نگاهی به تاریخچه پرفرازونشیب فولکسواگن پاسات
پس از حدود نیمقرن انجاموظیفه، فولکسواگن سرانجام پاسات را حداقل در آمریکا بازنشسته کرد. این خودرو اولین بار سال 1973 در آلمان معرفی شد و به عنوان مدل سال 1974 روانه بازار آمریکا گردید. این سدان میان سایز جدیدترین قربانی محبوبیت کراس اوورها میباشد و پس از مدل سال 2022 از میدان خارج خواهد شد.
کارخانه چاتانوگای فولکسواگن پیش از ورود به فصل بعدی تاریخ خود یعنی تولید شاسی بلندهای الکتریکی تعداد محدودی از پاسات سفارشی را تولید خواهد کرد. به همین مناسبت و پیش از به فراموشی سپردن پاسات در نظر داشتهایم نگاهی به تاریخچه پرفرازونشیب پاسات در بازار آمریکا داشته باشیم پس با ما همراه شوید.
- فولکسواگن داشر (پاسات B1) سال 1974 تا 1981
اولین خودروی دیفرانسیل جلو و آبخنک فولکسواگن در آمریکا سال 1974 روانه این کشور شد. این خودرو در ابتدا پاسات نامیده نمیشد بلکه آن را با نام داشر میشناختند.
علاوه بر نسخههای چهار درب سدان و استیشن حتی نسخه فست بک سه درب نیز تولید شده بود که بیشتر شبیه ادغام گلف/ربیت نسل اول با ایسو له له GT بود. تنها پیشرانه قابل انتخاب از نوع 4 سیلندر 1.5 لیتری 75 اسبی بود که در سال 1976 به نمونه 1.6 لیتری انژکتوری با قدرت 78 اسب بخار ارتقا یافت.
نقاط قوت: طراحی جیورجیارو
نقاط ضعف: قدرت ناچیز 75 اسب بخاری
- فولکسواگن کوانتوم (پاسات B2) سال 1982 تا 1989
نسل B2 پاسات در سال 1982 روانه بازار آمریکا شد و یکبار دیگر بر اساس آئودی 80 شکل گرفت. این بار هم نام خودرو در ابتدا پاسات نبود بلکه از نام کوانتوم برای آن استفاده شده بود. فولکسواگن بعدها سیستم چهار چرخ محرک را نیز برای این خودرو عرضه کرد. پیشرانه 5 سیلندر 2.2 لیتری خطی این خودرو تنها 100 اسب بخار قدرت داشت.
نقاط قوت: شباهت زیاد به آئودی
نقاط ضعف: قیمت بالای شبیه به آئودی
- فولکسواگن پاسات (B3 و B4) سال 1990 تا 1997
نسل سوم پاسات تغییراتی اساسی داشت و به اولین پاسات بازار آمریکا تبدیل شد. فولکسواگن در این نسل بجای پلتفرم طولی آئودی 80 از طراحی عرضی استفاده کرد و طراحی خودرو یک سر و گردن بالاتر از نسلهای پیشین بود.
موضوع عجیب اینکه طراحی جلوی زیبای این خودرو جای خود را به طراحی معمولی در نسخه فیس لیفت شده سال 1995 داد. گل سرسبد این خانواده از نظر پرفورمنس مدل مجهز به پیشرانه 2.8 لیتری 172 اسب بخاری بود.
نقاط قوت: پیشرانه 6 سیلندر 2.8 لیتری
نقاط ضعف: استایل پیشپاافتاده نسخه فیس لیفت
- فولکسواگن پاسات (B5) سال 1998 تا 2005
این نسل پاسات یکبار دیگر از پلتفرم آئودی یعنی مدل جدید A4 استفاده کرد اما اکثر افراد نگاه خود را معطوف به کابین جدید و سطح بالای پاسات جدید کرده بودند. پیشرانههای بنزینی و دیزلی توربو حتی در نسخههای پایه نیز عملکرد مطلوبی داشتند اما جذابترین نسخه پاسات B5 در روی کاغذ همان مدل مجهز به نیروگاه 4 لیتری 270 اسب بخاری بود. البته این فقط روی کاغذ بود چراکه پیشرانه 8 سیلندر بهطور ناامیدکنندهای کند بود و سواری هیجانانگیزی را نیز ایجاد نمیکرد.
نقاط قوت: پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری دیوانه کننده و همراهی با گیربکس دستی
نقاط ضعف: عملکردی پایینتر از حد انتظار
- فولکسواگن پاسات (B6) سال 2006 تا 2010
این نسل از پاسات با پیشرانههای 2 لیتری 200 اسبی یا 3.6 لیتری 280 اسب بخاری عرضه شده بود. مشکل این بود که مدل فول پاسات قیمت حدود 40 هزار دلاری داشت و بنابراین خودرویی همچون ب ام و 330i با سواری هیجانانگیز و برند سطح بالای خود پاسات را شرمنده میکرد.
نقاط قوت: جلوپنجره کرومی جذاب
نقاط ضعف: قیمت بالا
- فولکسواگن پاسات (سدان میان سایز جدید) سال 2011 تا 2022
بخش آمریکایی فولکسواگن همچون گذشته نام پاسات را حفظ کرد اما یک خودروی کاملاً جدید را خلق نمود که در آمریکا تولید میشد.
کابین این خودرو در مقایسه با پاسات اروپایی فضای بیشتری داشت و فروش آن در ابتدا بالا بود؛ اما خیزش کراس اوورها و تأثیر بد دیزل گیت باعث افت فروش پاسات شد.
نقاط قوت: فضای بیشتر کابین
نقاط ضعف: پیشرانههای دیزلی با آلایندگی بالا در واقعیت