فولکسواگن نخستین ون خودران سطح ۴ را برای ناوگان حملونقل شهری معرفی کرد؛ رقابت جدی با روبوتاکسی تسلا آغاز شد.
درحالیکه تنها چند روز به آغاز تست میدانی روبوتاکسیهای تسلا در شهر آستین تگزاس باقی مانده، گروه خودروسازی فولکسواگن با معرفی نسخه تولیدی ون خودران ID. Buzz AD رسماً وارد میدان رقابت حملونقل خودران شده و حتی یک قدم از رقیب آمریکایی خود جلو افتاده است.
این ون خودران که توسط زیرمجموعه MOIA (بازوی خدمات حملونقل گروه فولکسواگن) توسعه یافته، قرار است در اروپا و آمریکا بهکار گرفته شود و به عنوان یک راهکار «آماده بهرهبرداری» برای شهرها و شرکتهای ناوگان حملونقل معرفی شده است.
تفاوت دیدگاه فولکسواگن و تسلا
در حالی که تسلا تمرکز خود را بر ارائه سرویس روبوتاکسی به مسافران عادی و خدمات همسفری مانند اوبر گذاشته، فولکسواگن مسیر متفاوتی را انتخاب کرده و این ون را بیشتر برای مشتریان سازمانی و نهادهای شهری طراحی کرده است.
طراحی و امکانات داخلی ون خودران فولکسواگن
ون ID. Buzz AD بر اساس نسخه توسعهیافته مدل برقی ID. Buzz ساخته شده، اما با تغییراتی برای استفاده در سرویسهای حملونقل اشتراکی:
- پایه بلندتر و سقف افزایشیافته برای ورود آسانتر و فضای بیشتر
- قابلیت ورود و فعالسازی با تلفن همراه (از طریق اپلیکیشن اختصاصی)
- فضای داخلی بازطراحیشده با کفپوش شبیه به چوب، دستگیرههای بزرگ، چهار صندلی مسافر، و دکمههای SOS، پشتیبانی و روشن/خاموش
- صندلی راننده و غربیلک فرمان همچنان وجود دارد، هرچند امکان جمعشدن یا غیر فعالسازی آنها در حالت خودران فراهم است
- حذف صندلی جلو و کنسول میانی برای ایجاد فضای بیشتر و قرار دادن محفظه بار
سیستم خودران؛ فناوری Mobileye با ۲۷ حسگر
مهمترین بخش این خودرو، سیستم خودران سطح ۴ آن است که با همکاری شرکت Mobileye توسعه یافته و شامل ۲۷ حسگر میشود:
نوع حسگر | تعداد |
---|---|
دوربین | ۱۳ عدد |
لیدار (LiDAR) | ۹ عدد |
رادار | ۵ عدد |
این مجموعه حسگرها امکان دید ۳۶۰ درجهای و تشخیص کامل محیط را فراهم میکنند. فولکسواگن اعلام کرده این خودرو با تکیه بر پلتفرم اختصاصی AD MaaS (خودران بهعنوان سرویس) طراحی شده و برای پیادهسازی سریع، ایمن و گسترده حملونقل خودران آماده است.
راهکاری کامل برای شهرها و ناوگانها
فولکسواگن این ون را بهعنوان یک «پکیج کامل و متصل» معرفی کرده که شامل موارد زیر است:
- فناوری پیشرفته خودران Mobileye
- ناوگان وسیله نقلیه مدرن
- مدیریت هوشمند ناوگان
- سیستم رزرو و تعامل با مشتریان
- و خدمات پشتیبانی، همگی از یک منبع واحد
این بسته برای نهادهای شهری، شرکتهای تاکسیرانی، اپراتورهای حملونقل و حتی شهرداریها قابل استفاده است.
زمانبندی عرضه جهانی
اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکسواگن، اعلام کرده است که این خودرو از سال ۲۰۲۶ (۱۴۰۵ شمسی) در اروپا و ایالات متحده وارد بهرهبرداری عمومی خواهد شد، البته مشروط به دریافت مجوزهای لازم از مراجع مربوطه.
از سال ۲۰۲۶، ما حملونقل پایدار و خودران را در مقیاس وسیع در اروپا و آمریکا اجرا خواهیم کرد؛ این یک گام مهم دیگر در مسیر تبدیل شدن به رهبر جهانی فناوری در صنعت خودرو است.
۳۱ خرداد ۱۴۰۴بنظرم از تسلا خیلی بهتره و با کیفیت تره و چه جالب یه مدت نبودیم همه پیشرفته شدن یه مدت از اخبار دور باشی اصلا اخبار بهت میچسبه
۳۱ خرداد ۱۴۰۴سال ۲۰۲۶ خیلی سال خوبیه از جی تی ای جدیده بگیر که البته مال بچه خشگلاس تا این فولوکس و تسلا ماشین برقیا
عمو مایک
۳۱ خرداد ۱۴۰۴اونا دارن رو چه چیزایی فکر میکنن
بعد ماها اینجا …
همون عکس ش هم نمیتونیم دانلود کنیم
۳۱ خرداد ۱۴۰۴پارسال پدال یه پستی در مورد خراب شدن ماشین کره ای یه نفر که اسمش مایک بود گذاشت بعد هنوز نصف پدال اسمشون عمو مایکه😂😂