تحقیقات جنجالی ولوو، آلایندگی بسیار بالا در تولید خودروهای الکتریکی را نشان میدهد
اخیراً کنفرانس زیستمحیطی پر سر و صدایی در گلاسکو اسکاتلند برگزار شده و همانگونه که در پدال نیز گفتهایم خودروسازان استقبال چندانی از توافقهای این نشست به عمل نیاوردهاند. به تازگی نیز ولوو مطالعهای انجام داده و گفته فرایند تولید شاسیبلند کوپه و الکتریکی C40 ریشارژ 70 درصد آلایندگی بیشتری نسبت به نمونه درونسوز XC40 دارد! البته زمانی که طول عمر یک خودرو را در نظر بگیریم این اختلاف کمتر میشود و اثر کربنی کل خودروی الکتریکی کمتر از خودروی درونسوز خواهد بود.
ولوو در این مطالعه اقدام به مقایسه نسخههای تمام الکتریکی، پلاگین هیبریدی و درونسوز این شاسیبلند کرده است. سوئدیها در مطالعه خود کل اثر کربنی یک خودرو در طول عمرش شامل استخراج مواد خام، فرایندهای تولید، شارژ و سوختگیری و کارکرد 200 هزار کیلومتری را در نظر گرفتهاند.
این خودروساز میگوید نقطه تفاوت این خودروها به چگونگی تولید برق بستگی دارد. گفته میشود سه سناریوی متفاوت وجود دارد که عبارتاند از تأمین برق جهانی، توازن بین انرژیهای تجدید پذیر و عادی و استفاده کامل از انرژی تجدید پذیر.
زمانی که از روش تأمین برق جهانی استفاده شود ولوو C40 ریشارژ باید 109,918 کیلومتر کار کند تا از نظر آلایندگی با XC40 درونسوز به نقطه یکسانی برسد. در این سناریو نیمی از طول عمر C40 ریشارژ سپری میشود. البته در طول عمر این خودرو 15 درصد آلایندگی کلی کمتری نسبت به نسخه درونسوز تولید خواهد شد.
با استفاده از سناریوی EU28 که توازن بین انرژیهای تجدید پذیر و عادی است کاهش آلایندگی C40 دو برابر شده و به 30 درصد میرسد و برای برابری آلایندگی این خودرو و نسخه درونسوز کارکرد 77,248 کیلومتری کفایت میکند. اگر هم فقط از انرژیهای تجدید پذیر برای شارژ C40 استفاده کنید اثر کربنی این خودرو نصف مدل درونسوز بوده و کارکرد 48,280 کیلومتری لازم است.
به نظر میرسد خودروهای الکتریکی بهسادگی سبزتر از مدلهای درونسوز نیستند اما با گذشت زمان قطعاً دوستدار محیطزیست خواهند بود. هرچند باید دانست علیرغم استفاده از پلتفرم و قطعات مشترک زیاد، تولید خودروی الکتریکی آلایندگی بیشتری ایجاد میکند و فقط باتریها حدود یکسوم این آلایندگی را تولید میکنند. همین موضوع باعث میشود اثر کربنی خودروهای الکتریکی حتی قبل از ترک خط تولید نیز چشمگیر باشد و بنابراین برای اینکه میزان آلایندگی چنین محصولاتی با خودروهای درونسوز سربهسر شود باید به حد قابلتوجهی از کارکرد برسند.