ولوو XC40، رونمایی از کوچکترین کراساوور سوئدی
ولو درنهایت از کوچکترین کراساوور خود یعنی مدل XC40 در میلان ایتالیا رونمایی کرد. همانطور که از تصاویر افشاشدهٔ قبلی مشخص شده بود، طراحی این کراساوور جدید شباهت زیادی به کانسپت 40.1 دارد درحالیکه برخی ویژگیهای برادران بزرگتر خود یعنی XC60 و XC90 را هم قرض گرفته است. از ویژگیهای طراحی XC40 میتوان به دیلایتهای آشنای موسوم به چکش تور، جلوپنجرهٔ تکاملیافته، رینگهای بزرگ و 17 ترکیب رنگ مختلف برای بدنه و سقف اشاره کرد. این طراحی باید جوانانی که به دنبال کارایی و استایل هستند را بهسوی خود جذب کند.
در کابین این کراساوور نورسیدهٔ سوئدی نیز ترکیبی از طراحی جدید و آشنا دیده میشود. در اینجا یک صفحهنمایش 12.3 اینچی TFT برای صفحه آمپر در نظر گرفته شده که از XC60 و XC90 به عاریه گرفته شده است. علاوه بر این، یک نمایشگر 9 اینچی هم برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در میانهٔ داشبورد قرار گرفته است. ولوو ادعا میکند که XC40 رویکرد کاملاً جدیدی را در مورد فضاهای قرار دادن اشیاء در داخل ارائه میکند که شامل فضاهایی در زیر صندلیها، روی درها، کیسهٔ کوچکی در داشبورد و حتی یک سطل زبالهٔ قابلحمل در تونل کنسول مرکزی میشود.
علاوه بر این، در کنسول وسط مکان خاصی هم برای قرار دادن گوشی تلفن همراه هوشمند تعبیه شده که مجهز به شارژر القایی است درحالیکه از طریق اندروید اتو و کارپلی امکان اتصال گوشی به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز فراهم شده است. از سوی دیگر، ولوو این کراساوور جدید خود را به طیف گستردهای از سیستمهای ایمنی و کمکرانندهٔ پیشرفته مجهز کرده است که از مدلهای بزرگتر XC60 و XC90 گرفته شدهاند اما در XC40 برای رانندگی شهری تنظیم شدهاند. یکی از این سیستمها، Pro Pilot Assist نام دارد که در اصل سیستم رانندگی نیمهخودکار ولوو است.
این سیستم که تا سرعت 120 کیلومتر در ساعت کار میکند، بهصورت خودکار کنترل فرمان، شتاب گیری و ترمز گیری را در اختیار میگیرد. ازجملهٔ دیگر سیستمهای ایمنی XC40 نیز میتوان به سیستم ایمنی شهری، حفظت جادهای، هشدار ترافیک با ترمز خودکار، ترمز اضطراری با قابلیت تشخیص خودروها، دوچرخهسواران و عابران پیاده، دوربین دید 360 درجه و... اشاره کرد. این تجهیزات موجب شدهاند که ولوو XC40 به یکی از ایمنترین و مجهزترین کراساوورهای پریمیوم کوچک بازار تبدیل شود.
اما درحالیکه پوستهٔ XC40 مشابه دیگر ساختهای ولوو به نظر میرسد، در زیر پوست آن پلتفرم جدید این شرکت بنام CMA قرار گرفته است. این پلتفرم با همکاری ولوو و شرکت مادر آن یعنی جیلی توسعه پیدا کرده و از تمامی خودروهای سری 40 ولوو و همچنین تعدادی از مدلهای تمام الکتریکی آیندهٔ آن پشتیبانی خواهد کرد. فعلاً برای XC40 سه پیشرانهٔ مختلف ارائه شده است دو نمونهٔ آنها بنزینی هستند. موتور بنزینی اول T4 نام دارد و بهصورت دیفرانسیل جلو با قیمت پایهٔ 33,200 دلار در ایالاتمتحده عرضه میشود.
پیشرانهٔ بنزینی دوم اما که T5 نام دارد، از نوع Drive-E بوده و 255 اسب بخار قدرت تولید میکند. این خودرو با سامانهٔ چهارچرخ محرک و قیمت پایهٔ 35,200 دلار در آمریکا قابل خریداری است؛ اما برای اروپاییان علاوه بر این دو موتور، یک پیشرانهٔ دیزلی بنام D4 هم در نظر گرفته شده که 188 اسب بخار قدرت دارد. در اوایل سال آینده نیز مدل T3 با پیشرانهٔ سه سیلندر بنزینی به قدرت 156 اسب بخار عرضه خواهد شد که نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صرفاً به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. علاوه بر این، ولوو ساخت نسخههای هیبریدی و الکتریکی XC40 را هم برای آینده در نظر دارد اما فعلاً هیچ زمان مشخصی برای معرفی این دو نسخه اعلام نشده است.
XC40 فعلاً در دو تیپ Momentum و R-Design معرفی شده است اما بعداً دو تیپ پایه و بالا رده هم به آنها اضافه خواهد شد. البته خوشبختانه تیپ Momentum بهصورت استاندارد از تجهیزات مناسبی بهره میبرد که شامل مواردی چون صفحه آمپر تمام دیجیتال، کنترل دو منطقهای تهویه، چراغهای جلوی LED، کمک پارک عقب، گرمکن و روکش چرمی صندلیهای جلو و رینگهای آلیاژی 18 اینچی میشود. در تیپ R-Design اما تریم چرمی و آلومینیومی داخلی، تریم مشکی بیرونی، سر اگزوزهای دوقلو و تعلیق اسپرت با ارتفاع کمتر را به خودرو اضافه میشود.
هرچند XC40 تازه رونمایی شده است اما سازندهٔ سوئدی پیشازاین پذیرش سفارش خرید آنرا آغاز کرده است. تولید این کراساوور کوچک لوکس از ماه نوامبر در بلژیک آغاز شده و اولین نمونههای آن اوایل سال آینده به خریداران تحویل داده خواهد شد. در اروپا نیز طبق اعلام ولوو، قیمت XC40 از 31,350 یورو برای مدل T3 آغاز شده و نهایتاً به 40 هزار یورو برای مدلهای فول آپشن و قویتر میرسد. این کراساوور جدید سوئدی در بازار با رقبایی چون بامو X1، آئودی Q3 و مرسدس بنز GLA مواجه خواهد بود.