. در جدیدترین مطالعه کانسومر ریپورتز که در دسامبر ۲۰۲۴ منتشر شده است حدود ۳۰۰ هزار نفر از مالکان خودروهای برقی مدل ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ شرکت کردهاند. کانسومر ریپورتز که خودروی فولکسواگن ID.4 را جزو غیرقابلاعتمادترین خودروهای جدید معرفی کرده اظهار میدارد بیش از هر زمان دیگری بازخوردهای مالکان خودروهای برقی را دریافت کرده است.
اما مدیر فولکسواگن خاطرنشان میسازد مردمی که درباره خرید خودروهای برقی مردد هستند باید یک روز را به تست و بررسی این خودروها اختصاص دهند تا راحتی، سادگی و سرعت شارژ این مدلها را مشاهده کنند. مدیر فروش فولکسواگن در ادامه میگوید خودروی ID.3 از جنبههای کلیدی بهتر از تسلا مدل Y، فولکسواگن گلف و بی ام و i4 عمل میکند. او توضیح میدهد نسخه GTX این هاچبک برقی توان پیمایش بیشتری نسبت به مدل Y داشته و در بحث پرفورمنس نیز بهتر از گلف GTI عمل میکند و زمان شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری آن نیز کمتر از بی ام و i4 است.
باید دانست گسترش سبد محصولات برقی فولکسواگن ادامه داشته و شامل خودروی ارزانقیمت ID.2 میشود. این خودرو که قرار است قیمتی کمتر از ۲۶ هزار دلار داشته باشد بنا به گفته ساندر قواعد بازی را تغییر خواهد داد. حتی قرار است محصولی ارزانتر با نام احتمالی ID.1 و بهای کمتر از ۲۱ هزار دلار نیز تولید شود. در ابتدا قرار بود برای تولید این خودرو با رنو همکاری شود اما در نهایت دو طرف تصمیم گرفتند راه خود را از یکدیگر جدا کنند. گروه فولکسواگن به شخصه توسعه ID.1 را انجام خواهد داد و رنو نیز روی توئینگو برقی کار خواهد کرد. قرار است نهمین نسل فولکسواگن گلف هم فقط بهصورت برقی معرفی شود. این خودرو در ولفسبورگ روی خط تولید خواهد رفت یعنی جایی که مدل فعلی گلف با پیشرانههای درونسوز مونتاژ میشود. البته تولید هاچبک و استیشن درونسوز گلف در آلمان تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد یافت و پس از آن شاهد انتقال تولید این خودرو به مکزیک خواهیم بود. گلفهای بنزینی و برقی تا چندین سال در کنار یکدیگر عرضه خواهند شد و حتی فولکسواگن احتمال ادامه عرضه گلف نسل هشت تا سال ۲۰۳۵ را رد نکرده است.
ممد ژانگولر
۲۱ دی ۱۴۰۳ی حرف درست حسابی تو این چند سال شنیدم همین مقاله فولکس بوده .
خداوکیلی راست میگه به خدا از گرما و آلودگی هوا کره زمین خسته شدیم .
پیام
۲۱ دی ۱۴۰۳امیر و … می گفتن برقی به درد نمیخوره 😂😂😂😂
حسین
۲۱ دی ۱۴۰۳وقتی برق ماشین های برقی از سوختن سوخت فسیلی در نیروگاه ها تامین بشه چه فایده داره؟ فعلا مخصوصا برای کشور های در حال توسعه، ماشین هایبرید مناسب تر هست برای محیط زیست
Farhad
۲۱ دی ۱۴۰۳در هر صورت قراره مازوت بسوزونیم چه برای استخراج بیت کوین باشه یا برای شارژ خودرو …همیشه در ایران در مقابل پیشرفت یک عده مقاومت میکنن و حرفهای خرافی میزنن …ای کاش خودرو سازهای ما هم برن سمت خودروهای پاک و برقی و اینهمه منت یارانه بنزین بی کیفیت رو که حتی کشوری مثل افغانستان هم برمیگردونه سر مردم نزارن ..ای کاش از اینهمه تحریم که بخاطر هسته ای شدن تحمل کردیم رو حداقل برق تولید میشد و اینقدر مازوت نمیسوخت واقعا هوا آلودس از پنجره خونه برج میلاد دیده میشد ولی از اول زمستون هوا اینقدر الودس که هیچی دیده نمیشه
genius
۲۲ دی ۱۴۰۳کدوم زمستون؟؟زمستونی که دی ماه هم داره تموم میشه و تعداد شبهای منفی طهرون هنوز باندازه انگشتهای دودست نشده برف و بارون که شده خاطره ای در دوردست!!
پیام
۲۱ دی ۱۴۰۳اون توی مملکتای در پیت هست که برای برق مازوت و … میسوزونن
فرشید
۲۲ دی ۱۴۰۳دوست عزیز شبا نیروگاه سوخت مصرف میکنه، هوا رو آلوده میکنه ولی برق تولیدی مصرف نمیشه که یعنی هدر میره (ساعت کم باری). بیشتر خودروهای برقی شب شارژ میشن و بار اضافه روی دوش نیروگاه نیستن کهآ یعنی آلودگی بیشتری توسط نیروگاه ایجاد نمیشه ولی در کنارش آلایندگی بنزینی هم نخواهیم داشت. پس حتی اگه مازوت بسوزونیم بازهم ماشین های برقی روی کم شدن آلایندگی تاثیر مثبت دارن
Aj23
۲۲ دی ۱۴۰۳قبول دارم
عباس
۲۵ دی ۱۴۰۳فایدش برای ایران اینه که نیروگاه برق رو ببرن وسط بیابون و خودرو داخل شهر آلیندگی نداشته باشه.
به همین سادگی.
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۱ دی ۱۴۰۳حرف مفت کنتر نمیاندازد از هرجایی میاد چه مدیر عامل فولکس واگن باشه چه ممد ژانگولر
پ ن شوخی کردم داش به دل نگیر
ایمان چراغی
۲۲ دی ۱۴۰۳عالیه
genius
۲۲ دی ۱۴۰۳داداش علت گرما و آلودگی زمین اینه که ۸.۵میلیارد انسان روی این کره خاکی زیست میکنن که هر کدومشون یک منبع حرارتی و منتشرکننده گازهای گلخانه ای هستن.بله درسته خودروها نقش دارن ولی راکب همین خودروها هم انسانها هستن.
باید صدسال بالکل همه برن و وازکشون رو تومی کنن تا جهان نجات پیدا کنه
فرشید
۲۲ دی ۱۴۰۳به شدت موافقم. برف که هیچی دیگه بارون هم نمیاد. کی مردم میخوان یکم اهمیت بدن
hosen
۲۱ دی ۱۴۰۳جوک قشنگی بود
SS
۲۱ دی ۱۴۰۳البته هر کمپانی با خودش مقایسه میشه
فولکس واگن و زیرمجموعه هاش مثل آئودی با آن سابقه درخشان در خراب شدن باید هم بگن قابلیت اطمینان برقی بیشتر هست
هر وقت تویوتا چنین حرفی زد ملاک هست که اون هم تا باتری های جامد به تولید نرسن پلن جدی برای برقی ها نداره
خسته
۲۱ دی ۱۴۰۳تو اتیش سوزی چطور ؟🤔
امین
۲۱ دی ۱۴۰۳تموم شد؟
خیلی تاثیرگذار بود.
Saeed farshchian
۲۱ دی ۱۴۰۳تو دیگه چرا تو که آدم با استعدادی بودی..
آرین
۲۱ دی ۱۴۰۳میخواستم با تو دشمنامو شکست بدم
گاس فرینگ
۲۱ دی ۱۴۰۳تو به اونا پیوستی
محمد
۲۱ دی ۱۴۰۳الان یکی میاد میگه فولکس واگن اشتباه میکنه من تو بچگی ماشین شارژی داشتم زود خراب شد! اگه شما از یک برند خوب خرید کنید سال ها بی دغدغه میتونید از ماشینتون استفاده کنید شاید فعلا برای سفر های بین شهری نیاز به فناوری باتری و سرعت شارژ بهتر داشته باشن ولی برای استفاده شهری عالی هستن ، شما نه نیاز به پمپ بنزین رفتن دارید ، نه تعویض روغن و فیلتر ها نه تعویض لنت و سرویس های ماشین های احتراقی ، شتاب خوب و کابین ساکت هم که ویژگی ذاتی ماشین های برقیه ، خداروشکر هرچند به صورت محدود ولی وارد ایران هم شدن و مردم تا حدودی باهاشون آشنا شدن
سوشیانت
۲۲ دی ۱۴۰۳خودرو های برقی لذت رانندگی ندارن
آرین
۲۱ دی ۱۴۰۳تازه خوبه محصولاتش کم ترین اطمینان رو دارن
تو برقی ها
گاس فرینگ
۲۱ دی ۱۴۰۳تو بنزینی هم زیاد جالب نیست
جالبه ماشین چینی جتا رو آوردن ایران روی قاب موتورش یه آرم فولکس چسبوندن که با حرارت بالا بعد چند ماه کنده میشه باز هم 500 میلیون ضرر داره ثبت نامی 2700 نمایشگاهی 2100 مدل وی اس 7
𝐀𝐥𝐢
۲۱ دی ۱۴۰۳حرف مفت
رامتین
۲۱ دی ۱۴۰۳داداش شرکت بنز که 100 برابر تو باکیفیت تر هست، داره دیوانه میشه از فروش برقی ها. تو چی میگی این وسط. اگر بازار چین را از دست بدی شک نکن کاملا ورشکست میشی. اون تویوتاست که با فکر داره جلو میره و 10 ساله رنک1 ارزش و فروش خودرسازی دنیاست. هشتاد درصد محصولاتش هم غیر برقیه. بیاموز و بکار بگیر.
م
۲۱ دی ۱۴۰۳نخوندم !
Hamid
۲۱ دی ۱۴۰۳ولی انقد روت تاثیر داشت اومدی کامنت گذاشتی
کاوه
۲۷ دی ۱۴۰۳ممد ژانگولر نیست؟
mehran911
۲۱ دی ۱۴۰۳این حرف خیلی بیراه نیست…
در یک خودرو درونسوز مدرن معمول ( غیر هیبرید ) به شکل متوسط چیزی حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ قطعه در مجموعه پیشرانه و گیربکس وجود داره… در مقابل این عدد برای ی خودرو الکتریکی احتمالا چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ قطعه است… از طرفی “قطعات متحرک” مجموع پیشرانه درونسوز و گیربکس که میتونه عامل کاهش قابلیت اطمیان باشه با الکتریکی قابل قیاس نیست…
این رو هم باید در نظر گرفت که الکتریکی ها در مسیر طولانی رو در پیش رو دارن و اول کار هستن به این دلیل فعلا آمار خوبی در امثال کانسومر ندارن. اگر به مرور مشکل باطریها کمتر بشه قطعا اوضاعشون بهتر میشه… هر چند باید تاثیر وزن بالای الکتریکی ها رو روی تعلیق و شاسی هم در نظر گرفت…
در مجموع حرفش بیراه نیست الکتریکی ها روی کاغذ اوضاعشون در قابلیت اطمینان بهتره… ی مدت بگذره و اوضاعشون استیبل بشه تفاوت قابلیت اطمینانشون بهتر مشخص میشه…
genius
۲۲ دی ۱۴۰۳ولی این هم هست قطعه مکانیکی خراب شدن خودش رو با ده ها آلارم و شوک و قرچقوروچ و بد کارکردن بهت اطلاع میده و تو میتونی قبل از بروز بحران بفکر حلش بیفتی ولی ذات وسیله الکترونیکی خرابی یهویی و به بدترین شکل ممکنه ساده بگم من خودم چندماه قبل داشتم با گوشی تو دستم دانلود میکردم شارژش تموم شد مثل انسان خاموش کردم زدمش به شارژ یهو بیخود و بی دلیل دیگه روشن نشد و هر کی هم دید گفت این ذات وسیله برقیه!حالا تو این تو خودرو که مصیبت د دوصد چندانه
mehran911
۲۲ دی ۱۴۰۳قبول دارم
مشکلاتشون میتونه در مقایسه با درونسوزها پیچیدهتر باشه…. طبیعتا مکانیک محله ما از یونیتکنترل پیشرانه الکتریکی سر در نخواهد آورد.
رهگذر
۲۴ دی ۱۴۰۳داداش اکسلت در بره میخوای چکنی
mehran911
۲۱ دی ۱۴۰۳امروز به شکل افتضاحی هر چی نوشتم رفته واسه تایید ی فکری به حالش بکنید…
JDM سابق
۲۱ دی ۱۴۰۳آتش سوزی برقی از نوع شیمیایی هست به حجم بسیار عظیمی از آب نیاز داره تا خاموش بشه سلول های باطری هنوز به تکامل نرسیدن که کاملاً ایمن باشن
amir3715
۲۱ دی ۱۴۰۳با اینکه دیگه رفتیم توی سال ۲۰۲۵ ولی باز هم به نظر من هنوز اظهار نظر قطعی نمیشه کرد در مورد اینکه کدوم بهتره
ولی هر کدوم برای یه قشری از جامعه بهتره ببینید مثلا یه آدمی که یه ماشین داخل شهری می خواد برای اینکه باهاش بره سرکار برگرده یه مدل برقی خیلی بهتر از بنزینی دیگه صدای اضافه نداره برای راننده راحته ولی برای کسی که عشقش ماشین و رانندگی هنوز مدل های بنزینی جذاب تره یا مورد دیگه اینکه اتوبوس های شهری می تونه برقی باشه یکسری کامیونت برای مسافت های کوتاه برای حمل بار می تونه برقی بشه خلاصه اینکه اینطوری مزایای برق نسبت به بنزین و گازوئیل مشخص میشه یا حتی برعکس
علی
۲۱ دی ۱۴۰۳اگه دولت قصد داره ما خودرو برقی سوار بشیم بجای این کارها خودروی با برد 700 کیلومتر به بالا وارد کنه و جایگاه های شارژ سریع رو توسعه بده که ما از ترس قالب تهی نکنیم تو جاده های بی امکانات . فکرشو بکنید ایران خودرو لونا رو وارد کرده که در تست رانندگی گفتش در صورت شارژ سریع بیشتر از 80 درصد شارژ نشه، زیر ۲۰ درصد هم ریسکه و عملا شما روی 60 درصد باتری میتونی حساب باز کنی و اگه 60 درصد رو در 400 کیلومتر برد پیمایش لونا ضرب کنیم میشه 240 کیلومتر . البته در شیبهای منفی و مثبت اگه موتور درگیر باشه که این میزان به 200 کیلومتر کاهش پیدا میکنه. شما با همچین دامنه س حرکتی کدوم جاده میخوای بری؟!
من بیام خودم و خانواده مو به خطر بندازم چون دولت و طرفداران محیط زیست میخوان هوا آلوده نشه؟! البته ناگفته نمونه که نیروگاههامون که قراره نزارن ما هوا رو آلوده کنیم خودشون با مازوت سوزی بدتر آلوده میکنن! این خودروها برای کشورهاییه که برق اتمی یا خورشیدی دارند و نه ما.
گاس فرینگ
۲۱ دی ۱۴۰۳تعداد قابل توجهی از ماشین برقی ها بیشتر به درد اروپایی ها و شهر های ژاپنی ها میخوره با برد بعضی ماشین برقی ها تهران به قم هم نمیشه رفت
مدل های معمول بازار جهانی حدودا 400-600 کیلومتر هستن
مدل های آمریکایی مثل تسلا یا برقی های جی ام باتری های بزرگتری دارن تا 700 و بیشتر میشه رفت اونا برای سفر و تاکسی بین شهری شهر های نه خیلی دور مثل تهران به مشهد یا رشت به مازندران خوبن مدل های هیبرید حتی انواع چینی مثل چری که توی ایران بنزینی هاش به وفور هست برد شون گاها به بالای 2000 کیلومتر هم میرسه یعنی با یک باک از مرز ترکیه تا مرز پاکستان میشه باهاش رفت
بعدم اگه شارژ تا صد خطرناکه چرا شرکت باتری رو محدود نکرده که 80 رسید بزنه 100؟ گوشی های سامسونگ 2019 به بعد هم این قابلیت رو دارن میتونی شارژ رو به 85 محدود کنی وقتی خاموشه مینویسه 100 روشن میکنی زده 85 ولی همین هم بای دیفالت رو گوشی فعال نیست
محمد
۲۲ دی ۱۴۰۳آمریکا با اون وسعت ماشین برقی استفاده میکنن بعد میگی تهران قم که کلا ۱۴۰ کیلومتر هست رو نمیشه رفت؟ الان خودرو های برقی موجود در ایران ۴۰۰ الی ۵۰۰ کیلومتر روی کاغذ و شرایط ایده آل باهاشون میشه رانندگی کرد که شما برای رانندگی عادی ( اضافه شدن چند سرنشین و کولر بخاری ، سیستم صوتی روشن و سربالایی و…) ۱۰۰ کیلومتر ازش کم کن بازم برد خوبی بهت میده و برای مسافرت های نزدیک هم کافیه ، میگه هیبریدی خوبه که از مرز ترکیه تا پاکستان بره 😑 دوست عزیز چند نفرمون این کار رو میکنیم ؟ مگه میخوای برادران افغانی رو شوتی وار از این مرز تا اون مرز ببری؟
SS
۲۲ دی ۱۴۰۳شما زیرساخت مثل فست شارژهای تسلا + الکتریفای امریکا رو تو ایران دیدی ما رو هم خبر کن
ضمنا رنج هیبریدی ها از بنزینی هم بهتر هست و خیلی از هیبریدی ها حدود 1000 کیلومتر رو با یه باک میرن و بعدش هم بنزین میزنی. پمپ بنزین زیاده اگر خبر نداشتید 😏
SS
۲۱ دی ۱۴۰۳ما در حال حاضر نه زیرساخت لازم برقی رو داریم، نه مردم پول خریدش رو دارن، نه مسافت های جاده ای ما به برقی میخوره و نه نیاز به برقی داریم
هیبرید ها بدون نیاز به هیچ زیرساخت اضافی مصرف و آلایندگی رو تا نصف کاهش میدن و بهترین گزینه هستن
بهتره از الان در تولید باتری سرمایه گذاری بشه تا در آینده اگر برقی ها جایگزین شدن حرفی برای گفتن داشته باشیم
nima.jdm
۲۱ دی ۱۴۰۳از تو بعید بود فولکس واگن داس آتو
amirboss
۲۱ دی ۱۴۰۳از لحاظ فنی قطعا برتری با الکتریکی هاست!
هم قطعات فنی کمتری دارن و هم اتلاف انرژی بسیار پایین تری نسبت به عتیقه های درون سوز دارن.
تنها ایرادی که بعضا به برقی ها گرفته میشه مرتبط با باتری ها میشه که خطر آتشسوزی و وزن اضافه رو به خودرو تحمیل میکنه.
البته در گذشت زمان و تصمیمات سیاست مداران گردن کلفت امیدوارم الکتریکی ها هرچه سریعتر نسبت به بنزینی ها در تولید و فروش پیشی بگیرند.
رضامندی
۲۲ دی ۱۴۰۳واقعا همینطوره، من به شخصه نیاز مبرم دارم به ماشینی که روغن ریزی نداشته باشه خرج باز نکنه پیچیدگی نداشته باشه فقط پدال گاز و ترمز و فرمان با دنده تک سرعته بدون صدا بدون دود و آلایندگی بدون سوخت مضخرف ایران شب بزاری پارکینگ خونه وصل کنی به پریز برق تا صبح شارژ بشه و برای رفتن به سرکار و گشتن تو سطح شهر کفاف بده.
تنها ایرادی که میتونم ازش بگیرم پول برق هست که بنظرم ارزششو داره و اینکه ماشین کالای مصرفیه پنج سال استفاده کن قیمتش نصف هم شد فدای سرت.
ممد
۲۲ دی ۱۴۰۳هروقت یه کشوری دیدید اکثر نیروشو از چیز خورشید گرفت یعنی میشه خودرو برقی خرید.
با اینکه تکنولوژی بالاتری دارن ولی اصلا برد رضایت بخشی ندارن بعدشم باتری لیتیوم بعد مدتی خراب میشه ولی باک نه یه ماشین بنزینی از بردش کم نمیشه
محسن
۲۲ دی ۱۴۰۳خودرو برقی فوق العادس اگر با گذاشتن چندتا پنل خورشیدی میشه سواری رایگان ، بی دردسر نه آب و روغن و فیلتر و ضدیخ و تعمیرگاه و معاینه فنی و صف بنزین و کارت سوخت و طرح ترافیک و سر و صدای موتور و
طرح خرید قسطی بزارن
سهیل گل آزاد
۲۲ دی ۱۴۰۳خودروهای برقی به درد کشورهایی میخورن که فرایند تولید انرژی الکتریکی در اونها از فرآیند منابع های تجدید پذیر صورت بگیره مثل نیروگاه های خورشیدی نیروگاه های آبی نیروگاه های بادی عربستان چند ساله در احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی در خاورمیانست نیروگاه الشعبیه یا کشورهای اروپایی که خیلی ساله نیروگاه های آبی و بادی و خورشیدی رو جایگزین نیروگاه های سوخت فسیلی کردن زیر ساخت خودرو های برقی رو این کشورها دارن نه یه کشوری که زمستوناش بیشتر مواقع تعطیل میشه به خاطر کنترل آلودگی هوایی که ناشی از سوختن مازوت تو نیروگاه های تامین انرژیشه و همچنین با بحران کنترل انرژی تو زمستون و تابستون دست و پنجه نرم میکنه
آدم ساده
۲۲ دی ۱۴۰۳متاسفانه ایران خودرو فقط در نقش دلال میباشد. مانیتور مولتی مدیا را کندند لونه موش تحویل مشتری میدن، در بهترین حالت شارژ 80 تا 20 حداکثر 200 کیلومتر میرود. محض مسخره کردن هم نیومده حداقل در نمایندگی های خودش یک شارژر دی سی تعبیه کند، خدمات پس از فروش ؟؟؟، کارت طلایی نمیده و هزار و یک مصیبت دیگه؛؛با افزایش اخیر قیمت برق، منتظر قبض نجومی هم هستم؛؛اصلا توصیه نمیکنم پراید بخرید بهتره
شاپور
۲۳ دی ۱۴۰۳کویرها و بیابانهای دائما آفتابی ایران منبع پاک و بزرگ انرژی خورشیدی هستن اما سرمایه گذری نشد و نمیشه . امارات ظرف ۳ سال نیروگاه بزرگ خورشیدی خودشو راه انداخت و داره بهره برداری میکنه و ما به دنبال اختراع چرخیم.
عباس
۲۵ دی ۱۴۰۳فایدش برای ایران اینه که نیروگاه برق رو ببرن وسط بیابون و خودرو داخل شهر آلیندگی نداشته باشه.
به همین سادگی.