پشت فرمان پولستار 2 سوئدی الکتریکی مدرن
پولستار 2 جدید اولین رقیب واقعی برای تسلا مدل 3 محسوب میشود. این یک رقیب خوب، شیک و با کابینی سنتیتر و بهتر از تسلا مدل 3 است. بنابراین برای کسانی که تسلا نمیخواهند جذاب خواهد بود. با این وجود آیا این خودروی بهتری از تسلا مدل 3 است؟
پولستار 2 خیلی سریع نیست لااقل نمیتواند پا به پای تسلا مدل 3 بیاید. بعلاوه قیمت آن هم گرانتر است اما سواری آن محکم و کمی خشک است و اینها باعث میشود قبل از خرید آن تردید کنید.
زمانی که به بسیاری از افراد عادی، پولستار را پیشنهاد میدهید دقیقاً نمیدانند درباره چه چیزی صحبت میکنید. در واقع این برند جدید که از دل ولوو بیرون آمده متعلق به غول چینی یعنی شرکت جیلی است. خوب این یک خودروی سوئدی محسوب میشود زیرا در گوتنبرگ طراحی و مهندسی شده و البته در چین ساخته میشود.
پولستارهای قبلی تنها ولووهای تیونینگ شده بودند اما این بار این برند هویت مستقل خود را میجوید. بنابراین طراحی شیک اسکاندیناوی آن میتواند شما را جذب نماید. هرچند هنوز هم خیلیها آن را با ولوو اشتباه میگیرند.
وقتی موقع حساب و کتاب میشود باید قیمت 46900 پوندی آن را درنظر بگیرید. البته یک بسته 5000 پوندی شامل چرخهای آلیاژی بزرگتر و چرم و پکیج عملکردی با تعلیق قابل تنظیم را هم میتوانید اضافه کنید.
باتری 78 کیلووات ساعتی برای طی مسافت 470 کیلومتر توان دارد. توان موتور برقی 403 اسب بخار و گشتاور آن 660 نیوتنمتر است و میتواند شتاب صفر تا صد 4.7 ثانیهای را به ارمغان آورد.
از نظر ابعاد نیز این خودرو نسبت به تسلا تفاوتهایی دارد. پولستار 2 کمی کوتاهتر و کمی عریضتر است و نسبتاً سنگینتر نیز میباشد. پلتفرم این خودرو CMA ولوو بوده و با مدل XC40 ولوو مشترک است. این پلتفرم برای خودروهای احتراق داخلی و پلاگین هیبریدی توسعه یافته و کمی عجیب است که برای نسخه تمام الکتریکی پولستار نیز استفاده شده است.
فضای کابین شباهتهایی به تسلا دارد اما کمی کلاسیکتر است. فضای جلو بسیار جادار و بزرگ است اما بخش عقب برای بزرگسالان کمی تنگ خواهد بود. سقف شیشهای نیز بسیار زیباست اما فضای سر را کاهش داده است. یک تونل مرکزی هم کف را به دو قسمت تقسیم کرده که برای سرنشین وسط عقب آزاردهنده خواهد بود و البته یادگار پلتفرم این خودرو است.
فضای بار پولستار 2 از تسلا کوچکتر و از فولکس ID3 بزرگتر است. صندوق عقب 405 لیتر گنجایش دارد اما میتوان با خواباندن صندلیها آن را افزایش داد. فضای بار صندوق جلوی تسلا هم اندکی بزرگتر است.
کابین این خودرو مرسومتر از تسلا بوده و کیفیت بالایی دارد. مواد هوشمندانه انتخاب شدهاند و حتی پلاستیکهای سخت مورد استفاده در کابین نیز طراحی زیبایی دارند.
ارگونومی بسیار خوب بوده و بهجز چند نقص کوچک، راحتی زیادی در استفاده دارد. یک نمایشگر 11 اینچی لمسی هم با رابط کاربری نرم و زیبا وجود دارد.
پولستار 2 اولین خودرو با سیستم عامل آندروید و دستیار گوگل است. بنابراین شما میتوانید با خودروی خود صحبت کنید و فرمان بدهید. متأسفانه سوئیچ خودرو بسیار زشت و بدترکیب است و کیفیت پایینی هم دارد که متناسب با خودرو به نظر نمیرسد.
پولستار 2 تست شده مجهز به پکیج سفارشی روکش چرم و چرخهای 20 اینچی به جای 19 اینچی استاندارد بود اما این چرخها تأثیری در بهبود سواری ندارند. سواری این خودرو خشک و اسپرت است. عبور از پیچهای تند با توجه به تقسیم وزن 50/50 نیز بسیار خوب صورت میگیرد. همچنین میتوانید وزن سنگین باتریها را که خودرو را به جاده میچسباند احساس کنید. با این وجود سواری خودرو عالی نیست و البته در مورد تسلا مدل 3 نیز همین را میگوییم.
پولستار خودروی آرامی است و حتی در سطوح ناهموار، بی سروصدا و آرامش بخش است. با اینکه برد آن به اندازه تسلا مدل 3 برد بلند نیست اما همچنان بدون دغدغهای میتوانید پای خود را روی پدال گاز فشار دهید.
پولستار را میتوان بهصورت آنلاین خریداری نمود. البته میتوانید به مراکز Polestar Space بروید که همانند فروشگاههای اپل طراحی شدهاند و حتی اگر نتوانید به این فروشگاهها بروید، آنها یک خودروی پولستار را برای تست در اختیارتان قرار میدهند. ولوو نیز پشتیبان پس از فروش این خودرو است.
ولوو و جیلی برای برندسازی پولستار و ورود به بازی خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری کلانی انجام دادهاند اما این تنها آغاز ماجراست...
مشخصات فنی پولستار 2
- قیمت: 46900 پوند
- باتری: 78 کیلووات ساعتی
- پیشرانه: دو موتور الکتریکی
- قدرت /گشتاور: 403 اسب بخار/660 نیوتنمتر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک/انتقال نیرو به چهار چرخ