بررسی اجمالی ولوو S90 T6 چهار چرخ محرک

جمعه 7 آبان 1395 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
2017 Volvo S90 T6 AWD Inscription
نسل دوم S90 سال 2015 میلادی متولد و پس از قریب به 8 سال جایگزین مدل قبلی (S80) شد. در بسیاری از موارد با برادر قدبلند خود، XC90 مشترک بوده و بیش...
تبلیغات

نسل دوم S90 سال 2015 میلادی متولد و پس از قریب به 8 سال جایگزین مدل قبلی (S80) شد. در بسیاری از موارد با برادر قدبلند خود، XC90 مشترک بوده و بیش از 70 درصد قطعات مختلفش با آن یکسان است. به‌عنوان مثال، نمونه مورد آزمایش در این نوشتار، T6 چهار چرخ محرک بوده و پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به سوپر شارژر و توربو شارژر به همراه جعبه‌دنده 8 سرعته خودکار دارد که همگی در XC90 نیز ارائه می‌شوند (در صورت انتخاب تریم T6 و سفارش سامانه چهار چرخ محرک). بلوک مذکور در هردو خودرو 316 اسب بخار قدرت و 400 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین در حال حاضر، گونه T6 در S90 تنها به‌صورت دو دیفرانسیل عرضه می‌شود و کسانی که خواهان مدل دیفرانسیل جلو هستند باید سراغ تریم T5 بروند که سوپر شارژر ندارد و از نظر توان خروجی 66 واحد ضعیف‌تر است.

از جانب دیگر، ولوو وقت و سرمایه زیادی هم روی متمایز کردن سدان لوکس خود گذاشته و تلاش کرده تا شخصیتی مستقل به آن ببخشد. طراحی ظاهری و داخلی S90 حقیقتاً زیبا، شیک، لوکس و دلچسب می‌نماید؛ البته نمای بخش عقب به‌گونه‌ای است که زود قدیمی خواهد شد و حداقل به یک فیس لیفت مناسب نیاز پیدا خواهد کرد. کریستیَن سیباگ (Christian Seabaugh) از دست‌اندرکاران مجله Automobile، در تجربه رانندگی خود می‌نویسد: در پیست توانستیم با ظرفیت تقریباً پر، به شتاب اولیه (96-0 کیلومتر بر ساعت) 5.6 ثانیه‌ای دست یافته و یک‌چهارم مایل را ظرف 14.1 ثانیه با حداکثر سرعت 159 کیلومتر بر ساعت طی کنیم. در آزمون ترمز گیری (0-96 کیلومتر بر ساعت) بسیار خوب عمل نمود و تنها پس از 32.6 متر ایستاد. سیستم تعلیق، برخلاف بسیاری از نمونه‌های XC90، در جلو از نوع بازوی جناغی دوبل و در عقب فنر تخت متقاطع است (فنرهای بادی را باید با پرداخت 1.200 دلار بیشتر سفارش دهید). بااین‌وجود مشکل خاصی در انجام اِسکیدپاد (Skidpad) حس نمی‌شود؛ یک 8 کامل را توانستیم طی مدت 26.3 ثانیه و با شتاب جانبی بیشینه و متوسط به ترتیب 0.88 و 0.68 جی به ثبت برسانیم.

سواری S90 در خیابان و جاده بسیار خوب است. با فشردن پدال گاز، توان قابل‌قبولی توسط پیشرانه تویین شارژر در اختیار قرار می‌گیرد و نمی‌گذارد احساس نیاز به قدرت بیشتر داشته باشید. آلیسا پریدِل (Alisa Priddle) از نویسندگان نشریه دیترویت (Detroit) این‌چنین توصیفش می‌کند: توان پیشرانه با نرمی و مناسبت خوبی تحویل چرخ‌ها شده و استفاده همزمان از توربو و سوپر شارژر هرگونه لَگ و تأخیر را از بین می‌برد. نقطه قوت دیگر آن، هندلینگِ رضایت‌بخش است. اگرچه ارائه سواری اسپورت و چابک جزء اهداف اصلی آن نبوده (این مهم بر عهده نسخه پولستار خواهد بود)، اما به لطف رَک فرمان دقیق و با وزن متناسب، هنگام رانندگی، همانند یک خودروی کوچک‌تر از چیزی که هست به نظر می‌رسد.

با باز شدن درب‌ها وارد فضایی فوق‌العاده دل‌نشین و دوست‌داشتنی می‌شوید. چرم بسیار نرم، تضاد و تناسب رنگ‌ها و انواع مواد و استفاده هوشمندانه از چوب اتمسفری ایجاد کرده که دل کندن از آن کار هرکسی نیست! صندلی‌های جلو حتی برای سفرهای طولانی راحت بوده و در عقب فضای سر و پای کافی برای افراد بزرگ‌سال وجود دارد. سامانه اطلاعات و سرگرمی نیز شبیه به نمونه مورداستفاده در خودروهای تسلا است و با گرافیک جذاب و پاسخ‌های سریع خود کاربری راحت و بی‌دردسری را ارائه می‌کند.

بهای پرداختی ولوو S90 نسخه T6 با سامانه چهار چرخ محرک و تریم اینسکریپشِن (Inscription) از 57,245 دلار آغاز می‌شود و می‌تواند تا 70 هزار دلار هم بالا برود. شاید آنقدر که بایدوشاید، تأثیرگذار به نظر نرسد، اما در مقایسه با رقبای آلمانی ازجمله سری 5 ب‌ام‌و و کلاس E مرسدس بنز قطعاً ارزش خرید دارد؛ البته هنوز مشخص نیست در کارزار چه خواهد کرد و چه نتایجی از خود بر جای خواهد گذاشت.

در پایان توجه شما خوانندگان محترم را به مشخصات کلی نمونه مورد بحث در این نوشتار جلب می‌کنم.

مشخصات کلی: پیشرانه جلو، چهار چرخ محرک (AWD)، سدان چهار درب، ظرفیت پنج سرنشین

پیشرانه: 2 لیتری / 4 سیلندر / دارای سوپر شارژر و توربو شارژر / 16 سوپاپ / دو میل‌سوپاپ در بالا (DOHC)

بیشینه قدرت: 316 اسب بخار

سقف گشتاور: 400 نیوتون‌متر

جعبه‌دنده: 8 سرعته خودکار

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): 4963 / 1879 / 1442

فاصله بین دو محور: 2941 میلی‌متر

شتاب 0-96 کیلومتر بر ساعت: 5.6 ثانیه

فاصله ایست از 96 کیلومتر بر ساعت: 32.6 متر

مصرف سوخت شهری/جاده‌ای/ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): 10.6 / 7.5 / 9.4

مصرف انرژی در شهر/جاده (کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر): 153 / 109

میزان آلایندگی: 217.02 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر

[دانلود ویدئو]

منبع: motortrend

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.