نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شد

سه‌شنبه 12 دی 1402 - 16:30
مطالعه 5 دقیقه
Volkswagen-Golf-1
نسل اول گلف که جایگزین بیتل شد، موفق‌ترین مدل تاریخ فولکس‌واگن را شکل داد. گلف در سال 1974 معرفی شد و حالا پنجاه‌ساله شده است.
تبلیغات

تفاوت بین یک محصول مهم برای یک خودروساز با خودرویی که آیندهٔ شرکت را از نو تعریف می‌کند چیست؟ پاسخ این سؤال ساده است. پاسات یکی از مهم‌ترین محصولات فولکس‌واگن محسوب می‌شود اما این گلف نمادین است که جایگاه خاصی در کل تاریخ صنعت خودرو دارد. این یک تغییر انقلابی برای فولکس‌واگن بود که جایگزین بیتل افسانه‌ای شد و زمینه را برای عصر جدید خودروهای کامپکت فراهم کرد. امسال گلف پنجاه‌ساله می‌شود و فولکس‌واگن مدل‌های خاص و تاریخی مختلفی از این ماشین را از کلکسیون خود به نمایش خواهد گذاشت اما پیش از ورود به جشن سالگرد پنجاه‌سالگی گلف، بیایید ببینیم چرا این هاچ‌بک آلمانی این‌قدر خاص و نمادین است.

کپی لینک

چرا گلف را دوست داریم؟

بدون شک، گلف به‌عنوان یک پیشرفت بزرگ نه‌فقط برای فولکس‌واگن بلکه برای کل صنعت خودرو در یادها می‌ماند. این ماشین به‌عنوان جانشین بیتل، کاملاً به سنت‌های فولکس‌واگن پشت کرد و حرکت این شرکت از پیشرانه‌های هوا خنک در عقب به موتورهای آب خنک در جلو را نشان داد. این تغییری اساسی بود که دورهٔ جدیدی را برای فولکس‌واگن تعریف کرد. علاوه بر این، گلف به خودروی فوق‌العاده محبوبی تبدیل شد. برای بسیاری از مردم در سراسر جهان، این اولین خودروی صفرکیلومتری بود که می‌خریدند. گلف ماشین بسیار قابل‌اعتمادی بود که به‌راحتی می‌توانست برای ترددهای روزانه مورداستفاده قرار گیرد و نگهداری از آن بسیار آسان بود. علاوه بر این، گلف با قیمت مناسب، به انتخابی عالی برای خانواده‌های جوان تبدیل شد.

از گلف GTI هم نباید غافل شویم. این ماشین به‌عنوان یکی از پیشگامان هاچ‌بک‌های داغ، در سال 1976 به بازار آمد و با پیشرانهٔ قوی‌تر، لاستیک‌های پهن‌تر و تغییرات اسپرت بیرونی، به‌سرعت محبوب شد. مجموع تولید نسخهٔ GTI بسیار فراتر از انتظارات فولکس‌واگن بود و در طول نسل اول به بیش از 462 هزار دستگاه رسید. گلف GTI به‌عنوان پدر تمام هاچ‌بک‌های داغ مدرن شناخته می‌شود اما این موضوع قابل‌بحث است زیرا مدل‌هایی مثل سیمکا 1100 Ti سال 1967 و اتوبیانچی A112 آبارث سال 1971 زودتر از گلف به بازار آمدند.

کپی لینک

گلف چه زمانی به بازار آمد؟

گلف در ماه می سال 1974 وارد بازار اروپا شد اما بیش از دو دهه طول کشیده بود تا فولکس‌واگن طراح نهایی جانشین بیتل را تکمیل کند. این فرایند شامل ساخت ده‌ها پروتوتایپ مختلف با ترکیب پیشرانه، طراحی کلی و محور محرک متفاوت می‌شد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به EA235، EA266 و EA276 اشاره کرد. طرح نهایی گلف اما با نام تایپ 17 شناخته می‌شد. نسل اول گلف در مارس 1974 روی خط تولید رفت و حدود یک سال بعد با نام ربیت راهی بازار ایالات‌متحده شد. اولین نمونه‌های ربیت در آلمان تولید و به آمریکای شمالی صادر می‌شد اما در سال 1978 فولکس‌واگن تولید آن را در کارخانه‌ای در آمریکا آغاز کرد.

کپی لینک

پیشرانه‌های گلف

نسل اول گلف بسته به بازار، با پیشرانه‌های چهار سیلندر مختلفی با حجیمی بین 1093 سی‌سی تا 1781 سی‌سی عرضه می‌شد. نسخهٔ GTI هم بسته به سال تولید، از پیشرانه‌های 1.6 و 1.8 لیتری با 110 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. دو سال پس از آغاز عرضه، فولکس‌واگن یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری دیزلی را هم برای گلف ارائه کرد که بعداً با یک نمونهٔ 1.6 لیتری در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربوشارژ جایگزین شد. طراحی این ماشین هم با همکاری جوجارو صورت گرفت. بدین منظور، وی در ژانویهٔ 1970 به ولفسبورگ دعوت شد. هرچند جوجارو نقش مختصری در طراح گلف داشت اما وی سبک طراحی منحصربه‌فرد خود که با عنوان اوریگامی و خطوط شارپ و گوشه‌های تیز شناخته می‌شود را در گلف آمیخت. جوجارو بعداً نسل اول گلف را نقطهٔ اوج طراحی حرفه‌ای خود دانست.

کپی لینک

فروش گلف چطور بود؟

موفقیت نسل اول گلف واقعاً چشمگیر بود. این خودرو در بازار به‌سرعت محبوب شد و در سال 1976 فولکس‌واگن یک میلیونمین نمونهٔ آن را تولید کرد. تا زمان خاتمهٔ تولید این نسل در سال 1983 نیز بیش از شش میلیون دستگاه از آن ساخته شد. البته نسل اول گلف در برخی بازارها آن‌قدر محبوب بود که فولکس‌واگن همچنان به تولید آن ادامه داد و تا سال 2009 در آفریقای جنوبی با به‌روزرسانی‌های جزئی ساخته شد. مجموع فروش گلف تا به امروز در تمام نسل‌ها نیز به بیش از 37 میلیون دستگاه رسیده و این ماشین را به پرفروش‌ترین فولکس‌واگن تاریخ و موفق‌ترین خودروی اروپایی تبدیل کرده است. فصل بعدی این میراث به‌زودی در ژانویهٔ امسال با رونمایی از فیس‌لیفت نسل هشتم رقم خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.