از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

سه‌شنبه 24 اسفند 1400 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Volkswagen-Van-0
گاهی اوقات انتظار برای تبدیل یک خودروی کانسپت به نمونه‌ای تولیدی و قابل خریداری می‌تواند چندین سال طول بکشد اما این زمان برای فولکس‌واگن میکروباس...

گاهی اوقات انتظار برای تبدیل یک خودروی کانسپت به نمونه‌ای تولیدی و قابل خریداری می‌تواند چندین سال طول بکشد اما این زمان برای فولکس‌واگن میکروباس به دو دهه رسید. دوتا از هیجان‌انگیزترین خودروهای کانسپتی که در سال 2001 رونمایی شدند، فولکس‌واگن میکروباس و نیسان اسکای‌لاین GT-R بودند. شش سال طول کشید تا نیسان این کانسپت را به GT-R تولیدی R35 در سال 2007 تبدیل کند اما برای کانسپت فولکس‌واگن این زمان بسیار طولانی‌تر شد و حالا 21 سال پس از رونمایی ون کانسپت میکروباس، این شرکت آلمانی سرانجام از نسخهٔ تولیدی آن پرده‌برداری کرده است.

اما هرچند از زمان معرفی این کانسپت بیش از دو دهه می‌گذرد و حتی شاید بسیاری از شما در زمان نمایش کانسپت میکروباس هنوز به دنیا نیامده بودید، این ون هنوز هم به‌طور باورنکردنی تازه به نظر می‌رسد درست مثل آئودی A2 و TT آن زمان که همین شرایط را دارند. این نشان می‌دهد که تیم‌های طراحی گروه فولکس‌واگن در آغاز قرن بیست و یکم واقعاً شاهکار خلق می‌کردند. از چراغ‌های زنون، پیشرانهٔ 3.2 لیتری شش سیلندر 231 اسب بخاری و رادیوپخش قدیمی میکروباس که این روزها منسوخ شده‌اند که بگذریم، این کانسپت با طراحی ساده، دستگیره‌های در مخفی، چراغ‌های باریک افقی عقب و نمایشگر لمسی اطلاعاتی-سرگرمی واقعاً پیشرفته و مدرن به نظر می‌رسید.

به همین دلیل، اگر تاکنون این ون کانسپت را ندیده باشید و امروز کسی عکس آن را به شما نشان دهد و بگوید این یک خودروی تولیدی مدل 2022 است، به‌احتمال‌زیاد باور خواهید کرد. حتی ممکن است طراحی میکروباس را بهتر از آی‌دی باز بدانید زیرا طراحی این ون الکتریکی جدید جدی‌تر بوده و کمتر به گذشته و نوستالژی اشاره دارد؛ بنابراین، عجیب نیست که وقتی فولکس‌واگن در ژوئن 2002 اعلام کرد نسخهٔ تولیدی میکروباس را بر اساس ون ترنسپورتر T5 خواهد ساخت و تا قبل از اواسط دهه راهی نمایندگی‌های فروش خواهد کرد، سروصدای زیادی به پا شد؛ اما همان‌طور که همه میدانیم، این اتفاق رخ نداد زیرا فولکس‌واگن این پروژه را لغو کرد و به اروپایی‌ها گفت به همان ترنسپورتر T5 اکتفا کنند. این شرکت برای آمریکایی‌ها هم مینی‌ون خسته‌کننده‌ای بنام روتان را ارائه کرد که در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ دوج گرند کاروان بود.

کپی لینک

Bulli کانسپت سال 2011

بااین‌حال، در پشت‌صحنه، فولکس‌واگن به‌طور کامل ایدهٔ ساخت یک ون جدید با طراحی کلاسیک را کنار نگذاشته بود و در نمایشگاه ژنو 2011، کانسپتی بنام بولی را رونمایی کرد. نام این کانسپت جدید از ون اولیهٔ تایپ 2 گرفته شده بود که فولکس‌واگن مجبور شد برای جلوگیری از اشتباه گرفته شدن آن با یک تراکتور آلمانی، این نام را تغییر دهد. بولی با 3,960 میلی‌متر طول از میکروباس 5 متری کوچک‌تر بود و تعداد صندلی‌های آن‌هم از هفت به پنج کاهش یافته بود اما در عوض ایده‌های بزرگ‌تری داشت. ایده‌هایی در مورد آیندهٔ الکتریکی. فولکس‌واگن قصد داشت میکروباس را با یک پیشرانهٔ V6 بنزینی به بازار عرضه کند اما یک دهه بعد اعلامیهٔ فوت پیشرانه‌های درون‌سوز روی دیوارها چسبانده شده بود هرچند که خیلی از ما هنوز آن را ندیده بودیم. به همین دلیل، بولی به یک موتور الکتریکی کوچک 115 اسب بخاری مجهز شده بود که انرژی موردنیاز خود را از یک پکیج باطری لیتیوم یونی 40 کیلووات ساعتی می‌گرفت.

کپی لینک

Budd-e کانسپت سال 2016

پنج سال بعد، هنوز هم هیچ نشانه‌ای از ون کلاسیک تولیدی فولکس‌واگن دیده نمی‌شد اما این شرکت با معرفی یک ون کانسپت پنج‌نفرهٔ الکتریکی دیگر بنام Budd-e در نمایشگاه CES سال 2016 در لاس‌وگاس نشان داد که هنوز به این ایده فکر می‌کند. این کانسپت هم مثل پیشینیان خود طراحی رترویی داشت اما حالا یک موتور الکتریکی دوم به آن اضافه شده بود که قدرت کلی 306 اسب بخاری و سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم کرده بود. برد این ون کانسپت هم حدود 375 کیلومتر اعلام شده بود.

کپی لینک

ID.Buzz کانسپت سال 2017

یک سال بعد، ون مدرن اما نوستالژیک فولکس‌واگن دوباره بازگشت و صندلی‌های ردیف سوم را هم بازگرداند. آی‌دی باز با ترکیبی از ویژگی‌های ظاهری که آشکارا از ون اولیهٔ تایپ 2 دههٔ 50 و 60 میلادی الهام گرفته بود به‌علاوهٔ چراغ‌های LED و سه خط افقی در ستون C که چهار خط افقی در کانسپت میکروباس سال 2001 را یادآوری می‌کرد، همگان را شگفت‌زده کرد. استایل بیرونی این خودرو بسیار شبیه چیزی است که در آی‌دی باز تولیدی دیده‌ایم اما ازآنجایی‌که این یک کانسپت بود، در داخل با نمایشگر لمسی بزرگ عمودی و غربیلک فرمان چندمنظورهٔ مربعی که می‌توانست هنگام رانندگی خودکار در داشبورد جمع شود، بسیار جسورانه‌تر به نظر می‌رسید. فولکس‌واگن برد آی‌دی باز کانسپت را 435 کیلومتر و قدرت آن را 374 اسب بخار اعلام کرده بود که توسط دو موتور الکتریکی تولید می‌شد و خودرو را ظرف 5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

کپی لینک

ID.Buzz تولیدی سال 2022

سرانجام فولکس‌واگن 21 سال پس از اینکه ما را با کانسپت میکروباس هیجان‌زده کرد، نسخهٔ تولیدی این ون نوستالژیک را معرفی کرده است. این خودرو در مقایسهٔ با نسخهٔ کانسپت سال 2017 خود، برخی از ویژگی‌های آینده‌نگر و جذاب داخلی مثل صندلی‌های چرخان را از دست داده است. همچنین بجای 374 اسب بخار قدرت نسخهٔ کانسپت، خریداران باید به یک موتور الکتریکی با 201 اسب بخار قدرت بسنده کنند هرچند که گفته شده بعداً نسخه‌های قوی‌تر آن‌هم ارائه خواهد شد.

خب به نظر شما طراحی آی‌دی باز تولیدی از میکروباس سال 2001 بهتر است یا بدتر؟ آیا این ون الکتریکی ارزش دو دهه انتظار را داشته است یا بهتر بود همان میکروباس تولید می‌شد؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.